IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Огромното разминаване между официалните и реалните данни за емисиите при автомобилите

Проучване на Международния съвет за чист транспорт установява, че разликата между обявените от автоконцерните емисии и реалните нива се увеличава с 80% през 2022 г.

18:43 | 10.02.24 г. 2
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Ново проучване, направено от Международния съвет за чист транспорт (ICCT), установи, че има съществено разминаване между информацията от производителите на автомобили и действителните емисии, които техните превозни средства отделят, пише Euractiv.

Разликата между официалните и реалните данни относно автомобилните емисии се е разширила с 80% през последните пет години въпреки наличието на напреднали процедури за тестване.

Анализът на ICCT показва, че когато се сравняват официалните и реалните стойности на емисиите на въглероден диоксид (CO2) при леките автомобили в Европа, цифрите не съвпадат.

ICCT проследява различията в емисиите на превозни средства от 2010 г. През 2022 г. е отчетена разлика от 14% при леките коли, регистрирани в Германия, спрямо 8% за 2018 г.

Без противодействия официалните стойности на въглеродните емисии ще изгубят своето значение по отношение на реалните данни, изтъква Ян Дорноф, учен от ICCT и съавтор на доклада.

„Това ще подкопае усилията на ЕС за намаляване на свързаните с транспорта въглеродни емисии и ще доведе до това потребителите да плащат повече от очакваното за гориво“, добавя Дорноф.

Проучването анализира данните за емисиите на CO2, докладвани от Европейската агенция по околна среда, заедно с информация за реалния разход на гориво от повече от 160 хил. коли с двигатели с вътрешно горене и хибридни автомобили.

Ревизирано тестване

След скандала „Дизелгейт“ от 2015 г., при който беше установено, че големи автомобилни производители като Volkswagen са използвали нерегламентирани устройства, за да манипулират данните относно стойностите на емисиите при лабораторни тестове, започна преразглеждане на цялостната методология в Европа.

През септември 2017 г. беше въведена Световната хармонизирана процедура за тестване на леки автомобили (WLTP), която беше договорена на ниво ООН. Тестът е проектиран да бъде по-представителен относно реалните емисии при шофиране от своя предшественик.

Но въпреки по-строгата методология разликата между тестовете и емисиите в реалния свят отново се разширява, показва проучването на ICCT.

След въвеждането на WLTP стойностите на емисиите на CO2 от автомобили са намалели със 7,3% между 2018 г. и 2022 г. Последният анализ обаче установява, че емисиите в реално отношение са намалели само с 2,3% за същия период.

Съгласно законодателството на ЕС от 2021 г. новите превозни средства трябва да използват устройства за „наблюдение на разхода на гориво на борда“ (OBFCM), които проследяват ефективността на емисиите на превозните средства в реални условия. Очаква се това да осигури информация за мониторинга на CO2 от 2030 г., след като бъдат събрани достатъчно данни за идентифициране на тенденциите.

Не напълно представителни

Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA), лобистка група, представляваща производителите на автомобили в региона, се противопостави на проучването, твърдейки, че данните на ICCT за реалните емисии на CO2 „не са напълно представителни“.

„Единственият официален източник на такива данни в ЕС е мониторингът на разхода на гориво на борда. Като се има предвид, че данните за OBFCM се събират едва от 2021 г., няма достатъчно информация, за да се опишат точно тенденциите във времето, предложени от ICCT“, изтъква говорител на ACEA пред Euractiv.

Тестът WLTP определя стойностите на CO2 чрез измервания в контролирана лабораторна среда, която има за цел да възпроизведе моделите на шофиране в реалния свят, доколкото е възможно. Говорителят на ACEA каза, че основната цел на такива лабораторни тестове е да се даде възможност на клиентите да правят сравнения между разхода на гориво на превозните средства и емисиите на CO2.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:14 | 10.02.24 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

2
rate up comment 2 rate down comment 1
aldy
преди 2 месеца
Отново ни пробутват вкиснат "зелен хайвер". СО2 не само не е вреден газ, но без него растителността на Земята ще загине, а заедно с нея и всичко живо. Климатичните промени не зависят от никакви парникови газове, макар че ни пробутват като такива почти всякакви газове. Метанът бил много опасен, та да затрият говедата и пр. дивотини. В горното писание освен СО2 не срещнах нито един наистина опасен газ, като NO, примерно или SO2, СО и пр. Скоро такива ще трябва да ги ловим като бесни кучета.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 7 rate down comment 1
andy
преди 2 месеца
Аспарухчо, бате, я обясни каква е разликата между "цифра" и "число"?! Че масово не я знаете!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още