IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

"Германската сага“ на Tesla все още е далеч от положителен завършек

Потребителите, поръчали електромобили от германския му завод, все още чакат старта на търговското производство и съответните доставки

14:08 | 21.02.22 г. 5
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка:&nbsp;Liesa Johannssen-Koppitz/Bloomberg</em></p>

Снимка: Liesa Johannssen-Koppitz/Bloomberg

Когато 59-годишният Роко Пигола, работник в рафинерия в Бавария, който е притежавал шест електромобила Tesla, чува за новия завод на американския концерн край Берлин, се възползва от възможността да поръча Model Y Performance.

„Искам да бъда първият човек, който кара произведена в Германия Tesla“, изтъква той.

Засега обаче Пигола и други местни фенове на марката трябва да изчакат. Служители на Tesla Inc. посочват, че машините на завода са инсталирани и се тестват от края на миналата година, но без разрешение за търговска експлоатация заводът не може да увеличава активния капацитет и продава своите превозни средства, пише Wall Street Journal.

Отварянето на фабриката, което първоначално беше насрочено за миналото лято, беше отлагано няколко пъти, като все още няма официална дата за въвеждането ѝ в експлоатация.

Основната причина за отлагането е решението на Tesla да добави допълнително съоръжение в комплекса за производство на батерии, както и заради мудната германска бюрокрация.

Заводът в Грюнхайде, селце, заобиколено от езера и гори, е от ключово значение за растежа и рентабилността на Tesla, изтъкват анализатори. Първоначалният капацитет на фабриката ще бъде от 500 000 превозни средства годишно, като там ще се сглобяват автомобили Model Y. 

Tesla е продала 936 222 превозни средства през 2021 г., което представлява увеличение от 87% спрямо предходната година. Анализаторите прогнозират, че компанията може да продаде до 1,5 милиона автомобила по целия свят през тази година. Германският завод ще позволи на концерна да обслужва европейските автомобилни пазари, без да разчита на скъп внос от своите китайски и американски фабрики.

Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск каза на няколко пъти, че заводът ще започне да произвежда малък брой автомобили до края на 2021 г. и вероятно ще стартира доставки в началото на 2022 г., но разширяването на операциите до пълен капацитет ще отнеме още време.

В известен смисъл Tesla позна – заводът е готов за производство. Министерството на икономиката на провинция Бранденбург потвърди през януари, че Tesla е закупила участък от железопътна линия, за да управлява совалка между близкия град Еркнер и завода, за да улесни пътуването на работниците до комплекса. Мощният индустриален профсъюз IG Metall заяви, че е отворил офис в близост до завода, за да организира работната сила.

Това, което липсва, за да започне търговското производство, е окончателното одобрение на строежа и търговската експлоатация.

Критиките от страна на екоактивистите също оказват влияние върху отварянето на фабриката. Според анализаторите обаче най-голямото забавяне е причинено от късното решение на концерна за изграждане на още едно съоръжение за батерии, което не е било включено в първоначалния план, за който важи заявлението за предоставяне на разрешително за строеж.

„Това им коства още шест месеца“, коментира Щефан Брацел, директор на Центъра за автомобилен мениджмънт, изследователски институт, базиран в Германия.

Властите в Бранденбург заявиха, че разчитат на облекчено законодателство, създадено след обединението на Източна и Западна Германия, за да ускорят процеса на одобрение. Провинцията е издала предварително одобрение за завода на етапи, което позволява на Tesla да построи фабриката и да изгради няколко превозни средства за тестове, докато чака одобрение за търговското производство.

Съгласно германското законодателство Tesla трябваше да представи анализ за въздействието на нейната дейност върху околната среда, който беше отворен за обществено обсъждане. По време на този процес гражданите и екологичните групи изразиха опасения за въздействието на централата върху околната среда. Бяха изпратени над 800 индивидуални жалби по време на обществени обсъждания през 2020 и 2021 г.

Говорителка на министерството на околната среда на Бранденбург заяви, че процесът на одобрение се намира във финалната фаза, но тя не може да назове конкретна дата за предоставяне на разрешително.

Ако бъде одобрена, фабриката все още може да се сблъска с допълнително затруднения. Опасенията сред местните граждани и от екологичните групи са свързани с възможността заводът и доставчиците на услуги, които впоследствие ще се настанят в района, да могат да използват твърде много вода, застрашавайки водоснабдяването на населението.

Стигна се и до съдебни дела, заведени от екоактивисти, които целяха да блокират одобрението за търговско въвеждане в експлоатация на фабриката.

Анализаторите казват, че е малко вероятно одобрението да бъде отказано за фабриката, известна сега като „Гига Берлин“. Ако все пак стане така, Tesla ще трябва да се откаже от своите планове, а това ще отблъсне потенциалните инвеститори в Германия в продължение на години, смятат експертите.

Пигола от Бавария споделя, че е поръчал своя Model Y Performance през септември, като от компанията са го информирали, че може да очаква електромобила през януари. Той казва, че впоследствие е бил предупреден, че превозното средство няма да бъде готово преди март и че изборът му на бяла боя допълнително ще забави доставката.

„Смених цвета в черно“, признава Пигола, добавяйки: „Но все още нямам конкретна дата за доставка“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:04 | 09.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

5
rate up comment 0 rate down comment 0
khao
преди 2 години
може би в русия този подход да е нормален, но не и в белия свят ... WV си бяха за глоба, защото наистина измамиха! Немците обичат да прокарват бизнес интересите си с корупция!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 2 rate down comment 0
Werter
преди 2 години
Да, ясно е, че има силен лобизъм и корупция, за да се забави и попречи на Тесла. Не случайно VW направи сериозни дарения за еколозите, които се активираха да засипват бавната бюрокрация с дела и жалби. Опасяват се за консумацията на вода от завода на Тесла, но не обръщат внимание на местната кариера, която консумира сто пъти по-голямо количество.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 0 rate down comment 3
vzhekoff
преди 2 години
И това също, но то е нормален отговор на глобите за VW в щатите. Все пак Мъск можеше да си напише домашното, а не да рИве.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 4 rate down comment 0
khao
преди 2 години
причината както винаги е най-простата, но не се говори за нея!... силното авто лоби в Германия пречи на завода да тръгне.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 0 rate down comment 2
vzhekoff
преди 2 години
Значи причината била "мудната германска бюрокрация" ? В действителност причината е несъобразяване с немското законодателство и лошо планиране в концерна. Нещо повече - тази германска бюрокрация е позволила ускорено разглеждане на документацията и вземане на решение. Така част от твърденията в дописката са неверни внушения.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още