IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

С крилете на дракона

Боледуващите автомобилопроизводители на Европа се надяват на спасение от Китай

12:03 | 14.07.13 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Китайците и европейците често имат различия по отношение на дизайна. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Китайците и европейците често имат различия по отношение на дизайна. Снимка: Ройтерс

При това китайците отдавна вече не се задоволяват само с инвестиции. Отвъд смесените дружества със западните компании китайските производители на автомобили почти не печелят пари. При пазарните лидери SAIC и Dongfeng бизнесът извън партньорствата е малко повече от седем процента от всички приходи, при третия по големина производител FAW обаче делът е 21 на сто. Но чрез стратегията за съвместни предприятия китайците успяват да компенсират изоставането си по отношение на ноу-хауто. И сега повечето китайски концерни започнаха да променят стратегиите си.

Досега джойнтвенчърите се съсредоточаваха главно върху азиатския пазар. В Америка и Европа нито един китайски концерн не успя да наложи собствените си марки. Jiangling се опита през 2005 г. с  джипа Landwind - без особен успех. Три години по-късно автомобилите от средния клас BS4 и BS6 на партньора на BMW Brilliance се провалиха на краш тестове. И Mg6, общ модел на MG и на дъщерната на SAIC компания Roewe, отчита все по-малко продажби.

Но китайците искат скоро да излязат от сенките. До 2016 г. китайското държавно ръководство иска да да превърне автомобилната индустрия в експортен шампион. Най-малко един местен производител трябва да се изкачи в ТОП 10 на най-големите в света производители на автомобили. SAIC иска да увеличава износа си с повече от 130% на година. През 2015 г. концернът има за цел да продаде 800 000 превозни средства в чужбина. И при Dongfeng целите за растеж са високи: до 2016 г., производителят се стреми всяка година да отчете 50%-ен ръст, като през тази година продажбите трябва да достигнат 300 000 броя. Най-важните пазари за растеж на китайците са в Азия. Но и в Европа трябва да се появи силен китайски конкурент.

Най-добрите шансове за това сякаш има Qoros. С международен екип китайците искат да се лишат от евтиния си имидж. Главният дизайнер Герт Фолкер Хилдебранд работеше преди това за марката Mini на BMW, заместник-директорът Фолкер Щайнвахер преди отговаряше за бизнеса на Volkswagen в Северна Америка. Китайците са също и финансово добре позиционирани. Зад Qoros седи Chery Automobile, най-големият независим производители на автомобили в Китай, и промишленият холдинг Israel Corporation. Първата поява на марката на автосалона в Женева не бе избрана на случаен принцип. Qoros ще е предизвикателството на Пекин към европейската конкуренция.

И в сектора на товарните превозни средства китайците искат да наваксат изоставането си. Заедно с Volvo Trucks Dongfeng скоро следва да стане най-големият производител на камиони в света, измествайки по този начин германския лидер на пазара Daimler. В съвместното предприятие шведите държат 45%. Компаниите искат да си сътрудничат, особено по отношение на разработването на двигатели и компоненти, а също и да съгласуват покупката на компоненти. В момента Dongfeng произвежда около 186 000 тежкотоварни камиони на годината, а при Volvo става въпрос за 180 000 камиона на година.

С новото сътрудничество китайците имат шанса да стопят техническата си изостаналост в сектора на камионите през следващите няколко години. И въпреки че засега отделно навлизане на Dongfeng на пазара на Европа не се предвижда - западните пазари са особено атрактивни за производителите на товарни превозни средства, защото маржът на печалба е много по-висок, отколкото в развиващите се икономики.

Но далеч не всяко сътрудничество с китайците се отплаща на европейските производители. През 2010 г. производителят на автомобили Volvo, който сега е независим от подразделението за камиони, бе продаден от американския гигант Ford на китайския автомобилен производител Geely, и от тогава проблемите не секват. Кавгите с новите китайски собственици са забележими. През миналата година компанията регистрира нетна загуба от 480 милиона крони (55 милиона евро). А през предходната година Volvo все още бе на печалба - от около 1 млрд. крони.

"Има нещо като взаимно недоверие", заявява шведски мениджър на Volvo и съобщи, че основателят на Geely и председател на Надзорния съвет на Volvo Ли Юен Шуфу е поставил в лицето на Юен Сяолин шпионин на Пекин в топ мениджмънта на шведския производител на автомобили. Също така и по отношение на продуктовата гама шведите спорят с китайските си партньори. На китайците дизайнът на Volvo им се струва „твърде европейски“. В последните месеци ситуацията ескалира, след като китайците предложиха да се започне производство на мотопед под логото на Volvo.

Успехът на китайците в крайна сметка ще зависи преди всичко от това дали ще спечелят доверието на европейците и дали ще се освободят от имиджа си на евтини и некачествени стоки, заключава Handelsblatt. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 06:39 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още