IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

По пътя към зелената революция - "Поясът на батериите" е най-смелият бъдещ проект на Байдън

Там, където някога тежката промишленост бе в застой, сега електрическата мобилност е в подем. В САЩ се създава Battery Belt, който крие и рискове 

14:14 | 21.12.22 г. 4
Автор - снимка
Създател
Снимка:  EPA/JOHN F. MARTIN / CHEVROLET
Снимка: EPA/JOHN F. MARTIN / CHEVROLET

Германците искат да са част от революцията на електрическите превозни средства

Откакто Байдън обяви трансформирането на американската икономика за свой основен приоритет, местните и чуждестранните производители на автомобили се обединяват в дух на оптимизъм. Пакетът за инфраструктурата за 2021 г. освободи 7 млрд. долара за производство на батерии, като парите бяха разпределени на два транша за повече от дузина щати. 

Но IRA вероятно ще има още по-голямо въздействие, тъй като намалява с преки субсидии цената на редките минерали, компонентите на батериите и батерийните клетки. Според проучване на Credit Suisse през настоящото десетилетие IRA може да генерира частни инвестиции за 1,7 трилиона долара. 

Това е многократно повече от 369-те милиарда долара, които пакетът ще струва на данъкоплатците. Швейцарската банка нарича „зелената офанзива" на Байдън „най-амбициозната и всеобхватна инвестиция в борбата с изменението на климата“. 

Въпреки това стимулите на IRA едва сега започват да действат. „Индустрията се променя бързо", казва Джей Би Страубел, съосновател на Tesla и главен изпълнителен директор на компанията за рециклиране на батерии Redwood Materials.

„Всеки нов завод за батерии е голяма победа за страната и за електрификацията“, пояснява той. През миналата седмица Redwood предизвика вълнение с голям проект, планиран за град Чарлстън в американския щат Южна Каролина. 

Компанията заяви, че ще похарчи 3,5 млрд. долара за разработването на производствен терен от 600 акра. Там ще се произвеждат компоненти за батерии за повече от един милион електрически превозни средства годишно. Малко преди това LG обяви, че ще построи завод за материали в Тенеси с инвестиция от 3,2 млрд. долара.

Германските производители на автомобили също искат да се включат в зелената революция и разширяват дейността си в САЩ.

През юни например Volkswagen откри лаборатория за батерии в Чатануга, щата Тенеси, на стойност 22 млн. долара, а скоро иска да произвежда и собствени горивни клетки в САЩ.

През март Mercedes-Benz откри нов завод за акумулатори в Тускалуза, щата Алабама, на стойност почти 1 млрд. долара. Компанията от Щутгарт си сътрудничи със своя партньор Envision AESC.

А през октомври BMW обяви преустройството на завода си в Спартанбърг за производство на електрически автомобили. Базираната в Мюнхен компания инвестира 1,7 млрд. долара в проекта. Фабриката в щата Южна Каролина е най-големият завод на групата в света.

„Никога досега не е имало такава трансформация в BMW", каза Йоханес Цирнгибъл, мениджър по монтажните дейности в Спартанбърг, при представянето на плановете. „Ние изграждаме нашето производство, докато тече производството, и се докосваме до всяка една секция“. 

Ще се наложи 1600 служители да бъдат преквалифицирани, както и да се въведат нови производствени техники и инструменти. „В продължение на десетилетия заводът в Спартанбърг е крайъгълен камък на глобалния успех на BMW", обяви главният изпълнителен директор Оливер Ципсе на голямата сцена. „В бъдеще той ще бъде и ключов двигател на нашата стратегия за електрификация“. 

На подобни изяви може да се усети духът на оптимизъм в новата, бледозелена ера на Байдън. Става ясно, че електромобилността вече не се счита за нишов бизнес, а за бизнес, който обещава престиж и печалби.

На моменти събитието в Спартанбърг изглеждаше като държавен акт. Свиреше например оркестърът на близката Woodruff High School, а губернаторът Хенри Макмастър аплодираше младите музиканти в лилавите им униформи. „Чудесно е, че всички сте тук", възкликна той.

Главният изпълнителен директор на Mercedes-Benz Ола Калениус също се увлече от оптимизма през март, когато посети американския завод в Тускалуза. В Алабама иначе често хладнокръвният изпълнителен директор стана почти сантиментален. „Обичам това място", изкрещя Калениус в производственото хале. „Пристигнах в Алабама като млад финансист и си тръгнах със съпруга и две деца. Тускалуза винаги ще бъде важна част от семейната ни история“. 

