IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Наближава ли обрат в глобалните продажби на автомобили?

Автомобилната индустрия се радваше на ръст цял век, но може би е време да се подготви за нова ера, прогнозират анализатори

12:25 | 02.03.14 г.
<p style="margin-bottom: 0cm">
	Задръстване в Пекин. <em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Задръстване в Пекин. Снимка: Ройтерс

Смог и задръствания

Същевременно Китай се бори със задръстванията и засилващото се замърсяване, което доведе до смог в големи градове като Шанхай и Пекин. Проблемът със замърсяването дори накара властите да наложат ограничения върху издаването на разрешителни за автомобили, за да ограничат продажбите.

Днес половината от световното население живее в градовете. През следващото десетилетие се очаква увеличение от 25% до 50% на дела на градското население, тъй като 1 млрд. души ще се преместят в градовете, сочат данни на PricewaterhouseCoopers (PwC).

След 25 години в градските райони ще живеят 9 млрд. души – повече от цялото население на Земята днес. Ако всички те карат коли, задръстването би могло да блокира пътя на хранителните доставки и спешната медицинска помощ в градските райони,  коментира Райън от PwC.

„Хората няма да издържат да прекарват 25% от живота си в пътуване“, казва той. „Начинът, по който се придвижват, ще бъде различен.”

Желанието за мобилност не отслабва, така както не намалява и гладът за информация просто защото по-малко хора четат вестници. Както и при новините обаче се променя системата за доставка.

В САЩ 44% от хората биха предпочели да живеят в град с автоматизирани безпилотни коли, които биха намалили задръстването, сочат резултатите от ново проучване на Intel Corp. В Страната на неограничените възможности, където притежанието на собствен автомобил дълго време се възприемаше едва ли не като рождено право, почти едно от всеки 10 домакинства няма кола. Това е увеличение с 5,7% за последните пет години.

Все повече млади хора в страната не се стремят да получат разрешително за шофиране. През 2010 г. 69,5% от 19-годишните в САЩ са имали разрешително – значителен спад спрямо дела от 87,3% през 1983 г., посочва Майкъл Сайвък, директор „Устойчив световен транспорт“ към Университета в Мичиган.

Друг фактор в сектора е качеството на производството - по-добрите коли днес подкопават търсенето на нови – средната възраст на автомобилите на пътя вече достига рекордните 11,4 години, по данни на R.L. Polk & Co.

Новата тенденция се захранва и от променящото се отношение към потреблението на петрол поради екологични, политически или икономически причини. Появяват се алтернативи на притежанието на автомобил, като например компанията за краткосрочен наем на автомобили Zipcar Inc. или услугата за резервиране на пътуване Uber Technologies Inc.

Автомобили без шофьори

В бъдеще жителите на големите градове ще поръчват транспорт през телефона си и ще дойде да ги вземе безпилотна кола, която ще бъде навигирана от сателити и сензори с цел безопасно и бързо придвижване, прогнозира Тило Козловски, анализатор на индустрията в Gartner Inc. в Кънектикът. Този месец щатските регулатори съобщиха, че са започнали работа по правила, които дават възможност на превозните средства да общуват чрез чипове, докато са в движение.

За производителите на автомобили и техните доставчици това означава, че вече няма да е достатъчно да правят коли, казва Райън. Те ще трябва да се превърнат в доставчици на транспортни услуги за потребителите, които бягат от затрудненията и разходите, свързани с притежанието на кола, а вместо това искат просто да наемат кола на повикване, допълва той.

Последна актуализация: 14:38 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

1
rate up comment 0 rate down comment 0
Pitashtia
преди 9 години
Имаме и другият проблем. Див варварски капитализъм със всичките му екстри като дефлация, безработица, свръхпроизводство.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още