IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Финансовото министерство с пореден опит да извади на светло търговията с течни горива

Наредба предвижда нови изисквания към използвания в търговски обекти софтуер за управление на продажбите

12:56 | 05.01.18 г. 2
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

Въвеждане на изисквания към използваните в търговските обекти софтуери за управление на продажбите в търговските обекти, както и към лица – производители/разпространители и потребители на такива софтуери

В голяма част от търговските обекти в страната се използват информационни системи (софтуер) за управление на търговската дейност, които управляват въведените в експлоатация в обекта фискални устройства. Към момента нормативната уредба предвижда изисквания единствено към използваните в търговските обекти касови апарати, но не и към софтуерите, управляващи тяхната дейност. Това, според мотивите към наредбата, дава възможност в софтуерите да се вграждат функционалности, позволяващи при приключването на продажба да не се подава команда към касовия апарат за отпечатване на фискален бон, а от нефискално устройство се разпечатва и предоставя на клиента бон, имитиращ фискалния. По този начин търговците успяват да „скрият“ част от оборотите.

При извършваните от НАП контролни производства е установено, че процентът на укрития оборот в обекти, в които се използват софтуери за управление на продажбите, се движи в рамките на 30% - 70%. Зачестяват също така и случаите на използване от страна на задължените лица на различни способи за манипулиране на информацията, създавана от софтуерите, включително и нейното изтриване от устройствата, с които работи софтуера.

Целта на промените в наредбата е да се въведат изисквания към софтуерите за управление на продажбите в търговските обекти и да се предотврати възможността за укриване на обороти от продажби в търговски обекти, посредством вградена в софтуера функционалност.

Според МФ с измененията ще бъдат засегнати задължените лица, използващи софтуери за управление на продажбите в собствени или наети търговски обекти. По данни от информационна система „Фискални устройства с дистанционна връзка“, към момента в 20 331 обекта се използват фискални принтери, съответно софтуери за управление на продажбите. Следва да се има предвид, че броят на обектите е със сигурност по-голям, тъй като повечето одобрени типове електронни касови апарати с фискална памет позволяват работа и в режим „Фискален принтер“

Промени, свързани с лицата, които извършват продажби на стоки чрез електронен магазин 

С текстовете се въвеждат изисквания към лица, които извършват продажби на стоки и услуги чрез търговски обект – електронен магазин. Предвижда се българските задължени лица – собственици на електронни магазини, чрез електронна услуга, достъпна през портала за електронни услуги на НАП, да подават към НАП информация, посочена в приложение към Наредба № Н-18/2006 г.

В момента в преобладаващата част от електронните магазини няма информация за търговеца, извършващ продажби чрез него. Целта на предложените промени е НАП да разполага с информация кое лице извършва търговска дейност чрез електронния магазин, както и да поддържа публичен списък, в който всяко лице ще може да се извършва справка за собственика на определен електронен магазин.

В организирана от НАП медийна кампания ще бъде популяризирана възможността за извършване на проверка в сайта на Агенцията за собствениците на електронни магазини, което ще повиши и защитата на потребителите при пазаруване в интернет и намали сивия сектор в интернет търговията.

Според МФ предложените промени няма да доведат до извършване на значителни разходи от страна на собствениците на електронни магазини, доколкото подаването на данните ще се извършва по електронен път и ще е необходимо единствено съответния търговец да разполага с електронен подпис.

Други изменения

Предвижда се в случаите, когато едно лице има одобрена за обект интегрираната автоматизирана система за управление на търговската дейност и открива следващ обект, в който продажбите ще се регистрират и отчитат чрез същата одобрена система, заявка-декларация да се подава за всеки нов търговски обект поотделно, като в този случай няма да се изисква подаване на документите, които вече са предоставени при първоначалното одобряване на ИАСУТД.

Целта на предложените промени е да се осигури възможност органите по приходите да извършват анализ в хода на контролни производства на информацията, съдържаща се във всички разпечатвани през касовия апарат служебни и фискални бонове.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:07 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

2
rate up comment 4 rate down comment 1
red6
преди 6 години
А какво ще направим за данъчните складове? Щото то не са бензиностанциите проблема или пак ни хвърлят прах в очите, че се борят срещу "картел" и "контрабандата"...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 1 rate down comment 6
lyusien
преди 6 години
Бъдете сигурни че мързеливите безотговорни нагли и може би корумпирани депутати отново ще отрежат фин министър Така както го бламираха 3 пъти за плащанията в брои В нормална държава всеки министър би си подал оставка
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още