Шведският производител на литиево-йонни батерии Northvolt обяви, че ще отвори гигафабрика на стойност 5,2 млрд. долара в Квебек, най-голямата инвестиция в канадската провинция, докато страната продължава да трупа производствен капацитет за електромобилни батерии, съобщава Ройтерс.
Първата фаза от строителството на фабриката Northvolt Six, ситуирана точно до Монреал, ще започне още тази година, като се очаква съоръжението да бъде въведено в експлоатация през 2026 г.
Northvolt ще инвестира 3,2 млрд. долара от предвидената сума, като местните власти и федералното правителство ще осигурят още по 1 млрд. долара, споделя съоснователят на Northvolt Паоло Черути пред Ройтерс.
Първата фаза ще осигури 30 гигаватчаса (GWh) производствен капацитет, като е планирано разширение до 60 GWh при общи инвестиции, доближаващи се до 9 млрд. долара, посочва Черути, който ще ръководи проекта като главен изпълнителен директор за Northvolt North America.
Northvolt вече разполага с няколко европейски фабрики и е сред шепата играчи в региона, които изграждат местна индустрия за батерии, за да се преборят с господството на азиатските производители.
Компанията е набрала над 9 млрд. долара дълг и собствен капитал от 2017 г. насам в опит да стане най-големият производител на батерии в Европа, включително 1,2 млрд. долара миналия месец от инвеститори, сред които изпъкват Канадският пенсионен план и Системата за пенсиониране на общинските служители на Онтарио.
„Разгледахме 70 различни локации в началото на този процес“, посочва Черути, добавяйки: „Гледахме и в САЩ, но в крайна сметка Канада успя да ни спечели за първата фабрика“.
Той подчерта наличието на устойчива енергия, достъпа до квалифицирани работници, близостта до природни ресурси и други фактори като отношението на местните власти като основни фактори зад взетото решение.
Законът за намаляване на инфлацията (IRA) на САЩ, приет миналата година, накара европейски компании, включително Northvolt, да погледнат отвъд Атлантика, привлечени от солидните субсидии и по-евтината енергия.
„IRA изненада индустрията“, признава Черути, добавяйки, че Northvolt е решила да събере екип за избор на място преди около година, ускорявайки процеса през 2023 г.
Northvolt има договори на стойност над 55 млрд. долара с предимно европейски клиенти като BMW, Scania, Volkswagen и Volvo Cars.
Черути посочва, че компанията също така е осигурила основен клиент в Северна Америка, но отказа да го назове.
„Този размер на инвестиция и проект не може да се случи, ако нямате основен клиент“, изтъква той.


Как ще работи пункта за карти за градския транспорт във Варна по празниците?
Ще има ли мир в Украйна преди Коледа?
Ето колко струват живите елхи във Варна
Чистят 70 дерета, канали, канавки във Варна
Потребителската кошница отново поскъпва
Билтън: Еврото остава подценено
Прокурор: Юн е търсил конфликт със Северна Корея, за да обяви военно положение
Как контекстът се превърна в новата сила в медийната епоха
Тръмп за стрелбата в университета Браун, Австралия и атаката в Сирия
Тръмп смята, че трябва да се чува гласът му във Фед
Land Rover пуска Defender в чест на Уинстън Чърчил
Изкуствен интелект направи кола от две скици
Надеждно и по-евтино: производители отново променят подхода си
4 кросоувъра за по 20 000 евро, които са добър вариант за зимата
Volkswagen ще затвори завод в Германия за първи път от 88 години
Земетресение с магнитуд 4,2 в южния турски окръг Хатай
„Полицай на годината“: Жандармеристът Иванов, извадил от автомобил, паднал в реката, жена
7 души, сред които и полицаи, са обвинени за участие в организирана престъпна група
Терзиев: Столичната община планира изграждането на девет паркинга за 18 месеца