Протекционизмът на Байдън предизвиква разочарование

Освен германците особено активни са корейците: Hyundai и дъщерното му дружество Kia са започнали изграждането на нови заводи. Само в Джорджия Hyundai инвестира 5,5 млрд. долара. Новият завод край Савана ще има годишен капацитет от 300 хил. електрически автомобила и е планирано да започне масово производство през 2025 г.

Поддоставчиците също насочват вниманието си към САЩ. Bosch например разширява току-що стартиралото си производство на електрически двигатели в САЩ благодарение на нарастващото търсене, както беше обявено през октомври. Сред клиентите е и Rivian.

Най-големият проект на Байдън за бъдещето - "Поясът на батериите", е и най-смелият му. „Никой не знае как ще се развие търсенето на електрически автомобили", обяснява експертът Плант. Очаква се до 2030 г. електрическите превозни средства да представляват половината от всички продажби на нови автомобили в САЩ, докато в момента те са едва осем процента.

„Електромобилите са просто твърде скъпи", казва Плант. Понастоящем един електрически автомобил в САЩ струва средно 66 хил. долара, а най-популярният бензинов модел - Toyota Camry - по-малко от половината.  

За да се стимулира търсенето, от 1 януари 2023 г. се очаква клиентите да получат данъчни облекчения в размер до 7500 долара при закупуване на електромобил. Проблемът е, че в момента само малка част от наличните модели отговарят на изискванията за субсидиране, предимно от американски производители. 

66 000 долара
е средната цена на електромобил в САЩ в момента.

Това е така, защото IRA съдържа строги изисквания за сглобяването и доставката на ключови компоненти. Критичните минерали от Китай или други „чуждестранни предприятия, пораждащи безпокойство", на практика ще бъдат забранени във веригите за доставки. Европейците се борят с Вашингтон за решение в последния момент, но все още не е постигнат компромис.  

Ръководителят на Volkswagen за Северна Америка Пабло Ди Си предупреждава, че производителите на автомобили се нуждаят от повече време, за да се съобразят с новите изисквания на Вашингтон. „Не мисля, че може да се промени производството и добивът на минерали през следващите две-три години", казва Ди Си пред Handelsblatt.

Източниците от Конго, Китай и други страни не могат да бъдат заменени в такъв кратък срок, каза той. Пакетът за климата на Байдън е „важен проект", подчерта мениджърът. Преструктурирането на автомобилната индустрия обаче трябва да се извърши „стъпка по стъпка".

Последна актуализация: 14:20 | 21.12.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

4
rate up comment 3 rate down comment 1
aldy
преди 1 година
Навремето вредителят Дон Кихот воюваше срещу ветрените мелници. Сега ветрените мелници са надеждата и упованието на цялото прогресивно човечество. Ама след време дали няма да признаят правотата на Дон Кихот? Произвежданата сега електроенергия е едва 12% от необходимата за нормалното съществуване на хората. На някои повече, на други по-малко. И при тази оскъдица ни нахлузват електроколи, които ще утроят консумацията на електроенергия. Кой и как ще я произведе, отговор няма. Няма и да има.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 3 rate down comment 1
Tikva007
преди 1 година
А по същество: не знам дали заради вродената ми предпазливост и консерватизъм, или е чисто обективно, но през цялото време, докато четях статията, натрапчиво в главата ми се редуваха и други американски бумове, започнали експлозивно и завършили с фалити и тежък махмурлук. От последните - шистовия бум, ипотечния балон, дот.ком. Умишлено пропускам крипто драмите в момента, защото там още няма пълна видимост. *Поясът на батериите* е държавно инспириран, което не е добра идея при пазарна икономика.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 3 rate down comment 1
Tikva007
преди 1 година
Чудесен материал! Би трябвало да носи радост при четенето и вероятно би го правил, но в САЩ. А г-н Попов го е написал за нас, в битието ни на европейци и на мен лично ми действа подтискащо. Онези пасажи, в които се описва трескавата борба на най-могъщите европейски и безспорни световни аутомотив лидери за парче американски терен, където явно вече виждат бъдещето си, са депресиращи за мен като европеец.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 0 rate down comment 0
evlogi
преди 1 година
Министърът на енергетиката Дженифър Гранхолм нашумя през последните месеци в Щатите с фактът,че се оказа, че не знае колко барела петрол потребяват САЩ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още