За да бъде защитено населението от прекъсване на автобусния превоз, е предвидена възможност договорът за дадена линия да бъде удължен до две години. Това обаче крие риск кметовете да я използват за удовлетворяване на интересите на превозвачите и да се отлага провеждането на процедура за конкурентен избор на изпълнител. Например кметът на Видин (мандат до октомври 2011 г.) в нарушение на законовите изисквания удължава сроковете на 6 договора над разрешения двугодишен срок.
През 2015 г. са въведени законови изисквания данните за избор на превозвачи за обществен превоз и компенсациите от държавата да са публични. До 31 март всяка година кметовете трябва да публикуват данните за възложените превозни услуги и предоставените компенсации на превозвачите за предходната година. През 2016 г. нито една община от Северозапада, с изключение на Априлци, не е изпълнила изцяло изискванията.
Планински и гранични райони
Според наредба от 2015 г. право на субсидия за нерентабилни превози по междуселищни линии имат превозвачите, извършващи превози до населени места с до 500 души и включени в списъците с планински или гранични райони.
Критериите за определяне на планински или гранични населени места обаче са непълни, казват одиторите. Това лишава някои общини от субсидии за междуселищни пътнически превози - например Видин и Козлодуй.
Липсват и нормативни изисквания при определяне на нерентабилните градски линии, подлежащи на субсидиране. Съществува и голяма диспропорция между субсидиите на двата вида превози – около 80 на сто от средствата за субсидиране отиват за вътрешноградски превози и едва около 20 на сто за междуселищни.
Разпределението на субсидиите за нерентабилни превози се извършва от ИА „Автомобилна администрация“ въз основа на подадени от общините данни за финансовите резултати на превозвачите. Поради липсата на контрол от общините има риск от невярно представени данни в месечните справки за финансовите резултати на превозвачите.
Например според данните от общините превозвачите отчитат все по-големи загуби. В същото време с държавната субсидия се компенсират под 10% от загубите. Това показва, че превозвачите извършват превозите по нерентабилни линии при привидно нарушен икономически интерес.
В резултат на пропуски на кметове ИА „Автомобилна администрация“ е преустановила трансфера на субсидии за нерентабилни превози на 15 общини в Северозапада в периода 2014-2016 г., което създава риск превозвачите да прекратят превозите и да лишат населението от обществен транспорт.
Сметната палата е дала 21 препоръки на министъра на транспорта, три на ИА „Автомобилна администрация“ и шест на кметовете на проверените общини. Препоръките трябва да се изпълнят до края на 2018 г.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Кейт Мидълтън впечатли с най-голямата си тиара досега
5 храни, които „събуждат“ женските хормони
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО
Как да общуваме ефективно с партньора?