Едно от основните предизвикателства пред построяването на нови енергийни мощности в Япония е намирането на място, което да е обезопасено от земетресения и цунамита, пише Bloomberg.
Норвежкият строител на морски нефтени сонди Sevan Marine предлага да изгради енергийна централа, работеща с природен газ, която да плава на цилиндрична платформа в морето, далеч от брега.
Предложението е един от вариантите, които японското правителство обмисля за производството на електричество, след като аварията в ядрената централа Фукушима през 2011 г. предизвика широк обществен дебат около това как страната ще произвежда електричество и къде.
Друг вариант, който вече се обсъжда, е поставянето на едни от най-големите плаващи вятърни турбини по крайбрежието около Фукушима.
„Засега сме фокусирани върху крайбрежни вятърни генератори, но искаме да проведем различни технически проучвания и разработки“ за плаващи енергийни централи, каза членът на управляващата Либерално-демократическа партия и бивш министър Тошимицу Мотеги.
Предложението на Sevan спечели поддръжници сред Министерството на транспорта в страната, което насърчава японските компании да се ориентират към производството на морско оборудване, след като губят битката в корабостроенето с конкуренцията от Китай и Южна Корея.
Министерството „е много заинтересовано от проекта за плаваща централа и бихме искали да подкрепим рекламата на съоръжението както в страната, така и в чужбина“, се казва в имейл на транспортното министерство.
Проектът ще разполага с капацитет от 700 мегавата, което е около 2/3 от потенциала на модерните ядрени реактори.
„Енергийната ситуация в Япония след аварията във Фукушима ни подтикна да предложим проекта“, каза директорът в Sevan Фредрик Майор. Норвежката компания възнамерява да изгради цилиндрична платформа, широка 106 метра, на която ще инсталира енергийно оборудване, включващо турбинни генератори на Siemens. Японската компания IHI Corporation може да достави резервоарите за съхранение на втечнения природен газ и да изгради корпуса на съоръжението.
Централата може да бъде позиционирана на между 5 и 50 км от брега в достатъчно дълбоки води, за да бъде избегнато цунами, поясни Майор. Електричеството ще бъде пренасяно до сушата чрез подводен кабел.
Построяването на платформата би могло да пренесе и ядрените централи във водата, където те ще бъдат по-защитени от земетресения и цунамита. Идеята беше предложена от учени от Масачузетския технологичен институт през април, а през 2007 г. руската държавна компания за ядрена енергия „Росатом“ започна строежа на „Академик Ломоносов“ - кораб, на който ще бъдат поместени 2 ядрени реактора.
Плаващите енергийни централи предлагат да разрешат някои от недостатъците на наземните централи в Япония, където по-голямата част от населението не желае ядрени централи в близост до своя дом. Според Sevan цената на плаващите платформи може да се конкурира с наземните централи.
Идеята, разбира се, има и своите критици. „Технологичните предизвикателства за изграждането на подобно съоръжение ще бъдат големи и дори и да бъдат преодолени, остават въпросите за цената“, коментира енергийният изследовател във Fujitsu Research Institute Хироши Такахаши.
„Възникват въпроси и около това как ще бъде контролирана ситуацията, когато нещо непредвидено се случи в морето. При цунами е по-безопасно централата да бъде по-далеч от брега, но по-принцип във вътрешността на морето вълните са по-опасни“, посочва професорът в Токийския университет Шинджи Сато.


Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
ИАМА: Дипломатите да уточнят как танкерът Kairos е докаран в български води
300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Костадинов зове за бойкот на Евровизия
Турнир по акробатичен рокендрол се провежда днес във Варна
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Почина Франк Гери, най-известният архитект на своето време
Последният ужас на Мерилин: Братът на Кенеди я души с възглавница в деня на смъртта ѝ
HR експерт: Бонусите са ключов инструмент за мотивация на служителите
Фермерският протест: Отново спряха движението през ГКПП "Кулата" на ТИР-ове
Мицкоски работи за "Сръбски свят", а не за независима РСМ
преди 11 години Например, с габаритите и цената, с охлаждането, с опасността от вълни и т.н. Хайде, да не са "само" 10, нека са 15 или 20 метра под повърхността, закотвени или построени на самото дъно, вече са подробности. Два ВИСОКИ "шнорхела" над повърхността /за входящ и изходящ въздух/ Охлаждането-по стените, обемът- макс.компактен, не може да ги залееш повече от това отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Има плаващи и плаващи. Ако плават на 10 метра под повърхността, много от проблемите ще бъдат разрешени. отговор Сигнализирай за неуместен коментар