Сериозни тестове на автономни автомобили се провеждат от над десет години, но България не може да се надява да ги използва по пътищата си през следващите две десетилетия. Това коментира Илия Левков, председател на националната браншова организация Индустриален клъстер „Електромобили“, в ефира на предаването "Бизнес старт" по Bloomberg TV Bulgaria.
Ако се пуснат коли с автопилот сега в страната, този експеримент ще бъде неуспешен заради липсата на нормална пътна инфраструктура. "Автономните автомобили не са просто купчина желязо и софтуер - за него трябва изключително висока надеждност на комуникацията и интернет обмена на информация... Първо, в България трябва да направим пътища, които сега са под всякаква критика - има магистрали на такива вълни, че човек не знае къде се движи. Другото е инфраструктурата за обмен на данни - 5G мрежата например трябва да е с пълно покритие и комуникационна възможност. Ако автономният автомобил не получи това, няма как да обследва цялата обстановка около себе си", каза гостът.
Голяма част от софтуера за автономните автомобили се прави в България от компании като Visteon, която има развоен център тук, каза Левков. „Софтуерът за автопилотите е самообучаващ се, който се развива съобразно спецификите на пътната ситуация - той разчита изключително много на пътна маркировка и знаци, GPS, обмен на информация с други автопилоти, като целта е не само да може да реагира, но и да предвижда критични ситуации“, обясни събеседникът.
За да може автономните коли да станат реалност у нас, ще трябват сериозни промени в законодателството, за да се решат проблеми като носенето на отговорност, смята той.
"Затова и по пътищата не се допускат автомобили, които нямат съответното типово одобрение... Те няма как да се движат както сегашните навсякъде - ще започнат в определени ленти като бус лентата, където има по-малка възможност от рязка промяна на ситуацията. Това ще се развива стъпка по стъпка", каза Левков.
Според него сектори като обществения транспорт трябва да вървят в тази посока - за по-малко човешка намеса в управлението на строго регламентирани превозни средства като релсовите. Това няма да направи човешкия фактор ненужен, смята Левков. Шофьорите ще могат да се преквалифицират и да оперират няколко превозни средства от отдалечен център.
Още от разговора може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria


Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Черен ден! Катастрофа взе три жертви край Търговище
Съдът на ЕС опровергава информация за допусната жалба срещу влизането ни в Еврозоната
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Миков: При предсрочни избори ПП-ДБ ще почукат на вратата и на Борисов, и на Пеевски
FIFA ще връчи "награда за мир“ на Доналд Тръмп
Любимият на Майли Сайръс я изненадал като предложил брак в Япония
Сарвагя Сингх Кушваха - тригодишното дете чудо в шаха
Травис Келси и Тейлър Суифт никога не са се карали