IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Съперничеството между Renault и Peugeot помрачава плана на Макрон за батериите

Опитите на френския президент да обособи мощен европейски концерн за производство на батерии не намират нужната подкрепа на местна почва

17:30 | 14.02.21 г.
<p>
	<em>Снимка: Thierry Monasse/Getty Images/Bloomberg</em></p>

Снимка: Thierry Monasse/Getty Images/Bloomberg

Без Renault

„Renault може да ни помогне от технологична гледна точка“, споделя Яан Винсент, ръководител на съвместното предприятие на Stellantis и Total, известно като Automotive Cells Company (ACC). „Но бизнесът вече е изграден без тях, така че да можем да продължим без тях“, добавя той. 

Ръководството в Renault, които се стремят да трансформират изпадналия във финансови затруднения автомобилен производител, изпращат двусмислени сигнали по темата. Председателят Жан-Доминик Сенар заяви, че компанията иска да обособи производствени мощности за батерии близо до своите заводи за сглобяване на автомобили в Северна Франция и може да се присъедини към ACC, ако това се вземе предвид.

Изпълнителният директор на Renault Лука де Мео посочи, че концернът води преговори с много компании за бъдещи доставки на батерии. Сред списъка с имена изпъкват LG Chem, която доставя батерии за най-продавания модел на марката – Zoe, както и френския стартъп Verkor. 

След като мина малко повече от година, когато Макрон посети малко градче в Югозападна Франция, за да популяризира ACC, служител от неговия кабинет заяви, че продължават дискусиите за участие в проекта, включително с Renault. Френският президент се стреми да подкрепи индустриалните иновации като батериите, автономните технологии и аеронавтиката, за да осигури достатъчно устойчиви работни места в страната и да задържи производството на нейна територия.

рено/пежо рено/пежо

Игра на субсидии

Правителствата влагат примамливи суми под формата на субсидии в проекти за батерии като част от усилията да направят Европа по-независима от външни доставчици. Очаква се електрическите автомобили ще представляват 35% от общите продажби на нови автомобили до 2030 г. на пазар, който обикновено надхвърля 15 милиона превозни средства годишно, според изчисления на BloombergNEF.

Европейската комисия (ЕК) представи миналия месец втори пакет от стимули, който увеличи общата сума в подкрепа на индустрията до 6,1 млрд. евро. Автомобилните производители като BMW, Stellantis и Tesla бяха посочени като директни получатели, наред с компании, вариращи от представители на химическата промишленост до производители на енергия. ЕС очаква тези инвестиции да генерират още 14 млрд. евро частни инвестиции.

Европа ще се нуждае от поне 8 до 10 фабрики за батерии, за да подкрепи един пазар, който ще произвежда 15 милиона батерии годишно за изцяло електрически и хибридни превозни средства, според Жан-Люк Бросар, който ръководи научноизследователската и развойна дейност във френското автомобилно лоби La Plateforme Automobile.

ACC на Stellantis ще получи 1,3 млрд. евро от Франция и Германия и се ангажира да изгради фабрики и в двете страни. Проектът ще разполага с първоначален производствен капацитет от 8 гигаватчаса, който ще нарасне до 48 гигаватчаса до 2030 г. Това ще е достатъчно да се осигурят батерии за 1 милион електрически автомобила годишно. Според изчисленията на компаниите до края на десетилетието европейският пазар за батерии ще нарасне до 400 гигаватчаса.

И все пак ACC все още изостава значително от Northvolt, която е основана през 2016 г. от бивши ръководители на Tesla и очаква да започне да произвежда клетки за батерии по-късно тази година във фабриката си в Швеция. Целта на компанията е да се пребори за 25% от европейския пазар на батерии, като си осигури производствен капацитет от 150 гигаватчаса до 2030 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:37 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още