IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Експерт: Историята на китайските електромобили не е плод на политика, а на иновации

През последното тримесечие на 2023 г. BYD надмина Tesla като производител, съобщи Ченги Лин

21:54 | 12.01.24 г. 2
Снимка: Qilai Shen/ Bloomberg
Снимка: Qilai Shen/ Bloomberg

Много от държавните стимули както в САЩ, така и в Европа се опитват да вдъхновят населението и да осъществят енергийния преход и да увеличат продажбите на електромобили, коментира в предаването „В развитие“ на Bloomberg TV Bulgaria Ченги Лин, професор по стратегии и водещ експерт по цифрова трансформация. Според  него всички директори в индустрията трябва да разберат, че историята на китайските електромобили не е плод на политика, а на иновацииq и цитира анализ на BYD, според който те работят за средностатистическия човек в страната – например работата им с компаниите за таксита.

Ченги Лин посочи, че през последното тримесечие на миналата година BYD надмина Tesla като производител, а през 2023 г. в общите продажби на електромобили надмина повечето експортни компании. „Три са основните причини BYD да е победител – данъчните стимули, китайският пазар и контролът върху батериите. Тези фактори обаче, не са напълно достатъчни за обяснение на разликите. Водещото тук е, че BYD е иноватор в основната технология, но и в основния продукт“, подчерта професорът.

Той напомни, че първоначално BYD започват иновациите в друга индустрия – електроавтобуси, докато конкурентите им – с велосипеди. „Това, което е помогнало на компанията отвъд държавната помощ, за да накарат потребителите да купуват и потребяват BYD, е съсредоточаването върху основната технология, а именно батериите и се научават как да прилагат това в автомобилите“, обясни експертът.

По думите му BYD започва като компания, която произвежда батерии, а през 1997 г. тя се превръща в един от големите производители на батерии за мобилни телефони, а през 2002 г. вижда потенциала на пазара на електромобили. „По онова време се смята, че цената на батерията ще представлява една трета от стойността на автомобила и това ще бъде базовата технология. Ето защо директорът на BYD започва да проучва възможностите за създаване на батерии“, разкри Ченги Лин.

Според професора едно от предимствата на BYD е еволюцията на самата технология. Другото голямо предимство е по отношение на цената – когато една технология стане масова, то тогава цената пада. Това дава привилегия не само по отношение на разходите за батериите, но и за средните китайски електромобили, които струват два пъти по-евтино от Tesla. По този начин Китай и неговите производители получават огромна преднина на еволюцията на технологията, иновациите и цените.

„Китайските производителите са печеливши в момента. Ако разгледаме мястото на пазара, китайските автомобили имат голямо предимство, но трябва да гледаме и отвъд цената. Големият въпрос е как успяват да увеличат качеството на батериите и да намалят тяхната себестойност. BYD започва с автобусите, а когато се произвежда батерия за тях, тя трябва да е по-мощна. Това изисква батериите да имат по-достъпни цени, по-бързо зареждане и по-голям пробег. Чрез тези иновации те модернизираха технологиите, а цената е следствие от тях“, отбеляза професорът.

Той изтъкна значението „отпечатъка“ на управителите върху компаниите BYD и Tesla. „Директорът на BYD Уанг Чуанфу произхожда от скромно семейство, което подсилва позицията му в компанията, чието име означава „Изградете мечтите си“. Как да разбере нуждите на средностатистическия човек и да му донесе полза от тази технология – това са въпросите, които си задава Чуанфу. Това е обратният образ на Мъск, който идва от богато семейство“, направи сравнение експертът и допълни, че двамата играят две много важни, но различни роли в развитието на електромобилите.

Целия коментар може да гледате във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "В развитие" може да намерите тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 01:40 | 13.01.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

1
rate up comment 2 rate down comment 1
evlogi
преди 3 месеца
Ще ме извинява Ченги Лин, но може да си яде ушите.BYD действително са читави, но без политика и огромните държавни стимули щяха да станат такава компания на върба в сряда.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още