Tesla оглави продажбите на автомобили в Норвегия за трета поредна година през 2023 г., увеличавайки преднината си пред конкурентите си въпреки продължаващия конфликт между американския производител на електрически превозни средства и мощните профсъюзи в скандинавския регион, съобщава Ройтерс.
Почти пет от всеки шест нови автомобила, продадени в Норвегия миналата година, са били захранвани само с батерии, а делът на Tesla от общия пазар се е повишил до 20% от 12,2%, показват данни за новите регистрации, публикувани във вторник.
Електрическите превозни средства представляват 82,4% от продадените нови превозни средства през 2023 г. спрямо 79,3% през 2022 г., съобщи Норвежката федерация на пътищата (OFV).
Стремейки се да стане първата страна, която ще сложи край на продажбата на бензинови и дизелови автомобили до 2025 г., произвеждащата петрол Норвегия освобождава изцяло електрическите превозни средства от много данъци, наложени на конкурентите с двигатели с вътрешно горене, въпреки че през 2023 г. бяха въведени някои налози.
Tesla е изправена пред негативна реакция от страна на синдикати и пенсионни фондове в скандинавския регион, тъй като автомобилният производител отказва да приеме искане на шведски механици за права на колективно договаряне, покриващи заплати и други условия.
В резултат на това шведски докери, шофьори на камиони, пощенски служители, електротехници, чистачи и други отказват да обслужват Tesla и си спечелиха подкрепата от синдикати в Норвегия, Дания и Финландия, които помагат да се блокира вносът на автомобили Tesla в Швеция.
Все пак няма признаци, че конфликтът вреди на продажбите на Tesla в Норвегия, казва Кристина Бу, ръководител на норвежката Асоциация на електрическите автомобили (EV Association).
„Не виждаме сигнали, показващи това“, казва Бу пред Ройтерс.
Най-големите марки по пазарен дял след Tesla са Toyota с 12,4% спрямо 8,0% миналата година и Volkswagen с 10,8%, което е спад от 11,6%.
Model Y на Tesla – кросоувър SUV от среден размер, продаващ се на дребно за 452 хил. норвежки крони (44 250 долара), отново е бил най-популярният модел на годината, изпреварвайки електрическия ID.4 на Volkswagen и Skoda Enyaq.
Според Бу пазарният дял на електрическите автомобили може да нарасне до 95% през 2024 г., година преди да бъде постигната целта на парламента от 100%.
„Това е голям скок, но сме имали подобен скок и преди, от 2021 до 2022 г., когато отбелязахме скок от почти 15 процентни пункта, така че мисля, че можем да го постигнем през 2024 г.“, казва Бу.
Moller Mobility Group, най-големия търговец на дребно на автомобили в Норвегия, който продава марките Volkswagen, Audi и Skoda, прогнозира, че електромобилите ще държат 90% пазарен дял през 2024 г., оставяйки "много работа" за постигане на целта за 2025 г.
Tesla не е отговорила веднага на искане за коментар относно продажбите си в Норвегия.
В норвежката столица Осло повече от една трета от частните коли в града вече са изцяло електрически – ниво, което може да достигне 50% през следващите две години, прогнозира Бу.
Но въпреки че шумът и замърсяването на въздуха са намалели, не всички са доволни. Някои собственици на електрически автомобили се оплакват от липсата на улични точки за зареждане и твърдят, че настоящите политики са в полза на онези, които могат да си позволят собствени станции.
„Електрическата кола трябва да бъде реална опция за всеки..., без значение дали живеете в сграда с паркинг, или без паркинг“, казва жителката на Осло Ингер Софи Финч.


Желязков: Тази година България има два пъти по-висок икономически растеж от средния за Европа
Защитата на Благомир Коцев оспорва размера на паричната гаранция от 200 000 лв.
Днес във Варна ще бъдат връчени наградите "Доброволец на годината"
Инициатива за размяна на играчки във Варна
Във Военноморския музей представят най-новите си експонати, дарени през 2025 г.
Администрацията на Тръмп не смята Украйна за приоритет
Петролът поскъпва за 2-ри ден поред воден от перспективите за излишък на пазара
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Луксозните марки и автомобилите помрачават прогнозите за Франция и Германия
Коалицията на Мерц е на ръба при решаващо гласуване за пенсионната реформа
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
За първи път: Бебе бенгалски тигър се роди в зоопарка в Стара Загора
Борисов тества Пеевски, иска закриване на комисията “Сорос”
Меглена Кунева: България влиза в еврозоната с липса на визия
Български шофьор на камион е задържан в Гърция, бил в насрещното платно
Черната златка унищожава овощните градини в България
преди 1 година До: zelka007 като цяло, колегата има вид на интелигентен... но незнам как тая опорка е успяла да влезе в главата му.... гледам че е постоянен в хейта към електричите, разбира се без аргумент! ... пробега на всички вече е достатъчен, остава да по оптимизират производството и да свалят още малко цените и всичко ще си дойде на място от самосебе си. Другите оптимизации (по самия автомобил) за следващите десетилетия.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: khao ... мани , те (норвежците) продължават да не четат форума и остават незнаещи , купуват ти казвам ... :))) ... м/у другото Megane E-Tech има батерия с пробег 470км , пежото е-2008 сувчето има батерия с пробег 400км , нисанчето leaf има батерия с пробег 350км ... и това са обикновени коли за по 50-70к !! зареждат се на бърза зарядна от 50кВт от 20 до 80% за около 40мин . не гледам некой от луксозните марки дето имат батерии с пробег по над 500-600км , мерджаната е 700км пробег ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: evlogi Добре го измука от пръстите, ставаш за политкомисар и ти, хахахаха :):) като те чете човек ще рече че и бензина им е без пари, нопонеже тока е още по без пари и затова лицемерничат!! чети си екселите и не се занимавай с технически неща, ич ги не вдеваш... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Ако искам да обясня на някой марсианец какво означава лицемерие на държавно ниво, ще го заведа в Норвегия.Не ги обвинявам , разбира се, изцяло в техен интерес е да изнасят максимално количество петрол, особено при наличието на изобилие от евтина електроенергия от многобройните ВЕЦ ове в страната. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година .... а тук един плоскоземец разправяше че електричките не виреели на студ, щото батерията спихвала или се палела..... ти да видиш, норвежците незнаели! :D:D отговор Сигнализирай за неуместен коментар