Възможна победа в рамките на алианса с Renault първоначално струваше скъпо на шефа на Nissan Макото Учида в понеделник. Инвеститорите понижиха цената на акциите на Nissan с 5,1% до 509,80 йени след новината, че Renault може да продаде голяма част от дела си в Nissan, за да финансира офанзивата си за електрически автомобили.
Медийните спекулации по темата все още не са потвърдени. Но са в съответствие с дългогодишното искане на Nissan да се коригира по-голямата власт на по-малкия френски партньор в 23-годишния алианс. Само че, от една страна, акционерите се притесняват, че частична продажба може да окаже натиск върху цената на акциите на Nissan. Същевременно възниква въпросът дали съюзът наистина е толкова стабилен, колкото твърдят ръководствата на компаниите в Париж и Йокохама, пише в свой анализ по темата германският икономически всекидневник Handelsblatt.
В края на краищата неравностойното акционерно участие е постоянен проблем между японските и френските партньори. Намаляването на 43-процентния дял на Renault в по-големия и по-печеливш партньор би означавало значителна промяна в структурата на тристранния алианс с Mitsubishi Motors в полза на Учида.
Японците настояват за това от дълго време. В края на краищата, като бивш спасител на традиционния японски производител, Renault контролира съюзника, който е около два пъти по-голям и отдавна е много по-печеливш. От друга страна, японците притежават само 15% от акциите на Renault и нямат право на глас.
Влиянието на френската държава върху управлението на френския автомобилен производител е посрещано с особена тревога в Йокохама. Държавата притежава 15% от акциите, които обаче имат два пъти по-голям брой, когато става дума за гласуване.
Nissan дълго време се бореше срещу сливане
Ето защо бившият шеф на Nissan и Renault Карлос Гон, който беше отстранен през 2018 г., многократно се опитваше да разсее опасенията на японците, че исканото от Париж сливане ще бъде за сметка на Nissan. Това се считаше за още по-вярно, тъй като японците се смятат за технологичния двигател на алианса при важни ключови технологии като технологията на батериите, електрическите задвижвания и асистентите за шофиране.
След ареста на Гон в Токио през ноември 2018 г. по обвинения за предоставяне на неверни данни за заплатите и присвояване, идеята за сливане изчезна от дневния ред. Вместо това Nissan и алиансът изпаднаха в криза на лидерството, която в случая на японците беше утежнена от скандал с качеството на родния пазар и загуби на важния пазар в САЩ.
След това, в края на 2019 г., по-късно наетият Учида бе натоварен с трансформацията на Nissan и ребалансирането на евразийския автомобилен съюз. Вече 55-годишен, Учида се присъединява към Nissan през 2003 г. от местната банка Sojitz и бързо се издига до ключови позиции още по време на управлението на Гон. Наред с други неща, в продължение на две години той отговаря за корейското дъщерно дружество на Renault - Renault Samsung Motors, а по-късно и за бизнеса на Nissan в Китай.
Нападението на Русия срещу Украйна ускорява реформите
Междувременно има признаци на успех: за финансовата 2021 година, която приключи в края на март, японската компания отчете по-високи приходи, отколкото през 2020 г., въпреки спада на продажбите. И освен това се връща към рентабилност с нетна печалба от 205 млрд. йени (1,5 млрд. евро). През януари Учида дори представи съвместна инвестиционна офанзива за електрически автомобили с новия управленски екип на Renault.
През следващите пет години триото планира да инвестира около 23 млрд. евро. До 2030 г. ще бъдат разработени 35 нови автомобила с батерии на базата на пет съвместни платформи. Председателят на борда на директорите на Renault Жан-Доминик Сенар вижда във всичко това положителен сигнал: „Преди три години алиансът преживя безпрецедентна в историята си криза заради липсата на взаимно доверие", каза той. „Но този период вече е в миналото“.
Остава открит въпросът как това изявление се вписва в сътрудничеството на Renault с китайския производител Geely. Защото Geely е ожесточен конкурент на Nissan в Китай. Освен това шефът на Renault Лука де Мео планира да отдели подразделението за електрически автомобили на Renault. Но войната в Украйна отново хвърли французите в криза.
Сега Renault трябва да се справя с оттеглянето си от руския пазар. Възникналите заради това финансови щети може да са ускорили решението за продажба на акции в Nissan. Френската компания ще отпише 2,2 млрд. евро от печалбата си заради руския бизнес, а освен това обмисля опции за дела си в производителя на „Лада“ „АвтоВаз“. Намаляването на дела в японците до 15% би донесло на Renault 4,7 млрд. евро, изчислява Bloomberg. Учида би могъл да изкупи част от този дял, защото междувременно Nissan отново разполага с достатъчно парични средства в баланса си.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Защо Джордж Клуни се ядосал на Брад Пит в далечната 1991 г.?
Кейт Мидълтън впечатли с най-голямата си тиара досега
5 храни, които „събуждат“ женските хормони
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО