Преди три години всички обсъждаха как един дрон доставя пица в градския парк в Сиктивкар, днес леталните апарати в качеството си на куриери, остават на етап експеримент.
Понякога тестовете са успешни, както в случая в университета на Инополис в Казан, когато самолет с пощенски товар излетя за час, измина 38 километра и се върна обратно, пише ТАСС.
Понякога експериментът е несполучлив – дронът „Пощата на Русия“ се разби в жилищна сграда в Улан-Уде (столицата на руската република Бурятия, която се намира в Източен Сибир) веднага след излитане.
Репортаж на ТАСС разказва защо се случва това, на каква степен на развитие се намират тези технологии, кога доставката на храна и документи с помощта на квадрокоптерите ще е обичайна практика.
“Наскоро наш дрон достави пакет с писма и документи на покрива на висока сграда в Подмосковието. Той се качи на предварително подготвената станция, която е мобилна и малка. Станцията е наша разработка, тя обслужва както приемането, така и презареждането на летателния апарат. Разстоянието за полет е седем километра, а дронът го прелетя за около 15 минути. Проверихме възможностите на дрона за доставка заедно с московския разработчик ", разказва Олег Понфиленов, основател на компанията "Коптер Експрес".
Дронът на стартъпа, който се появи през 2013 г., стана известен след съвместна инициатива с мрежа от заведения "Додо Пица".
Дрон-куриер и неговият отбор
Един ден промоутърът в градския парк в Сиктиквар информирал почиващите за възможността да поръчат пица, която ще достави дронът. Бързо се намерили желаещи, въпреки че трябвало да доплатят за доставката 350 рубли в сравнение със средната пазарна цена за пица, донесена от куриер.
Дронът се отправил към определено място в парка, надвиснал над него и пуснал с въже кутия с пица. Заповедта за доставката приел оператор, който преди операцията си сложил защитна каска, като спускането на кутията ставало контролирано от втори оператор, който бил свързан с дрона с уоки-токи.
Фразата "Дронът ще достави пица" звучи впечатляващо, но процесът не изглежда като сюжет от научно-фантастичен филм.
Скъпо, колко скъпо
"Тогава един полет струваше доста скъпо – цената беше 1500 рубли", коментира Понфиленов. "Беше вкаран прекалено много човешки ресурс– двама оператори, като единият изпраща хеликоптера, управлява го, а вторият го приема, а и самите дронове са по-скъпи. Но преди три години ние подобрихме модела, направихме го по-независим от оператора, работихме по техническата страна за поевтиняване на цената на полета. През лятото, например, дрон ще "излезе", за да помогне на спасителите да патрулират над един от плажовете в Москва, като един полет ще струва 50 рубли."
Предприемачът е категоричен, че цената в никакъв случай не е основната причина, поради която дронове все още не доставят масово стоки в нито една страна на света, а само ги тестват.
Логистичен център за обслужване
Американската компания Amazon наскоро поиска да вземе патент за кула за дронове–куриери. Кулата, която се планира, ще е логистичен център с входове и изходи за товари и отделения, където дроновете ще бъдат презареждани, обслужвани и от там ще излитат със стоките до клиентите. Предполага се, че кулите ще бъдат разположени в многомилионни градове по света.
В това си желание Amazon не е сам. Всички компании, които експериментират с безпилотни куриери, се канят да организират доставки в големите градове. Сега обаче това е възпрепятствано от действащите закони. В големите градове, включително и в Москва, дроновете могат да се движат с много сериозни ограничения. Не може да се види дрон, който лети в центъра над града над препълнените площади на столицата.
"Юридически статутът на дроновете е на безпилотни летателни апарати, които се подчиняват на правилата на въздушния кодекс на Руската федерация. Може да се направи заявка за полет на дрон пет дни по-рано и това е първото неудобство. В Министерството на транспорта се канят да променят това правило, за да не се налага да се уведомява за полета толкова рано.
Но най-важното е, че в Москва, както и в големите градове, действа специален режим, който не разрешава да се извършват полети на дронове, въпреки че и в малките градове това не е лесно. Разработчиците на услугата разбират рисковете, след като технологията не е тествана.
Така например, съществува опасност дронът да се разбие във въздуха и да падне върху главите на минувачите, въпреки че има модели, при които той може да работи с осем витла и ако се развалят два от двигателите, да не падне.
Има възможност да се направят дронове с автоматична парашутна система и ако откажат витлата, те да се приземяват с парашут съвсем леко. Освен това всички маршрути трябва да минават над покривите на къщите и горите, но в никакъв случай над улицата и главите на минувачите.
Експериментът с доставка на покрива на многоетажна сграда в Подмосковието се извърши като дронът прелетя над гората.
Предизвикателствата във въздуха
Скоростта на полетните дрони от "Коптер Експрес" е 50 километра в час. Компанията Amazon заявява, че нейните хеликоптери ще летят със скорост 80 километра в час.
“Друг риск е сблъсъкът с въздухоплавателно средство", обяснява Понфиленов. Затова и Министерството на транспорта на Руската федерация изисква координиране на полетните маршрути.
Причината, поради която дроновете все още са в експериментална фаза, е тяхната кратка работоспособност.
"Средният полет на дрон е маршрут от 10 километра, а продължителният – 40 километра. Дронът може да лети без да спира един час и да виси половин час. В същото време има дълги полети, които са за по-дълги маршрути, но разширените версии са много по-скъпи", пресмята предприемачът.
След пет години дроновете ще са навсякъде
Понфиленов е убеден, че дроновете ще започнат да работят по доставката на стоки през следващите две години.
"Кръговото" разпространение на дронове ще стане за две години, като през 2020 г. това ще стане забележимо, а през 2025 г. те ще са навсякъде", смята предприемачът. "Но все пак доставка, при която той ще пристига с писмо до вас в селската ви къща е фантазия, при условие, че не поставите станция в двора си за неговото приемане. Вероятно бензиностанциите ще разполагат със станции, където ще се презареждат дронове", допълва той.
Според Понфиленов до 2025 г. в големите градове до 15% от доставките ще се правят от дронове.


Трима се озоваха в арестите във Варна и региона заради наркотици
Арестуваха 33-годишен варненец за кражба
По 4987 евро от БВП се пада на човек от населението
НСИ: Работещите българи са 3, 726 млн. души
Осем пострадали при тежка катастрофа край Абланица
Airbus е на 133 самолета от годишната си цел
Gol.bg празнува: 20 години истинска спортна журналистика
Признаването на руската окупация ще отключи вълни от насилие далеч отвъд Украйна
Петролът поскъпва за 2-ри ден поред воден от перспективите за излишък на пазара
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Звездата от Mortal Kombat Кари-Хироюки Тагава почина на 75 г.
Правителството или ще се самосрути, или ще бъде срутено от ДПС
Защитата на Благомир Коцев обжалва размера на гаранцията му от 200 000 лв.
ПП внесоха вота на недоверие: Бъдещето принадлежи на младите
Пиян младеж предизвика катастрофа с двама пострадали
преди 7 години Търговията с наркотици как ще се контролира? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години Със затворите как ще се процедира?Говори си ,че пистолетът помогнал запоследното бягство от Софийския затвор е доставен с дрон. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 7 години А ако падне дронът и убие някое дете?Кой ще поеме политическата отговорност?Никой!Защото няма луд политик в западния цивилизован свят които да позволи дронове да доставят продукти или каквото и да е в градска урбанизирана среда. отговор Сигнализирай за неуместен коментар