Последните първични публични предлагания (IPO) в САЩ не показват, че инвеститорите са безразсъдно еуфорични, пише Марк Хълбърт за MarketWatch.
Това е важен извод, тъй като много компании, които станаха публични, като например Uber и Lyft, набраха десетки милиарди долари без дори да са печеливши. Това сочеше, че инвеститорското доверие в бъдещия растеж на тези компании граничи с наивността.
Това е некоректно допускане, смята Джей Ритър, професор по финанси в Университета на Флорида и един от водещите IPO експерти. Той обръща внимание на няколко дългосрочни тенденции, които нямат много общо със сигнала, който IPO пазарът изпраща относно състоянието на борсата.
1. Низходяща тенденция при младите технологични фирми, които стават публични
Ритър посочва, че все повече компании не излизат на пазара, преди да достигнат зрялост и да станат големи. Това е особено вярно за технологичния сектор. Вместо това повечето млади технологични фирми биват поглъщани от по-големите.
През последните няколко години „85-90% от успешните компании за рисково инвестиране излизат от инвестициите си чрез продажба на придобитите фирми, а не чрез IPO”.
Този тренд може да бъде проследен назад до спукването на дотком балона, така че не е нов.
2. Биотехнологичните IPO-та
В отсъствието на млади технологични фирми на IPO пазара на него започнаха да доминират биотехнологичните компании. Според Ритър това е така за седма поредна година. От общо 57 IPO-та през тази година 26 са в този сектор. Това е логично, тъй като огромното мнозинство от фирми в сектора никога не са излизали на печалба.
Увеличеният дял на IPO-та на непечеливши компании означава, че е намалял броят на младите технологични компании, които стават публични.
3. IPO-та на ресторанти
Ако се абстрахираме от въпросните два сектора, има ли дългосрочна тенденция повече непечеливши компании да стават публични? Ритър казва не, като посочва IPO-та на ресторанти. Той констатира намаление в броя на ресторантските вериги, които стават публични, но не и намаление на рентабилността им.
Тези разсъждения не означававт, че всяко от последните IPO-та ще е добра инвестиция. Без съмнение много няма да бъдат. Това означава, че инвеститорите са били доверчиви.
Целта на тази историческа разходка по Wall Street бе да покаже, че не можем да съдим от състоянието на IPO пазара, че инвеститорите са безразсъдно еуфорични, завършва Хълбърт.


Виц на деня - 11 декември
Мачовете по ТВ днес (11 декември)
Без ток във Варна на 11 декември 2025
Отбелязваме Световния ден на планините
Времето във Варна на 11 декември 2025
Мексико въвежда мита до 50% за китайски и азиатски стоки
Любители на ракията опитаха премиум напитки на най-големия фестивал в София
САЩ и Катар може да създадат свръхпредлагане на LNG на европейския пазар
Забраната на социални медии в Австралия няма да спаси децата
Криптотърговците търсят допълнителна защита, тъй като отвличанията растат
Знаете ли как Audi Matrix LED комуникира с пътя?
Kia показа новия си кросоувър за Европа
Сервиз поиска 15 000 евро за ремонт на Tesla, собственикът я оправи срещу 100 евро
Мъж паркира Ferrari на балкона си, за да разбере, че Виена не е Дубай
С кого ще се конкурира новата суперкола на Toyota
Легендата Джерард призова Салах: Остани в "Ливърпул"
Асен Василев: Оставка веднага, Борисов да не чака Нова година
Атанас Атанасов, ДБ: Властта е делегитимирана
„Сливенска перла“ спечели златен медал от Rakia Fest
Доверието в политическите лидери е катастрофа, Радев е изключение