IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Пътниците не са достатъчно активни в търсене на обезщетения от авиокомпании

И при нискотарифните превозвачи правото на обезщетение е валидно, посочва експерт

13:46 | 23.02.16 г.
Пътниците не са достатъчно активни в търсене на обезщетения от авиокомпании

Като цяло пътниците и в България, и в Европа не са достатъчно активни в търсене на обезщетения от авиокомпании, но изоставаме от европейската практика. Това каза юристът на една от авиокомпаниите Петя Петрова пред БНР.

За 2014 година по-малко от 5% от пътниците (в Европа - бел. ред.) са предявили претенции, а сравнително малка част от тях биват удовлетворени, сочи статистиката. За отменени полети, констатирани закъснения от три и повече часа и отказан достъп до летателното средство пътниците (в Европа) са имали право на полагаеми обезщетения за над 700 млн. евро, дължими от въздушните превозвачи. Изчисленията обаче показват, че са изплатени само около 200 млн. евро.

За хората е непонятен реалният път, по който могат да претендират правото си на обезщетение, а той не е сложен, отбеляза Петя Петрова и допълни, че и активността на пътниците в европейски мащаб не е толкова голяма.

Еврорегламентът, който урежда възможността за предявяване на искове за обезщетения в рамките на ЕС, е от 2004 г.

И при нискотарифните авиокомпании правото на обезщетение е валидно, подчерта юристът. Нискотарифните полети не са основание за отказ за изплащане на обезщетение, уточни Петя Петрова.

Експертът поясни, че става дума за полети, които започват от летище в рамките на ЕС или излитат от трета страна с крайна точка летище в Евросъюза и се изпълняват от въздушен превозвач, регистриран в държава от ЕС, поясни още тя. 

Първата стъпка към претендиране на обезщетение е пътникът да попълни наличните и онлайн бланки за жалба към съответния въздушен превозвач. С колкото повече документи разполага пътникът, толкова по-добре може да обоснове своята жалба. Дори с жалба в свободен текст пътникът може да се обърне към авиокомпанията, която го е ощетила, обясни Петя Петрова и добави, че обезщетение може да се търси още по съдебен път или чрез посредници.

Размерът на обезщетенията е строго регламентиран в тарифа, която отчита разстоянието на извършения полет. Процедурата по получаване на становище по жалбата отнема между 6 и 8 седмици.

 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:34 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още