Международните автомобилни производители все повече се отклоняват от традиционните практики, при които съхраняват на склад само ограничен запас от ключови компоненти, след като пандемията от COVID-19 и сътресенията в глобалните вериги на доставка доведоха до недостиг на технологии като чиповете, пише Nikkei Asia Review.
Компаниите, включително японският автомобилен гигант Toyota Motor Corp., се стремят да увеличат запасите от чипове, докато други се опитват да си осигурят доставки на редкоземни метали.
САЩ намалиха износа си на полупроводници за китайския телеком Huawei Technologies, с което увеличават експозицията на индустрията на чиповете към международната политика.
Докато автомобилните производители разширяват своите мрежи за закупуване на компоненти по целия свят, недостигът на някои части рискува да навреди допълнително на производството на превозни средства.
Toyota се е обърнала към някои от своите доставчици с молба да увеличат запасите си от полупроводници, които да покрият пет месеца вместо обичайните три.
Това се случва, след като автомобилният производител, който е известен с това, че поръчва толкова чипове, колкото са му нужни за момента, преразгледа своята насока за производството.
В същото време Nissan Motor Co. обмисля да увеличи запасите си от полупроводници от един на повече от три месеца, докато Suzuki Motor поиска от производителите на части да поддържат инвентара на ниво, което да покрива търсенето в продължение на няколко месеца.
Компаниите също се стремят да подпишат дългосрочни договори с производители на полупроводници за няколко години или поръчват един продукт от повече от един доставчик.
Количеството полупроводници, използвани в един автомобил, се увеличава, тъй като дигитализацията в индустрията се ускорява. Според IHS Markit разходите за чипове на автомобилните производители са се увеличили трикратно в сравнение с преди 20 години. До 2030 г., когато се очаква делът на електромобилите от общите продажби да нарасне значително, британската изследователска компания очаква разходите на автомобилната индустрия за чипове да нараснат с 30%.
Междувременно развитието на други индустрии ще затрудни още повече автомобилните производители по отношение на набавянето на чипове.
Повечето автомобилни производители са принудени да намалят текущото производство, отчасти защото някои производители на чипове преустановиха временно работа заради коронавируса.
Ситуацията принуждава Toyota и други автомобилни производители да изместят фокуса си от ефективност към стабилна продукция.
Това търсене на устойчиви поръчки може да излезе извън рамките на проблема с полупроводниците, тъй като автомобилните концерни започват да се конкурират по-ожесточено за материалите и частите, необходими за производството на електрически и други екологични превозни средства.
Търсенето на редки метали, използвани в автомобилните батерии, се очаква да продължи да нараства. Някои минерали са концентрирани в политически нестабилни страни, а мините, където се експлоатира детския труд, са подложени на социален контрол.
Volkswagen и Tesla също се опитват да подсигурят своите интереси при добива на литий и други ключови за електромобилите метали поради времето. Увеличаването на запасите и осигуряването на ресурси нагоре по веригата ще помогне за стабилизирането на продукцията, но ще намали ефективността на управлението, посочва Nikkei.
Времето, необходимо на Toyota, за запълване на своите запаси, се е увеличило с около 40% през последните 10 години до 36,36 дни от март. Сейджи Сугиура, старши анализатор в Tokai Tokyo Research Insititute, споделя, че Toyota е станала по-малко ефективна, тъй като започва да складира "чипове и материали, чиито цени се покачват".
Това не е първата криза, която удря стратегията на концерна. Голямото земетресение, което разтърси Североизточна Япония през 2011 г., беше последвано от големите наводнения, които потопиха индустриалните имоти в Тайланд. И двете бедствия предизвикаха хаос във веригите на доставка.
За разлика от предишни подобни бедствия, въздействието на продължаващата пандемия от COVID-19 е глобално. Това се случва, докато автомобилният пазар преминава към електрически автомобили. И двата фактора принуждават компаниите да променят своите стратегии, изпитани във времето.


От днес изплащат последните пенсии в лева
Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и лека алуминиева рамка
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Земетресението с магнитуд 5,9 в Невада се оказа грешка на предупредителната система
От Полша: Агресията на Русия сега надмина тази на СССР през 70-те години на 20 век
Облачно ще е днес, ще вали в западната половина на страната
И в еврозоната - цените на жилищата у нас ще продължат да растат
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц