IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Новата стратегия за малките и средни предприятия си поставя 3 стратегически цели

Документът, който ще действа в периода 2021-2027 г., залага на насърчаване на високотехнологичните индустрии и зеленото предприемачество

13:29 | 21.01.21 г.
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Снимка: архив Ройтерс

В тази връзка се предлага подкрепа за акселератори и бизнес инкубатори, по възможност ръководени от международно признати мрежи на акселератори и инкубатори, с цел трансфер на добри практики от други страни, за организации в подкрепа на малките и средни предприятия, за мероприятия, конференции, семинари, бизнес срещи между стартиращи предприятия и инвеститори и други инициативи за насърчаване на предприемачеството и бизнес комуникациите на регионално и местно ниво, за насърчаване сдружаването и клъстеризацията.

Като по-конкретни стъпки се предвиждат увеличаване на часовете по предприемачество в училище и в университетите, насърчаване на различни извънкласни дейности в областта на предприемачеството, организиране на срещи и т.н.

В документа се предвижда и да бъде направен преглед на регулаторната рамка за започване на бизнес и предоставяне на различни видове техническа помощ, например за регистриране на патенти, интелектуална собственост, създаване на нов вид юридическо лице за стартиращо предприятие и др.

Достъп до пазари

Стратегията цели българските малки и средни предприятия да повишават нивото си на интернационализация и готовността си за подготовка и започване на експортна дейност. Като конкретна стъпка се предвижда развитие на Експортен хъб България - дигитална платформа за предоставяне на информация за възможности за подкрепа, актуална пазарна информация за маркетингови проучвания на външни пазари, панаири и изложения и други.

Предлага се и провеждането на информационни кампании, посветени на интернационализацията на бизнеса, както и изпълнението на различни маркетингови мерки, изготвяне на годишни програми на Агенцията за малките и средни предприятия, подкрепа за участие в международни панаири, разработване на инструмент за самооценка на експортния потенциал, разработване на уеб платформи за електронна търговия, подкрепа за въвеждане на решения за електронна търговия и други.

Достъп до финансиране

В документа се признава, че малкият бизнес има затруднения с намирането на финансиране, тъй като финансовите институции считат, че инвестирането в тях е по-рисково. Това води до по-ниско ниво на инвестиции.

Признава се, че малките и средни предприятия трябва да имат по-добър достъп до различни източници на финансиране като традиционни банкови инструменти - банкови кредити, кредитни линии, овърдрафт и др., микрокредитиране, алтернативни форми на финансиране, рисково и дялово финансиране, както и достъп до национални, европейски и международни програми за финансиране.

Конкретно се предлага осигуряване на безвъзмездно финансиране и финансови инструменти за насърчаване на малките и средни предприятия да въвеждат нови и модерни технологии, дигитални решения, специализиран хардуер и софтуер, на различни финансови инструменти, гаранционни схеми, на предекспортно и следекспортно финансиране, улесняване на достъпа до капиталово финансиране чрез Българска фондова борса - Пазар за растеж на МСП (BEAM) с ваучери, на специализирано финансиране за различните етапи на развитие на стартиращите предприятия, на рисков капитал, механизъм за насърчаване на инвестициите от бизнес ангели и други.

Последна актуализация: 10:51 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още