IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Възходът на електромобилите разтяга прекомерно веригите на доставка на суровини

Ново проучване на GlobalData показва, че страните с най-големи продажби на електромобили са най-уязвими към недостиг на жизненоважни минерали

20:30 | 25.04.22 г. 1
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

Световният автопарк от електрически автомобили се разширява бързо. Въпреки че Tesla все още доминира на пазара след пускането в продажба на своя първи модел през 2008 г., другите автопроизводители също електрифицират с бързи темпове своята продуктова гама.

General Motors обяви, че ще инвестира 35 млрд. долара в разработването на електрически и автономни превозни средства до 2025 г. и че постепенно ще прекрати продажбата на бензинови и дизелови автомобили до 2035 г. Германската група Volkswagen цели да увеличи дела на електромобилите на 50% до 2030 г. и до около 100% към 2040 г. Марката Audi, от друга страна, се готви да пусне първите си електромобили едва през 2026 г., като се стреми да електрифицира всичките си модели до 2030 г.

Преходът към електрическа мобилност е важна стъпка към осъществяване на трансформацията към въглеродно неутрално бъдеще. Според Международната агенция по енергетика (МАЕ) над 60% от продажбите на леки коли трябва да бъдат електрически до 2030 г., за да може светът да изпълни своите климатични цели до средата на века. Това означава, че продажбите на електромобили трябва да нараснат 18 пъти спрямо обемите през 2020 г. До 2050 г. всички автомобили по пътищата трябва да се задвижват чрез батерии или чрез водородни горивни клетки, пише Energy Monitor.

Напредъкът е налице. Въпреки че общите продажби на автомобили спаднаха с 16% през 2020 г. поради пандемията на коронавирус, тези на електрически коли се увеличиха с 29% в сравнение с предходната година. През 2021 г. продажбите на електрически автомобили достигнаха 6,6 млн. броя, над два пъти повече спрямо предходната година.

ev1 ev1

Норвегия изпреварва останалите страни в надпреварата за възприемане на електрическата мобилност. През 2021 г. 93% от регистрациите на нови автомобили в страната представляват или изцяло електрически превозни средства, или хибридни.

Други пазари също имат големи амбиции. Китай иска 70% от продажбите на нови леки коли да представляват електрически аналози до 2025 г., като техният дял трябва да нарасне до 100% в средата на следващото десетилетие.

Великобритания планира постепенно да прекрати продажбите на бензинови и дизелови превозни средства до 2030 г., като всички продавани в страната коли трябва да бъдат електрически до 2035 г.

Девет държави членки на Европейския съюз (ЕС) подкрепят предложението на Европейската комисия (ЕК) за поетапно спиране на продажбите на нови конвенционални коли до 2035 г.

ev2 ev2

Въпреки това, с прехода от изкопаеми горива към електроенергия, се появяват предизвикателства, особено по отношение на веригите на доставка. Няколко автомобилни компании трябваше да спрат производството на електромобили през последните няколко месеца поради проблеми с доставката на чипове. През ноември 2021 г. Volkswagen преустанови операциите си за седмица в две германски фабрики, а през февруари 2022 г. Ford замрази производството в три завода в САЩ и Мексико.

Последна актуализация: 19:10 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

1
rate up comment 2 rate down comment 3
Императорът
преди 1 година
Ще се усетите, че за такова мащабно производство няма да стигнат ни кобалтът, ни литият, ни никелчецът или пък ще бъдат на баснословни цени. После ще се чудите: откъде мед за електрификацията - защото и медчицата просто я НЯМА. После ще се чудите откъде да вземете енергията, щото вятърните мелници се показаха като скапан източник на енергия. Британците отварят мините за въглища страшно екологическо - да караше електромобил с ток от въглище - отделно замърсяването при самият добив на суровините за тоя електромобил.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още