IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

ЕС рискува да предизвика търговска война с Китай заради електромобилите

Това е атака на Франция не само срещу Китай, но и срещу германските марки, изтъква представител на автомобилна марка, базирана в Германия

19:15 | 13.09.23 г. 12
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

В разгара на инвазията на китайски електрически автомобили председателят на Европейската комисия (ЕК) Урсула фон дер Лайен обяви по време на своята реч за състоянието на Европейския съюз (ЕС) старта на антисубсидийно разследване срещу китайския внос. Това е стъпка, която рискува да се превърне в търговска война, която може да направи битката за слънчеви панели с Пекин преди десетилетие да изглежда като чаено парти, пише Politico.

„Сега световните пазари са наводнени от по-евтини китайски електрически автомобили. И тяхната цена се поддържа изкуствено ниска чрез огромни държавни субсидии“, изтъква Фон дер Лайен в сряда, добавяйки: „Това изкривява нашия пазар“.

Залозите не могат да бъдат по-високи: огромните инвестиции на Китай го утвърдиха като доминиращ производител на електромобилни батерии. Глобалните продажби на електрически превозни средства се очаква да нараснат с почти една трета само през 2023 г. до близо над 14 млн. броя - на стойност 560 млрд. долара - и без наличието на лоялна конкуренция ЕС не предвещава добро  бъдеще за своята индустрия.

Ходът срещу Китай зарадва френските власти, които от месеци призовават Брюксел за подобни действия „Приветствам разследването“, заяви френският министър на икономиката Брюно льо Мер в Берлин. „Ако тези субсидии не са в съответствие с правилата на Световната търговска организация (СТО), Европа трябва да може да отвърне на удара“, добавя той.

Германският министър на икономиката Роберт Хабек също приветства решението. „Става дума за нелоялна конкуренция. Не става въпрос за задържане на високопроизводителни, евтини автомобили извън европейския пазар; става дума за търсене на отговор на въпроса дали има скрити, преки или косвени субсидии, които създават нечестно конкурентно предимство“, изтъкна той в съвместна пресконференция с Льо Мер.

Но европейската автомобилна индустрия е разтревожена - особено германските автомобилни производители, които имат най-голяма експозиция спрямо огромния китайски пазар. „От бизнес гледна точка има риск от отмъщение“, споделя автомобилен лобист, пожелал анонимност.

Китай все още не е коментирал решението на ЕК, но Китайската търговска камара към ЕС публикува пост в социалната платформа X (бившата Twitter), за да изрази своята „силна загриженост и противопоставяне “ на разследването.

Тъй като Китай вече контролира 60 процента от световното производство на батерии, Брюксел се опасява, че без контрамерки китайските компании ще завладеят пазарите на електромобили, точно когато големите западни икономики от двете страни на Атлантическия океан се ангажират да се справят със замърсяването чрез постепенно прекратяване на продажбите на традиционни коли с двигатели с вътрешно горене.

Подобни дискусии се провеждат в САЩ, където Белият дом е притиснат да гарантира, че китайската технология не отговаря на изискванията за щедри субсидии, насочени към електромобилната индустрия съгласно Закона за намаляване на инфлацията (IRA).

Търговия между ЕС и Китай, свързана с електромобили. Източник: Euractiv Търговия между ЕС и Китай, свързана с електромобили. Източник: Euractiv

Това е проблем, тъй като компании като Ford използват технологии на китайската Contemporary Amperex Technology Co. (CATL), която е най-големият производител на клетки в света и разполага с два завода в Европа.

Обявеното от Фон дер Лайен решение беше предхождано от срещата и с китайския премиер Ли Цян в Ню Делхи преди по-малко от седмица, на която вторият по влияние политик в Китай призова да се „отстояват принципите на пазарна икономика и лоялна конкуренция, да се поддържат търговските и инвестиционните пазари отворени и да се осигури справедлива, прозрачна и недискриминационна среда за китайските предприятия“.

Новата мярка дава на еврокомисаря по търговията Валдис Домбровскис ключов лост в преговорите му с китайските власти, когато посети Пекин на 25 септември. Домбровскис вече посочи, че очаква Китай да намали търговските бариери за европейския износ, за да помогне за коригирането на големия двустранен търговски дефицит.

Последна актуализация: 19:18 | 13.09.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

12
rate up comment 1 rate down comment 0
wart
преди 5 месеца
Това изкривява нашия пазар.Тая кривокрака усойница лицемерна предателка ще погуби Европа. Ако Китай отвърне на санкциите тогава всички включително и Американските- Тесла ще бъдат принудени да спрат производството в Китай.Това са милиарди загуби както и 1.5 милиарден Пазар.? В Китай има около 437 фабрики и заводи за автомобилни части и около 40 производители на леки автомобили при пълен капацитет производството им може да достигне да 60 милиона ? Кой е в състояние да спре тая икономическа сила
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 7 rate down comment 6
Tikva007
преди 7 месеца
* Това е стъпка, която рискува да се превърне в търговска война, която може да направи битката за слънчеви панели с Пекин преди десетилетие да изглежда като чаено парти, пише Politico.* - А как завърши битката за слънчевите панели? Ето така ще завърши и тази за електромобилите.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 6 rate down comment 0
khao
преди 7 месеца
До: cyclop да, намираме логика в тези им действия .... за това и трудно се говори с теб и не случайно ти казах че нямаш акъл за 5ст.... все пак ти следя изявите :):)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 10 rate down comment 4
Lemon's
преди 7 месеца
До: cyclop:"Ако намирате логика в това Китай да дава пари на производителите на коли, за да могат да продават по-евтино на европейските потребители - не знам какво може да си кажем."...Изключително съм изненадан хора без никакви икономически познания и неразличаващи лоши търговски практики да дава мнение и то в инвестиционен сайт. За пореден път се радвам, че сме част от ЕС.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 7 rate down comment 3
zelka007
преди 7 месеца
До: cyclop ... само да беше зачел материалът нефел , нищо друго . въобще не иде реч за ефффтините коли ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 7 rate down comment 6
zelka007
преди 7 месеца
чайниците са на поне 3-4 петилетки от създаването , производството и поддръжката на качествени масови автомобили като средните европейски . на японците им отне около 30г да го постигнат . приемам , че на чайниците ще им трябва по-малко . корейците все още не са го постигнали . те нямат добра ходова част , нямат качествен интериор , нямат ловящ окото екстериор . нямат техни електродвигатели . нямат добри цени/качество . нямат сервиз . имат само батерия и ефффтин труд ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 4 rate down comment 3
corner
преди 7 месеца
До: cyclopсамата технология на електромобилите ще унищожи традиционните производители на автомобили
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 6 rate down comment 3
corner
преди 7 месеца
И като са в икономическа немощ , защо целият свят трябва да го разбере . Ясно е че Франция не може да се мери с Китай , САЩ и Германия .
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 9 rate down comment 10
cyclop
преди 7 месеца
Ако намирате логика в това Китай да дава пари на производителите на коли, за да могат да продават по-евтино на европейските потребители - не знам какво може да си кажем.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 11 rate down comment 10
khao
преди 7 месеца
До: cyclop хахахаха, ти верно немаш акъл за 5ст. Толкова ли е трудно да осмислиш причината за това оплакване? единственото което са те принуждавали е да ходиш на училище... и ти пак си бягал или спал в чаовете! :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още