Забравете за разхода на гориво, цената на резервните части или застрахователната премия. Най-скъпото нещо в един нов автомобил е неговата обезценка във времето. Плащате, да речем, 35 000 лева за нов компактен хечбек. Още в мига, в който си го вземете от салона, пазарната му цена е вече 32 000 - ето 10% от парите ви, изчезнали без следа. От обезценката за три или пет години зависи каква част от инвестицията ще си върнете, когато дойде време да смените автомобила, и съответно колко ви е излязъл той като годишни разходи.
Що се отнася до обезценката, всеки отделен пазар си има особености. За жалост няма как да я изчислим точно за България по ред причини, не на последно място сред които е и практиката сделките с употребявани коли да се изповядват под реалната стойност с цел пестене на такси. Цитираните по-долу данни са за британския пазар и поне се отнасят до същите модели, които се търгуват и у нас, какъвто не винаги е случаят с американските класации.
Статистиката, събрана от VIP Data, показва, че доста масови модели губят половината от стойността си в рамките на две години след продажбата си. Вече добро представяне е, когато колата е загубила под 50% след третата година.
1. Fiat Tipo SW 1.4 MPI
Цена като нов (Великобритания): 17 905 лири
Цена след 3 години: 4 400
Губите: 75.4%
Разгледаният модел е във високото ниво на оборудване Lounge, с навигация, 17-инчови джанти, автоматични светлини, камера за заден ход.
Фиат
Причините за драстичната обезценка са ниското качество на интериора, скучното пътно поведение, както и фактът, че комбитата като цяло вече не са интересни на фона на кросоувърите. От друга страна, голямата обезценка е добра новина за втория собственик, който може да си купи 3-годишна кола за едва четвърт от цената й като нова.
2. Peugeot 308 1.5 BlueHDI
Цена като нов - 26 745 лири
Цена след три години - 7 175 лири
Губите: 73.2%
Става дума за доста добре оборудваното Tech Edition, с адаптивен круиз контрол, разпознаване на знаците, климатик, тъчскрийн и по-голям екран на мултимедията.
Пежо
В България толкова богато оборудване ще е плюс на вторичния пазар. На развитите пазари в Западна Европа е минус, тъй като купувачите осъзнават - повече оборудване означава повече потенциални повреди и по-големи разходи за ремонти.
3. SsangYong Turismo MPV 2.2 ELX
Цена като нов - 26 745 лири
Цена след три години - 7 275 лири
Губите: 72.8%
Практичен и достъпен като цена миниван, при това с 4х4 задвижване, който обаче не е особено приятен за каране, а бензиновият двигател е подчертано лаком. Освен това е доста рядък на пазара, а в масовия сегмент това допринася за по-ниска цена.
4. Audi A8 Quattro 3.0 TDI
Цена като нов - 102 205 лири
Цена след три години - 28 325 лири
Губите: 72.3%
Представителните лимузини по традиция са сред най-бързо обезценяващите се автомобили на пазара - просто защото потенциалните купувачи втора ръка си дават сметка за огромните разходи по поддръжката им (макар че много българи въпреки това ги намират неустоими). A8 изпреварва с малко S-класата и BMW Серия 7.
5. Opel Insignia Grand Sport 4WD 2.0 Bi-Turbo
Цена като нов - 42 520 лири
Цена след три години - 11 850 лири
Губите: 72.1%
На Острова става дума за Vauxhall, разбира се, но на практика е същият автомобил. По принцип Insignia запазва прилична стойност.
Опел
Но голямото изключение е тази най-мощна GSi версия с 4х4, която се среща доста рядко - и нищо чудно, защото стартовата й цена е като за премиум модел. Три години по-късно струва като малолитражка.
6. Peugeot 108 1.0 Allure
Цена като нов - 13 670 лири
Цена след три години - 3 825 лири
Губите: 72.0%
Даже най-малките и достъпни като цена градски автомобилчета не са предпазени от бърза загуба на стойност. Сравнително богато оборудваното Peugeot - със задна камера, алуминиеви джанти и безключов достъп - е шампионът в сегмента в това отношение.
7. Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTi
Цена като нов - 27 890 лири
Цена след три години - 7 850 лири
Губите: 71.8%
Много лоша идея е да си купите по принцип евтин модел, но с много високо и скъпо ниво на оборудване, какъвто е случаят с тази Astra в ниво Eite.
Опел
Вторичният пазар в този сегмент далеч не търси лукс, и богатото оборудване си остава за ваша сметка.
8. Citroen C1 1.0 VTi Origins
Цена като нов - 14 160 лири
Цена след три години - 4 125 лири
Губите: 70.9%
Същата работа като при близнака Peugeot 108. Разликата е, че на Острова ситроенът по начало се продава една идея по-скъпо, а в България е обратното.
9. Peugeot 2008 1.5 BlueHDi
Цена като нов - 24 150 лири
Цена след три години - 7 050 лири
Губите: 70.8%
Става дума за ниво на оборудване Allure, със 120 коня мощност, 17-цолови алуминиеви джанти, климатроник и парктроник. Тази версия бе чувствително по-скъпа от базовото Access, без да предлага кой знае колко повече, и на вторичния пазар това оказва влияние. Както влияе и доста апатичното пътно поведение, както и фактът, че колата получи доста по-атрактивно ново поколение.
10. Citroen C3 1.5 BlueHDI
Цена като нов - 20 285 лири
Цена след три години - 5 960 лири
Губите: 70.7%
За пореден път - евтина по начало кола, но в много високо ниво на оборудване. Хората, които търсят луксозни екстри на вторичния пазар, едва ли са се насочили към Сitroen C3. Препродажбата е болезнено отрезвяваща.
Кои са останалите модели, които най-бързо губят стойността си, четете в продължението на материала на Automedia.bg.


Мачовете по ТВ днес (5 декември)
Виц на деня - 5 декември
Днес отбелязваме Международния ден на доброволеца
Времето във Варна на 5 декември 2025
Огнеборците потушиха 31 пожара през последното денонощие
Warner Bros. започва преговори за сключване на ексклузивна сделка с Netflix
Моди разстила червен килим за Путин, въпреки натиска от САЩ
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Подписахме екшън план за три нови моста над Дунав
Четирима са убити от армията на САЩ при нов удар срещу корабче заради наркотрафик
Израел е допуснат на "Евровизия" догодина, 4 страни ще бойкотират конкурса
ПП-ДБ ще внесат вота на недоверие към кабинета "Желязков"
Роденият в Беларус Роман Хофман оглави Мосад
преди 5 години Пежата и Ситроените най-много се обезценяват. Но у нас не можеш да си вземеш кола на 3 год. и на 30% от цената. Тази статистика не важи за България. А за скъпите лимузини (както посоченото А8), то за 3 год. не е мръднало, ако цената му е на 30% от новото наистина е страхотна сделка. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 5 години "латино" *** водят хорото както винаги ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар