Лесно е потенциалът за растеж на една държава да бъде пренебрегнат, когато тя е на път да навлезе в шестата си година на рецесия. Много сектори от гръцката икономика обаче имат потенциал да дадат огромен принос за икономиката на Европа, а и на света, пише икономистът Джон Сфакианакис за The Wall Street Journal
В последните години се сринаха конкурентоспособността и производителността на Гърция. Страната изгуби идентичността си като успешна икономика и стана зависима от вноса. Корупцията се засили, стопи се потокът от чужди инвестиции.
Гърция се превърна в олицетворение на бюрокрацията и сега отчаяно се опитва да се реформира, посочва експертът.
Според данни на Европейската комисия сивата икономика в Гърция възлиза на една четвърт от брутния вътрешен продукт (БВП) през 2011 година. Сложната административна и данъчна система създава правни, бюрократични и процедурни пречки, които доведоха до неуспеха на правителството да събира повече от 20 милиарда евро на година данъчни приходи.
Според резултатите от проучване, осъществено от Университета в Чикаго, укриването на данъци е струвало на гръцката икономика 28 млрд. евро само през 2009 г.
Политическа воля за решаването на тези проблеми никога не е съществувала, но това трябва да се промени, ако Гърция иска да се спаси.
Гръцката индустрия също има нужда от „лечение“. В същността си един дългосрочен модел за икономически растеж на страната трябва да бъде насочен към подпомагане на туризма.
Туризмът съставлява 15% от гръцката икономика, но традиционно 70% от растежа й произтича от вътрешното търсене.
Гърция има потенциала да се превърне във Флорида на Европа, но трябва да разшири туристическия сезон извън летните месеци. Освен това страната може да инвестира в обновяването на инфраструктурата и реконструкция и изграждане на пристанища и летища. Подобни инвестиции обаче са обезкуражени заради тежките бюрократични процедури.
Инвестициите в гръцкото земеделие също бяха пренебрегвани доста дълго време. Това се случи благодарение на европейските пари за селското стопанство, които доведоха до занижаване на производителността в сектора.
В момента вносът на земеделска продукция в Гърция е по-привлекателен, отколкото местното производство, въпреки че то може напълно да задоволи нуждите на страната.
Има проблеми и с маркетинга на страната. Въпреки, че Гърция е на трето място в света по производство на зехтин, страната не се справя с брандирането на продукта, за разлика от Испания и Италия.
Гърция изнася около 60% от произведения в страната зехтин наливно за Италия, където продукцията се преопакова и препродава с големи надценки. Подобна е и ситуацията с гръцкото сирене.
Същевременно повече от 50 продукта в Гърция са със защитени географски наименования за произход, които биха могли да намерят огромен пазар.
За да достигне до новите пазари обаче, страната трябва да промени и политиката си по отношение на корабоплаването. Законодателството и данъчното облагане трябва да станат по-благоприятни, тъй като много гръцки собственици на кораби, осъществяващи доставки, предпочитат да ги регистрират под чужд флаг.
Гърция така и не се възползва от ключовото си местоположение, въпреки че има потенциал да се превърне в регионален карго център. Въпреки това още от 80-те години поради комбинация от многобройни фактори каробстроителният сектор дълбоко затъва.
В крайна сметка кризата в Гърция може да се окаже благословия под прикритие поне що се отнася до дългосрочните перспективи за растеж на страната. Ако тежестта на дълга бъде облекчена, паразитните практики са ограничат и инвестиционният климат се подобри, тогава страната ще може да работи за разгръщането на икономическия си потенциал.


Откриха 8 кг марихуана при спецоперация в Бобов дол
Коледната трапеза ни струва два пъти по-скъпо от миналата година
Пускат с вертолет провизии за екипажа на блокирания танкер край Ахтопол
SENSHI 29: Зрелищни нокаути, драматични обрати и силни български победи във Варна
Тийнейджърка скочи от блок в Пловдив
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Защо Швеция предлага безплатен престой в тиха горска хижа?
Гуцанов: Социалните разходи и придобивки за хората се запазват
Защо аутизмът не трябва да се третира като самостоятелно състояние?
Букурещ гласува в кметската надпревара