С плановете си за изграждане на газови централи Полша може да се размине с целите за въглеродна неутралност до 2050 година. Изграждането на новите мощности ще струва на данъкоплатците 4,4 млрд. евро, пише Ройтерс, позовавайки се на изчисления на мозъчния тръст Carbon Tracker.
Полша в момента разчита основно на въглищата за производство на електроенергия. Един от начините за отказа от това гориво, одобрени от правителството, предвижда удвояване на капацитета на газовите централи до над 8 гигавата до 2030 година.
Газът ще бъде използван като преходно гориво за полската икономика преди да превключи на възобновяеми източници и ядрена енергия.
В страната ще бъдат изградени общо пет газови централи, които да бъдат въведени в експлоатация между 2023 година и 2027 година. Според изчисленията, базирани на инвестициите и цената на електроенергията през целия жизнен цикъл на централите, обаче на Полша ще бъде по-изгодно да построят нови вятърни централи - офшорни и на сушата, както и соларни панели.
Оценката на изследователите сочи, че възобновяемата енергия, съпроводена с изграждането на батерии, ще може да покрие пиковете в търсенето и ще осигурят гъвкавост, каквато биха предоставили и новите газови централи. От 2024 година соларни централи с технология за съхранение ще предоставя по-евтина енергия от газовите централи. За вятърните централи този срок е 2025 година.
От Carbon Tracker отбелязват още, че сега не е моментът за европейските държави да увеличават зависимостта си от природния газ. От организацията отбелязват рекордните цени на газа в последните месеци, както и нарастващото напрежение между Русия и Украйна.
Освен газови централи Полша анализира и потенциала си на офшорните централи. Изчисленията са, че до 2030 година може да се изградят 6 гигавата вятърни мощности и да се увеличи до 11 гигавата до 2040 година. В момента страната има инсталирани 7 гигавата вятърни централи на сушата и 6,7 гигавата соларни централи.


Почина основателят на една от големите вериги хранителни магазини у нас
Гуцанов праща социалните по наводнените места в Бургаско
Цолов завърши 12-и в Абу Даби
Откриха 8 кг марихуана при спецоперация в Бобов дол
Коледната трапеза ни струва два пъти по-скъпо от миналата година
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Бургунди и бордо – най-актуалната тенденция за сезон есен-зима 2025
Занаятът носи радост, когато надмине очакванията
НОИ даде зелена светлина на бюджета на ДОО за 2026 г.
Блокада за камионите: Затвориха Кулата и Илинден
Димитър Манолов: Не ми харесва, че са замразени обезщетенията за безработица
преди 3 години Въглища, повече въглища. Това е решението. отговор Сигнализирай за неуместен коментар