Обединение Магистрала Трейс предложи най-ниска цена за изпълнение на Лот 2 от магистрала Тракия. Подадената оферта е 137 868 000 лв. с ДДС. Това стана ясно при днешното отваряне на предложенията в конкурса в сградата на Агенция Пътна инфраструктура.
При обявяването на критериите за оценка беше обявено, че цената ще има решаващо значение за определянето на победител. За исканата от Трейс цена обаче ще се иска обосновка.
„Тъй като офертата на Трейс е с над 30% по-ниска от средната цена на останалите, ще бъде искана обосновка, от която ще зависи дали тя ще бъде включена в класирането“, обясниха от тръжната комисия.
Останалите оферти на участниците в конкурса, които отговарят на условията, са:
- 247 608 078 лв. с ДДС – оферта на гръцката Терна;
- 292 177 350 лв. с ДДС – оферта на гръцката Актор;
- 373 641 762 лв. с ДДС – оферта на Алпине-Холдинг Пътища.
Отпадат офертите на:
- турската компания Доуш;
- австрийската Щрабаг;
- обединение Български автомагистрали (Главболгарстрой, Автомагистрали – Черно море, ИСА 2000 ЕООД и Пътстрой 92 АД; с подизпълнители Бауер България, Интегрирани пътни системи АД, Пътища Пловдив АД);
- Конструктор Тракия (регистрираното в Сърбия Конструктор Инженеринг и българската Пътни строежи Пловдив АД).
Офертите на тези кандидати са анулирани. Участниците, които не са допуснати, не отговарят на изискванията на възложителя, уточниха от тръжната комисия, но казаха, че законът не им дава право да коментират конкретните причини за отстраняването им.
Представителят на Главболгарстрой опроверга информацията за тяхната ценова оферта, циркулираща в интернет в последните дни, като заяви, че не е толкова ниска.
В ролята си на наблюдател на процедурата по отварянето на офертите присъства и министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевенлиев.
„Днес ние не решаваме кой е победител, а отваряме едни ценови предложения. Има процедура, която трябва да спазим и цяла Европа ще ни следи“, заяви Плевнелиев след отварянето на офертите.
Министърът уточни, че апликационната форма към ЕС за финансиране на Лот 2 е изпратена към програмата JASPERS, където се обработва и в началото на март ще бъде пратена в ЕК. Водят се разговори и с Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) за финансиране и на 3 май, заедно с първата копка да бъде даден и аванс на строителя.
В момента се движим с един месец преди графика, сподели Плевенлиев.
МРРБ е бюджетирало по 3 млн. евро на линеен километър за строителството на магистрала Тракия. За сравнение, офертата на Трейс е при цена от 2,2 млн. евро с ДДС.
Цената на магистрала Люлин е 7,5 млн. евро на км и вероятно ще бъде надхвърлена, уточни Плевенлиев.
Гръцката магистрала, успоредна на Тракия, но хълмиста в някои си части и подобна на Люлин като трудност, се изгражда при 6,5 млн. евро на километър.
„Прехвалените хърватски магистрали са изградени при цена от 6 до 8 млн. евро на км“, каза още Плевнелиев. По думите му „в Бавария няма цена на магистрала под 9 млн. евро/км“.
Министърът беше категоричен, че договорът не позволява увеличаване на цената.
„Виждаме оферта, която е била правена пет пъти за различни кандидатствания, която вероятно е изпилена откъм маржове. Освен това офертата е на фирма, която е правила Лот 1 на магистралата и която е от Стара Загора“, каза Плевнелиев. Според присъстващите експерти цената при Лот 1 е била 2,6 млн. евро/км.
„За първи път имаме три пъти разлика между най-ниска и най-висока предложена цена“, каза още министърът.
Според него в останалите оферти е калкулиран огромният риск от забавяне на строителството, което, ако се случи, ще бъде съпроводено с големи неустойки.
*Актуализирано към 13:45
Свързани компании:


Кои са седемте най-горещи дестинации в света за 2026-та?
Илон Мъск е първият човек в историята, чието нетно богатство надхвърля 600 млрд. долара
19-годишен българин е загинал на фронта в Украйна
Сушата предизвиква срутвания на земята и отромни дупки в Турция
Тръмп и глобалната „бролигархия“ — сливането на властта, парите и семейните интереси
Китай облекчава митата върху вноса на свинско месо от ЕС в окончателно решение
Европа отменя забраната за двигателите с вътрешно горене
Защо Chase на J.P. Morgan и дигиталните му съперници обожават Германия
„България Еър“ и Летище „Васил Левски“ – София посрещнаха 8-милионния пътник за 2025 година
Българският имотен пазар – добри, лоши и зли практики
Китайците нямат спиране – ще участват в 24 часа на Льо Ман
Трябва ли да се сменят и сензорите за следене на налягането с гумите
Световната автомобилна индустрия изпадна в дълбока криза
5 мита за SUV, които е време да изчезнат
Renault слага край на най-малко известната си марка
Как Испания поддържа своите фрегати F100 актуални до 2045 г.
Гуинет Полтроу се оплака - съпругът ѝ мрази Коледа
Тръмп ще направи обръщение към нацията утре
Тръмп подписа рекорден брой изпълнителни заповеди през 2025 година
Костадинов: Трябва да се раждат повече деца и да има повече стабилни семейства