Поне един въпрос може да не си задава бъдещият собственик на Pontiac Deluxe Six "Ghost Car": Дали има резервна гума или не. Колата няма никакви тайни - под прозрачната каросерия от плексиглас лъщи лакираният в бяло двигател, обвивката на вратите пък просветва в сребристо. Всичко, което се крие под ламарината на всяка една кола, в багажника или под кората на двигателя, е съвсем видимо при Ghost Car, пише германското издание на Financial Times.
Този куриозен автомобил е на 72 години и в края на месеца ще бъде подложен на търг в луксозния хотел The Inn at St John's в щата Мичигън, САЩ. За първи път от три десетилетия уникатът ще смени своя собственик.
Автомобилът е и символ на вярата в прогреса в началото на 20-и век. През 1939 г. прозрачният Pontiac е истински хит на Световното изложение в Ню Йорк, след това е заминал на турне по щатите. GM се нуждаели от ефектен начин да покажат бъдещите технологии, скрити в своите модели и решили да бъдат първите в САЩ, които ще заменят конвенционалния метал с нещо ново. След това автомобилът се озовава в Smithsonian Museum във Вашингтон, където е събирал погледа на публиката до 1947 г. След това обаче славата отминава и следващите десетилетия колата прекарва в сенките на прожекторите в притежание на различни колекционери.
Аукционната къща RM Auctions очевидно има намерение да промени това. "Този единствен по рода си артефакт на автомобилната и културната история заслужава по-широка публика", пише в проспекта.
Според организаторите колата може да постигне цена до 475 хил. долара. Все пак прозрачният Pontiac е бил скъп и навремето си - преди 72 години е струвал около 25 хил. долара, при положение, че нормален Pontiac Deluxe Six с метална каросерия е можел да се купи за 814 долара.
Между другото в производството на Pontiac има и европейски корени. Химическият концерн Rohm & Haas Co. по време на Първата световна война е бил американски клон на германската компания Röhm & Haas. Заедно с General Motors фирмата е разработила революционния тогава материал плексиглас за направата на този автомобил. През 1940 г. компаниите са направили и втора прозрачна кола - Pontiac Torpedo Eight, от който обаче до днес няма нито един запазен екземпляр.
Но и за запазения екземпляр експертите не препоръчват да се кара твърде бързо, защото има опасност от прегряване и стапяне. "Според нашите експерти при този материал започва леко омекотяване при температури над 100 градуса, а между 150 и 170 градуса материалът може да претърпи трансформации", казва Александра Бой, говорителка на Evonik, днешния собственик на марката Plexiglas в Европа.
Затова и този автомобил е свикнал на нежно обслужване - той се транспортира, вместо сам да вози пътници. На километража е застинало числото 86 мили. На щатското турне този Pontiac е бил транспортиран. Който има намерение да участва в търга за него в края на месеца, трябва да предвиди средства и за допълнително транспортно средство.


МААЕ: Защитният саркофаг на АЕЦ "Чернобил" е повреден
Виц на деня - 7 декември
Мачовете по ТВ днес (6 декември)
Времето във Варна на 6 декември 2025
Никулден е! Вижте какви са традиции за днес
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Дейвид Бут: Някои щати изискват да се инвестира извън Китай
Cambricon ускорява работа по AI в Китай и разчита на подкрепа
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Границата с Гърция е отворена и в двете посоки за камиони
Заведоха седем дела след самоубийства и кризи, предизвикани от ChatGPT
Зеленски в действие: Андрий Ермак се прости и с още постове
Украински дрон удари сграда в Грозни, Кадиров обеща суров отговор
Продължава спасяването на бедстващият танкер край Ахтопол