Съвсем скоро България може отново да произвежда електромобили в завода на Great Wall Motors край Ловеч с цел да се заобиколят евентуалните търговски бариери между Европа и Китай. Това коментира Константин Томов, водещ на предаването "Колела", пред Bloomberg TV Bulgaria.
Китайските компании се надяваха да стъпят на пазара в САЩ, но това вече изглежда невъзможно. Сега се оглеждат да изграждат производства зад граница и вече гледат и към Европа, коментира Томов.
По думите му за големите автомобилни производители вече е абсолютно невъзможно да предвидят какво ще се случи през следващите няколко месеца, камо ли през следващите няколко години. Наложените мита за вноса на автомобили и части от Доналд Тръмп и последвалите облекчения само разпалват несигурността на пазара, допълни той.
"Много европейски компании ще започнат да мислят за изнасяне на производства в САЩ, но и това зависи от флуктуациите в политиката на Белия дом", посочи експертът.
Компании като BMW могат да се възползват от гъвкавостта на производствата си и заводите си в Китай, Европа, Северна и Южна Америка, Южна Африка. Такава диверсифицирана мрежа помага да се отговори по-бързо на ситуацията и компанията да избегне най-лошото от търговската война, като прехвърля производства на модели от един завод на друг, каза Томов, като допълни, че китайските компании усилено се опитват да повторят този модел на работа.
Но производителите могат да се срещнат и с доста неравнопоставено положение в САЩ, като последните отстъпки на Тръмп са "изключително в полза на Tesla... и наказват доста от преките конкуренти" на компанията, предупреди Томов.
За момента големи губещи от митата на Тръмп са класическите американски компании като GM и Ford, които отдавна изнесоха производствата си към Мексико, посочи гостът, според когото губещи ще бъдат и европейските компании, които нямат производства в САЩ, като Jaguar Land Rover.
След Covid и няколко геополитически кризи компаниите започнаха да се подготвят и диверсифицират веригите си за доставки и производства, но проблем за европейските производители остава Китай, където те все повече губят пазарни позиции, коментира Томов.
"Виждаме как всички големи играчи, които в последното десетилетие жънаха огромна жътва в Китай, миналата година и в началото на тази имат драстични спадове там. И те много мъчно ще бъдат наваксани в близките години", допълни той.
Целия разговор може да гледате във видеото на сайта на Bloomberg TV Bulgaria.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа