IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Volkswagen отново губи битката с Toyota за короната на световния автомобилен пазар

Единствено премиум марките в портфолиото на групата, с изключение на Audi, записват ръстове при продажбите за 2022 г.

17:02 | 12.01.23 г.
Главният изпълнителен директор на Volkswagen Group Оливер Блуме. Снимка: Bloomberg L.P.
Главният изпълнителен директор на Volkswagen Group Оливер Блуме. Снимка: Bloomberg L.P.

През 2022 г. Volkswagen Group е успяла да достави 8 262 800 превозни средства, което представлява спад от 7% спрямо обемите през 2021 г. По този начин германската автомобилна група все пак остана над границата от 8 млн. автомобила, съобщава Automobilwoche.

VW обаче отново изостава от своя основен глобален конкурент Toyota в битката за първото място при продажбите. Въпреки че японският концерн все още не е предоставил данни за годишните продажби, за периода януари-ноември той е успял да достави 9,56 млн. превозни средства. Това означава, че за трета поредна година Toyota ще оглави световния автомобилен пазар.

Към края на ноември годишният спад на продажбите на VW достигаше 9,2%, което означава, че през декември компанията е успяла да компенсира частично намалението. Доставките през последния месец на годината нарастват с 18,1% до 713 200 превозни средства.

„Нашите марки постигнаха добри резултати при доставките в много предизвикателна среда миналата година“, заяви директорът по продажбите на VW Group и Audi Хилдегард Вортман. Тя оправда спада с проблемите във веригите на доставки и временното прекъсване на производството в Китай.

Ситуацията леко се подобрява през втората половина на годината, в резултат на което доставките през последните шест месеца са нараснали с 12 на сто спрямо същия период на 2021 г. Силният завършек обаче не успява да компенсира цялостния спад.

Групата вече навлиза в новата година с множество неизпълнени поръчки. Само в Европа броят на неизпълнените поръчки възлиза на 1,8 милиона превозни средства, включително 310 хил. електрически коли. „Натрупаните поръчки са ясно доказателство, че клиентите обичат цялото ни силно продуктово портфолио“, изтъква Вортман, добавяйки: „Това ни дава увереност за 2023 г. въпреки отслабващата икономика и продължаващите затруднения при доставките“.

Делът на електромобилите от общите продажби расте

Въпреки цялостния спад продажбите на електромобили в групата се увеличават значително през 2022 г. Общо 572 100 превозни средства с батерии са били доставени от всички марки, което представлява ръст от 26% спрямо 2021 г. Най-продаваната електронна кола на групата е VW ID.4 със 193 200 доставки, което означава, че всеки трети електромобил, продаден от групата, е бил ID.4.

„Особено съм доволна, че нашата електрическа трансформация продължи да набира скорост при всички марки и че въпреки насрещния вятър постигнахме целта си да увеличим дела на изцяло електрически превозни средства до около 7-8 процента“, посочва още Вортман.

Тази година VW иска да увеличи дела на електрическите автомобили от общите продажби до 11 процента.

Представяне по пазари

Най-голям спад на продажбите групата отчете в региона на Източна Европа, където доставките са се сринали с близо една трета до едва 442 хил. броя. VW оправда това с войната в Украйна. След инвазията на Москва през февруари групата спря продажбите си в Русия. Само марката Skoda, която е лидер на групата там, е загубила около 70 хил. автомобила от продажби през 2022 г.

В Западна Европа, от друга страна, общите продажби са се свили само с 5,2%, а в Германия нарастват с 3,8% до 1,03 млн. броя. В САЩ VW записва спад от 6,1 на сто, в Бразилия - 10,4 на сто.

На най-важния пазар на групата, Китай, продажбите са намалели с 3,6%. Там VW успява да достави близо 3,2 млн. превозни средства, почти 39% от общите продажби на концерна в глобален план.

Четири марки отчитат ръстове

Почти всички марки на групата регистрират спадове. Само Porsche, Bentley, Lamborghini и Cupra успяват да постигнат увеличение, както и американската марка камиони Navistar. Последната обаче прави това само на хартия. Navistar е включена в данните на групата след придобиването на 1 юли 2021 г., така че сравнението с обемите за 2021 г. се извършва на ниска база.

Реален ръст отчитат Porsche (+2,6%), Lamborghini (+9,9%), Bentley (+3,5%) и новото дъщерно дружество на Seat Cupra (+92,7%). И четирите марки се възползваха от факта, че им беше дадено предимство при разпределението на полупроводниците в групата, тъй като осигуряват по-високи маржове. При Skoda продажбите се понижават с 16,7 процента, при Seat (-40,5%) и Volkswagen (-6,8%). При Audi понижението достига 3,9%, а при VW Commercial Vehicles - 8,6 процента.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:02 | 12.01.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още