IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Китайската индустрия за електромобилни батерии трупа капацитет за 11 млрд. долара

Японските конкуренти се стремят да отговорят на предизвикателството с изграждане на мощности в западните страни

17:30 | 08.05.22 г.
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg L.P.</em></p>

Снимка: Bloomberg L.P.

Най-големите производители на материали за електромобилни батерии в Китай ще вложат най-малко 71 млрд. юана (10,8 млрд. долара), за да увеличат производствения си капацитет, като в някои случаи ще го утроят, съобщава Nikkei Asia Review.

Планираните инвестиции обхващат всички ключови компоненти на литиево-йонните батерии, според публично достъпни планове за капиталови разходи, публикувани от 13 производителя. Някои компании не са разкрили сроковете за инвестициите или мащаба на разширяване на производството.

Всички тези вложения са в области, в които китайските компании доминират през последните години чрез продукти на по-ниски цени.

Yunnan Energy New Material Group, или Semcorp, - водещият глобален доставчик на сепаратори за батерии - планира да повиши своя глобален пазарен дял "от 31% през 2021 г. на 50% през 2025 г.", заяви председателят на концерна Пол Сяомин Лий пред инвеститори по-рано този месец. Лий обяви, че Semicorp ще вложи около 20 млрд. юана в разширяването на капацитета. 

Shanghai Energy New Materials Technology е основната оперативна компания в рамките на групата Semcorp. Подразделението изпревари лидера Asahi Kasei около 2019 г. по пазарен дял при сепараторите. Този продукт създава бариера между електродите на батерията, катода и анода.

Semcorp ще построи фабрики в провинциите Юннан, Дзянсу и Хъбей, както и една в град Чунцин. Групата ще въведе в експлоатация съоръжение в Унгария по-късно тази година и обмисля изграждането на друго в Северна Америка.

В списъка с клиенти на Semcorp влизат китайските производители на батерии за електромобили Contemporary Amperex Technology Co. (CATL) и BYD, както и японските Panasonic и южнокорейските групи Samsung и LG. Очаква се годишният производствен капацитет да достигне 16 млрд. кв. метра през 2025 г. спрямо приблизително 5 млрд. кв. метра за миналата година.

„Решихме да увеличим производството, след като се съгласихме на договори за продажба с клиенти“, посочва изпълнителен директор на Semcorp.

Компанията отчете 86% скок на приходите за миналата година до рекордните 7,9 млрд. юана. Според Лий Semcorp се стреми да повиши дела на чуждестранните си клиенти в обема на продажбите до 40% през 2025 г. от по-малко от 30% в момента.

В същото време BTR New Material Group, водещият производител на аноден материал, разкри план за утрояване на годишния си капацитет при представяне на своя тримесечен отчет през април.

Компанията ще построи нови фабрики в Шънджън, където се намира нейната централа, както и в провинция Юннан. BTR иска да произвежда над 400 000 тона аноден материал годишно в средносрочен и дългосрочен план, спрямо 140 000 тона в края на 2021 г.

Jiangsu Guotai International Group, основен доставчик на електролити за батерии, изгражда нови заводи в провинциите Дзъдзян и Фуджиан, както и в Полша.

Въпреки че в миналото японските компании имат предимство в тези области, сега те са изместени от китайските конкуренти.

За миналата година китайските доставчици могат да се похвалят с глобалния пазарни дялове, вариращи от 62% до 81% при сепараторите, анодите, електролитите и катодите, показват данни от изследователския институт Yano.

Ценовата конкуренция е ключът към техния успех. Китайските доставчици не само имат производствена готовност да приемат големи поръчки, но и са в състояние да намалят разходите, като купуват огромни количества литий, кобалт, графит и други материали.

Пекин също подкрепа индустрията да расте. Именно държавните субсидии помагат на Semcorp да отчита по над 100 млн. юана печалба всяка година в периода 2019-2021 г.

Японските конкуренти искат да се завърнат на върха чрез осигуряване на вериги на доставка, които да заобикалят Китай, като строят производствени обекти в САЩ и в Европа, където китайските компании са изправени пред сериозни инвестиционни бариери.

Mitsubishi Chemical Holdings планира да похарчи инвестира няколко милиарда йени до 2023 г. за удвояване на капацитета на своите заводи в САЩ и Великобритания. Междувременно, Tokai Carbon, която произвежда графитни продукти за аноди, ще разшири производствените си мощности в своето френско дъщерно дружество. 

Те не са единствените японски компании, които увеличават своята конкурентоспособност спрямо Китай.

Sumitomo Metal Mining обмисля да произвежда катоден материал в САЩ, с което концернът иска да разшири тези операции извън Япония.

Докато увеличават производството, японските играчи се стремят да избегнат изтощителна война с китайските конкуренти, зад които стои Пекин, в надпревара за материали. Вместо това те търсят методи за увеличаване на маржа.

Базираната в Токио Toray Industries запазва голям дял във високопроизводителните сепаратори. Компанията се стреми да пренасочи инвестициите към такива продукти от висок клас.

Бързото разрастване на производството в Китай подхранва опасенията за пренасищане с доставки. Председателят на Gotion High-Tech Ли Джън заяви по време на индустриален форум в Китай, че планираните производствени мощности на някои катодни и анодни материали при 10 водещи доставчици ще надхвърли значително глобалното търсене през 2025 г.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 07:11 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още