Непрозрачното ценообразуване при търговията с литий, който е основен елемент в революцията на електромобилите, се очаква да бъде основна тема през предстоящата седмица, тъй като ръководителите на водещите компании в тази индустрия се срещат в Сантяго.
За разлика от медта или някой друг метал, използван в производството на електрически превозни средства, все още не съществува търговска цена за лития, пише Ройтерс.
Лондонската борса за метали разработва подобна цена за въпросния метал, но докато не бъде завършен този процес, инвеститорите в индустрията, клиентите, анализаторите и ръководителите остават без реална цялостна представа за глобалния пазар.
„Фактът, че не съществува бенчмарк цена, означава, че някои от банките не биха били склонни да участват в тази търговия, тъй като не могат да хеджират ценовия риск“, споделя Уилям Адамс, анализатор в Fastmarkets.
Засега индустрията се опитва да се сдобие с каквато и да е информация от цените на сподумена (силикат, съставен от литий, кислород, алуминий и силиций – бел.ред.), литиевия хидрооксид и карбонат – двата основни вида литий, използвани при производството на батерии; или информация за цените, плащани от производителите на батерии в Китай, Япония и Южна Корея.
“Принудени сте да вземете средната стойност на цените, която е изчислена там“, посочва Джеймс Калауей, председател на ionner Ltd., която разработва литиево находище в Невада.
Въпреки че спот цените в Китай са спаднали сериозно от януари насам заради несигурността около субсидиите за електрически превозни средства, тези цени отразяват само част от световното търсене.
Някои компании, включително и световният лидер Albemarle Corp., продават почти целия наличен свой литий чрез дългосрочни договори и не се влияят от цените в Китай.
От януари насам акциите на Albemarle са поевтинели с 12%.
„Спот цената в Китай е това, което пазарът наблюдава и докато тя не се повиши по разумен път, настроението ще бъде негативно“, споделя Хауърд Клайн, анализатор от базираната в Ню Йорк консултантска компания RK Equity.
SQM, дружество, което избягва дългосрочните контракти, споделя, че през първото тримесечие на 2019 г. цените на лития са се понижили с 11%, което е довело до отлагане на плановете на компанията за разширяване на производствената дейност в Чили.
Livent Corp., която оперира в Аржентина, понижи своята прогноза за тази година и предупреди, че търсенето намалява за вида литий, който се произвежда в Китай, и ще продава своя продукт другаде.
Сделките
Дори и при наличието на ценова несигурност, търсенето на литий продължава да расте. Японският автомобилен концерн Toyota Motor Corp, например, планира до 2025 г. половината от своите продажби на автомобили в глобален мащаб да идват именно от търговията с електромобили.
В резултат на това най-сериозните имена в индустрията с лития вече подписват нови сделки за разширяване на дейността. Миналата есен Albemarle подписа споразумение за създаване на съвместно предприятие с Mineral Resource Ltd. За 1,15 млрд. долара, за да притежава и експлоатира мина за литий в Западна Австралия.
Ganfeng Lithium Co, която вече разполага с няколко проекта в Австралия, инвестира 160 млн. долара за увеличаване на дела си в аржентинско находище съвместно с Lithium Americas Corp.
Tianqi Lithium Corp, която стои зад най-голямата сделка с литий, плати 4,1 млрд. долара през 2018 г. за близо 25-процентен дял в SQM.
„Голямата прозрачност е крайно необходима“, споделя Джейк Фрейзър, анализатори в Roskill.
От друга страна Карлос Винсент, главен финансов директор в Neo Lithium, подчертава, че търгуваемата цена може да направи разговорите с потенциални клиенти и финансисти много по-лесни.


Евакуацията невъзможна! Лошото време държи в капан екипажа на танкера, заседнал край Ахтопол
Среднощни сметки: МФ публикува новия проектобюджет в полунощ
Сериозен ръст на случаите на варицела във Варна
Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
Тръгна петиция против отдаването на кортовете в "Чайка" на частни клубове
ChatGPT държи лидерството пред Google Gemini
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Масирана атака: Руски дронове и ракети поразиха жп възел край Киев
Тома Биков: Протестът помогна парадоксално на ГЕРБ
Рецептата Dnes: Пълнена скумрия с орехи за Никулден
Ген. Атанасов: Ако този вот на недоверие не мине, ще се усилят протестите
Мирослав Великов победи в "Игри на волята", грабна чек за 100 000 лв.


преди 6 години ахх ах аххаа ... бърз си :))) ... даже си ме изпреварил :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години импе , това е твоята статия :))) ... ако не ме лъже паметта , имаше две прогнози за литийчеца ... първата за космически цени поради недостиг , пък то нещо наобратно ... и второ , тинтичките щяха да сцепят мрака с мега находища , пък те ги нема още на добивната карта за литий ...ей , стягай се , че мислех да се въползвам от твоите прогнози в инвеститорските дела ... а сега ме размисляш ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 6 години Инвестицията в компании, копащи литийчец - ного-ного стратегическа и мъдра. Повечето от изброените по-горе са по непрочути и вероятно - по-концентрирани - но аз бих се осмелил така да се каже: да добавя - един основен играч, който забравен горе е - това е минният световен колос Rio Tinto - който държи единствените на света находища на ядарит - минерал с най-високото познато съдържание на литийчец - намиращи се в Сърбия. А и като инвестиция - ного по-сигурна компания - защото е световен лидер в копането на много работи - особено на желязце и алуминийчец. отговор Сигнализирай за неуместен коментар