Тъй като Европа стартира процеса по постепенно извеждане от експлоатация на въглищните електроцентрали, неизползваните разрешителни (квоти) за замърсяване с въглерод бавно се прехвърлят в схемата на Европейския съюз (ЕС) за търговия с емисии, създавайки "въглероден балон", който може да срине цените на емисиите, съобщава Euractiv..
Около 2,22 млрд. разрешителни за отделяне на въглерод ще бъдат налични на пазара до 2030 г. в резултат на планираното затваряне на въглищните централи, сочи проучване на Carbon Market Watch, международна неправителствена организация, специализирана в политиките за ценообразуване на въглеродни емисии.
Очаква се повече от половината от тези разрешителни да дойдат от Германия, която се ангажира да прекрати производството на въглища с краен срок до 2038 г.
Ако нищо не бъде направено, страните от ЕС ще продължат да търгуват разрешителни за замърсяване от електроцентрали, които вече не се използват, създавайки „въглищен балон“, който може да срине цените на разрешителните, предупреждава Carbon Market Watch.
Цената на квотите за въглеродни емисии на пазара на ЕС понастоящем е 26-27 евро за тон въглероден диоксид на фона на реформите, договорени миналата година след години на стагнация на цената от под 10 евро. Цената над 30 евро на тон се счита за особено важна за стимулирането на инвестициите в чисти технологии.
Правителствата на страните членки на ЕС могат да предотвратят създаването на въглищен балон, като постепенно отменят неизползваните разрешителни, тъй като въглищните централи се закриват, съветват от Carbon Market Watch.
Европейската комисия (ЕК) също би могла да участва, като засили Резерва за стабилност на пазара (MSR), приложен към ETS (Европейска схема за търговия с емисии), и автоматично да анулира квотите за емисии, държани там повече от пет години.
Ако това не се случи, пазарът ще бъде залят с излишък, което ще позволи на замърсителите като авиокомпаниите и дружествата от тежката промишленост да увеличат количеството на собствените си емисии с отстъпка.
„Ценообразуването при замърсяването е ключов инструмент за постепенно премахване на въглищата, което е от изключително значение за целия ЕС“, смята Жил Дюфрасне, ръководител в Carbon Market Watch. „Но това няма да постигне нищо повече от прехвърлянето на емисиите от електроцентралите към авиокомпаниите и промишлеността, освен ако излишните квоти не бъдат премахнати от пазара“, добавя той.


Съдът на ЕС опровергава информация за допусната жалба срещу влизането ни в Еврозоната
Ограничават движението на автомобили във Варна през почивните дни заради два мача
Фратрия завърши годината с победа
Връчиха наградите „Доброволец на годината“ във Варна
19-годишен шофьор кара с 300 км/ч в София (ВИДЕО)
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
EV стигат точка на необратимост през 2026, Европа и Китай ще се интегрират
САЩ: Европа рискува да бъде заличена, ако не се промени
Българската икономика нараства стабилно през третото тримесечие на 2025 г.
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Кийт Ърбан съжалява за развода си с Никол Кидман – чувства, че е сгрешил
Излезе на бял свят бижуто с форма на яйце на Фаберже, глътнато от крадец
Удареният от Украйна кораб KAIROS е заседнал край Ахтопол
Сиярто: Въпреки отричанията, в Украйна се извършва принудителна военна служба
Европрокуратурата разследва измама за 13 млн. евро у нас, извършени са над 80 обиска