Повече от година европейците биват предупреждавани за опасността, наречена дефлация, която е надвиснала над техните икономики. Сега, когато тази опасност е тук, какво става? Тя стимулира ръста, пише в своя анализ Bloomberg.
Икономистите ще ви кажат, че опасността от дефлация е, че когато паднат цените, потребителите намаляват разходите си в очакване на още по-ниски цени - „Защо да си купувам кола сега, ако тя ще струва по-малко след месец?“ Това би могло да изпрати икономиката в низходяща спирала, тъй като намаленото потребителско търсене води до по-ниско производство и на свой ред до загуба на работни места, което пък намалява още потребителските харчове.
Но потребителите в еврозоната всъщност купуват повече, дори когато индексът на потребителските цени спада три поредни месеца, след като бе останал почти без промяна по-голямата част от годината преди това. Потребителските разходи сред 19-те държави от еврозоната се повишиха през втората половина на 2014 г. и продължават да се повишават и тази, като продажбите на дребно са нараснали с 1,1% през януари спрямо декември.
„Има ясни признаци, че потребителите в еврозоната в момента се възползват от дефлацията или много ниската инфлация, за да повишат разходите си“, пише IHS Global Insight в свой доклад от 25 март. Потребителските разходи са нараснали над два пъти над темпото на цялостния икономически ръст и са „били основната движеща сила за икономиката на еврозоната от средата на 2014 г.“
Оказва се, че дефлацията може да е полезна.
Основният „виновник“ за настоящата дефлация в Европа е резкият спад в цената на петрола, както и по-ниските цени на храните. Цените на повечето други стоки и услуги останаха като цяло стабилни, което намали изкушението хората да забавят големи покупки.
В същото време отслабването на еврото спрямо долара дава конкурентна подкрепа на европейските производители. Някои от тях са започнали да наемат работници, което помага за ръста на потребителското доверие. Тази седмица Европейската комисия съобщи, че потребителското доверие в еврозоната е на най-високото си ниво от 2008 г., като проучванията показват все повече хора, очакващи да направят големи покупки в следващите няколко месеца. Дори и в Гърция доверието е на петгодишен връх.
Има също така и насъбрало се търсене. В страни като Испания, които излизат от продължителен икономически спад „домакинствата не могат повече да отлагат покупките“, твърди икономистът от IHS Хауърд Арчър. „Те посрещат с отворени обятия спада на цените и в момента харчат“.
Дори известните със спестовността си германци са отворили портфейлите си, тъй като ниските лихви намаляват привлекателността на спестяванията. Потребителските разходи в Германия са се увеличили с повече от 3% от средата на 2014 г., спрямо годишния ръст от по-малко от 1% през миналите две години.
Това най-вероятно няма да продължи дълго. Цената на петрола се стабилизира през последните седмици, което означава, че общият индекс на потребителските цени най-вероятно няма да продължи да спада. Това е добре, тъй като удължен период на дефлация води със себе си риска работодателите да отложат повишения на заплати, тъй като работниците вече се наслаждават на по-висока покупателна способност. Хората, които не получат повишения на заплатите може да се поколебаят да правят големи покупки, което би могло да спре икономическия ръст.
Може да е прекалено рано да се каже, но както обяви Гейбриел Щайн от Oxford Economics Asset Management Services “дефлацията вече не е проблем в Европа”. Тя обаче със сигурност не е опасността, за която бе смятана някога.


Черен ден! Катастрофа взе три жертви край Търговище
Съдът на ЕС опровергава информация за допусната жалба срещу влизането ни в Еврозоната
Ограничават движението на автомобили във Варна през почивните дни заради два мача
Фратрия завърши годината с победа
Връчиха наградите „Доброволец на годината“ във Варна
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
EV стигат точка на необратимост през 2026, Европа и Китай ще се интегрират
САЩ: Европа рискува да бъде заличена, ако не се промени
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Провериха критични участъци при водосбора на река Струма и река Конска
НА ЖИВО: Теглят жребия за Мондиал 2026
Каква е тайната на дълголетието на Дик Ван Дайк?
Кийт Ърбан съжалява за развода си с Никол Кидман – чувства, че е сгрешил
Излезе на бял свят бижуто с форма на яйце на Фаберже, глътнато от крадец
преди 10 години По същият начин 1999 г. и 2007 г. се говореше, че икономическият цикъл е изчезнал, защото пазарите станали ефективни, поради интернет и свободната информация.Дрън дрън ярина е и сегашното твърдение, че дефлацията стимулира потреблението:) Винаги, когато ти обясняват, че рибата не е риба, а рак, има нещо гнило. отговор Сигнализирай за неуместен коментар