Турция ще съедини европейската и азиатската си част чрез железопътен тунел, който ще бъде пуснат днес, завършвайки проект, предложен за пръв път от османски султан преди 150 години.
Тунелът е част от големите инфраструктурни проекти на правителството на министър председателя Реджеп Тайип Ердоган, които тласнаха напред икономиката, но също така провокираха обществени протести.
Тунелът е дълъг 13,6 км, от които 1,4 км минават под Босфора – протокът, който свързва Черно и Мраморно море и разделя Истанбул между Европа и Азия. Турски държавни служители казаха, че дълбочината от над 55 метра ще направи тунела най-дълбокия подземен жп тунел в света.
Администрацията се надява, че поток от милион и половина души на ден ще облекчи трафика в Истанбул, особено по двата моста, които за момента са връзката между двете части на града.
Проектът стартира през 2005 и трябваше да бъде завършен за 4 години, но беше забавен заради важни археологически открития, като византийско пристанище от 4-ти век. На опасенията, че тунелът може да бъде уязвим на земетресения, тъй като районът е с висока сеизмична дейност, турският транспортен министър Бинали Йълдъръм отговори, че тунелът е проектиран да издържа на земетресения от 9-а степен и го нарича „най-безопасното място в Истанбул“.
Султанът на Османската империя Абдул Меджид пръв е предложил идеята за тунел под босфора преди век и половина. Един от наследниците му, Абдул Хамид, е възложил на архитектите си да изготвят проекти, но те така и не били изпълнени.
Тунелът е един от мащабните проекти на Ердоган, включващи отделен тунел за автомобили, отново под Босфора, трети мост над него, най-голямото летище в света и канал, който да заобикаля протока. Правителството обаче беше обвинено, че взима тези решения без достатъчно гражданска подкрепа и през юни Турция беше залята от протестна вълна.
На церемонията по честването на 90-годишнината от създаването на Република Турция във вторник ще присъстват Ердоган и други висши държавни служители, включително японският премиер Шиндзо Абе, чиято родина участва в построяването и финансирането на жп тунела.


Честваме паметта на свети Амвросий Медиолански
Мощно земетресение между Аляска и Канада
Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Българският пазар е твърде малък за четири платформи за доставки на храна
Песков: Посланията в стратегията на Тръмп за САЩ контрастират с подходите на Байдън
Какво представлява диетата „планк“ – една от най-популярните рестриктивни диети
Нумерологична прогноза за 8 – 14 декември
Как Грузия се превърна в задната врата на Русия