Цената на доставката на стоки от Китай за Европа е нараснала над три пъти през последните осем седмици, достигайки рекорден връх, тъй като недостигът на празни контейнери, произтичащ от пандемията, нарушава глобалната търговия, пише Financial Times.
Цената на превозването на 40-футов контейнер от Азия към Северна Европа е нараснала от около 2000 долара през ноември до над 9000 долара, сочат данни на превозвачи и вносители.
„Намираме се в безизходица... Цените се увеличават от клиенти, борещи се за ограничен ресурс – контейнери“, казва Ларс Йенсен от консултантската компания SeaIntelligence.
Хиляди празни контейнери бяха блокирани в Европа и САЩ през първото полугодие на 2020 г., когато корабните компании отмениха стотици пътувания, тъй като блокадите заради коронавируса предизвикаха внезапно забавяне на глобалната търговия. Когато западното търсене на произведени в Азия стоки скочи през второто полугодие, конкуренцията сред корабните компании за налични контейнери доведе до рязък ръст на цените на товарите.
„Преминахме от огромен спад до исторически връх на обемите от товари и сега има повече терминали, които могат да ги обработват ефективно“, коментира Джон Бътлър, президент на Световния съвет по морски транспорт.
Задръстването на пристанищата допринася за по-високите цени, като корабните компании въвеждат допълнителни такси, за да компенсират по-дългото чакане, допълва той.
От ноември цената на превозите към Европа по море нараства заради отклоняването на контейнери към транстихоокеански маршрути. За сметка на това цената на превозите от Китай към САЩ остава непроменена от октомври, когато китайското правителство поиска от корабните компании да определят таван на цените си.
Филип Едж, главен изпълнителен директор на британската компания за превоз на товари Edge Worldwide, казва, че някои компании плащат 12 хил. долара на контейнер спрямо около 2000 долара през октомври.
Британската Асоциация на производителите на домакински уреди посочи в комюнике, че членовете й съобщават за ръст на транспортните разходи с до 300% от началото на 2020 г., включително случаи, „в които ръстът на разходите за превоз са по-големи от постигнатата печалба от стоките…, така че тези разходи ще трябва да бъдат прехвърлени на крайни потребители“.
„Производителите не очакват да успеят да поемат огромните ръстове на транспортните разходи“, допълва асоциацията.
Собственикът на компания за внос на развлекателни продукти, базиран в Манчестър, пожелал да остане анонимен, казва, че недостигът на контейнери има „огромно въздействие“ върху бизнеса, като някои поръчки от ноември все още чакат доставка. „Въпросът е дали да платим цената от 12 хил. долара сега и да прехвърлим тази цена на клиентите или да изчакаме и да рискуваме наличностите да пресъхнат?“, казва той.
Нарушенията и забавянията започват да засягат глобалните вериги за доставки, съобщават икономисти. „Признаците за натиск се засилват“, казва Нийл Шеъринг, главен икономист на Capital Economics, който предупреждава, че се очаква натискът да „нарасне, преди да отслабне“.
Неотдавнашно допитване на HIS Markit установи, че през декември времето за доставка на снабдителите на промишлени компании в еврозоната е достигнало най-високите си нива от разгара на блокадите заради пандемията през април м. г. и че се съобщава масово за забавяния в транспортирането и за общ недостиг на стоки при доставчиците.
Участвалите в допитването компании съобщават, че наличностите им от суровини и полуфабрикати намаляват, което води до свиване на наличностите и бърз ръст на вносните цени.
Бърт Колин, старши икономист в ING, казва, че „недостигът на предлагане и по-високите цени на товарите може леко да подкопаят ръста на търговията“ и да допринесат за „временно повишаване на инфлационния натиск през годината“.
Корабните компании се надяват забавянето на промишленото производство в Азия, което обичайно съпътства Лунната Нова година през февруари, да позволи на превозвачите да се справят с все по-нарастващите поръчки и да доведе поне до временно охлаждане на цените.
Но Питър Сенд, икономист в международната асоциация за морски транспорт Bimco, казва, че недостигът на контейнери вероятно ще се запази през 2021 г., въпреки че през последно време превозвачите са направили нови поръчки за контейнери, които той определя като „твърде малко и твърде закъснели“.
Според Йенсен, макар че цените може леко да намалеят, „все още има огромно количество товари, чакащи да бъдат превозени“.
Натискът върху морските снабдителни вериги ще се смекчи, „когато хората имат повече варианти да харчат за услуги“, защото свързаните с коронавирусните ограничения са отменени, казва Бътлър. Но „никой не знае кога ще се случи това“, допълва той.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Дакота Джонсън, Нина Добрев и Ана де Армас демонстрираха супер фигури в чернo
Как да преодолеем усещането, че не сме достатъчно добри?
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?
преди 4 години Тройното поскъпване на превоза между Европа и Китай заплашва доставките на стоки Е н'ъл туй бе целта на коронобесието!? отговор Сигнализирай за неуместен коментар