IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

ЕС рискува да предизвика търговска война с Китай заради електромобилите

Това е атака на Франция не само срещу Китай, но и срещу германските марки, изтъква представител на автомобилна марка, базирана в Германия

19:15 | 13.09.23 г. 12
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Визитата му е част от подготовката за срещата на върха ЕС-Китай, която се очаква да се проведе по-късно тази година.

ЕК започва разследването по своя собствена инициатива, а не в отговор на жалба, изтъква междувременно говорител на изпълнителната власт на ЕС.

Главният лобист на автомобилната индустрия в Брюксел, Сигрид де Врис, която ръководи Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA), заяви, че разследването е "положителен сигнал", че Комисията приема сериозно заплахата за европейските автоконцерни.

„Очевидното предимство на Китай и конкурентният внос на стоки вече оказват влияние върху вътрешния пазарен дял на европейските производители на автомобили“, посочва тя, цитирана от Politico.

Но призивът на Фон дер Лайен е противоречив, тъй като големите германски марки са силно изложени на китайския вътрешен автомобилен пазар, тъй като разполагат с огромен производствен капацитет в Китай и разчитат на страната за голяма част от своите приходи. Доскоро Volkswagen беше най-продаваната марка на китайския пазар преди да бъде изместена това лято от BYD, а BMW и Mercedes доминираха е премиум сегмента.

Това означава, че всякакви ответни мерки от страна на Пекин могат да ударят германците повече от всеки друг в региона.

Междувременно делът на френските автомобили на китайския пазар е спаднал до 0,4 процента към август, докато германските концерни държат цели 17 процента, става ясно от статистика, публикувана от Китайската асоциация на леките автомобили/

„Трябва да стане ясно, че френските производители [които настояваха за разследването] не са насочени само към Пекин, но и към своите германски конкуренти“, посочва лобист от голяма германска марка при условие за анонимност. „Те ще пострадат от контрамерките. Опасявам се, че Комисията е готова да рискува търговска война с Китай в много опасна зона“, добавя той.

От своя страна Хабек изтъква, че е взел предвид възгледите на германската автомобилна индустрия, за да стигне до заключението, че честната конкуренция е от решаващо значение. „Ако това разследване установи масови нарушения на правилата за конкуренцията, тогава, разбира се, трябва да предприемем действия“, категоричен е министърът.

Подбиване на цените?

Дори не е ясно дали реално китайските концерни наводняват европейския пазар с електромобили на ниски цени.

„Те всъщност вероятно продават автомобили с печалба на много по-високи цени тук, отколкото в Китай, като същевременно вземат под внимание митата и разходите за доставка“, коментира Матиас Шмид, независим автомобилен анализатор.

Въпреки че китайската стратегия за електрификация беше разработена със значителна държавна подкрепа, китайските производители са съсредоточили вниманието си върху премиум сегмента, вместо да намаляват разходите в масовия пазар.

„Освен това, VW ефективно прави дъмпинг на цените на китайския пазар, като техният [електрически лек автомобил] ID.3 се предлага много под ценовата точка на европейския модел, което не бива да забравяме”, подчертава още Шмид.

След като ЕК официално започне антисубсидийното разследване, нейният търговски отдел трябва да докаже , че Китай субсидира компании, изнасящи електрически превозни средства за ЕС и че това причинява щети на европейската индустрия.

Адвокат с фокус върху търговията споделя, че няма да е лесно да се намерят достатъчно доказателства за доказване на това, като добавя, че Комисията често възприема „много политически подход“ към подобни разследвания. „Те могат да обърнат цифрите, така че можете да очаквате много голямо лобиране тук“, изтъква юристът.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:18 | 13.09.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

12
rate up comment 1 rate down comment 0
wart
преди 5 месеца
Това изкривява нашия пазар.Тая кривокрака усойница лицемерна предателка ще погуби Европа. Ако Китай отвърне на санкциите тогава всички включително и Американските- Тесла ще бъдат принудени да спрат производството в Китай.Това са милиарди загуби както и 1.5 милиарден Пазар.? В Китай има около 437 фабрики и заводи за автомобилни части и около 40 производители на леки автомобили при пълен капацитет производството им може да достигне да 60 милиона ? Кой е в състояние да спре тая икономическа сила
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 7 rate down comment 6
Tikva007
преди 8 месеца
* Това е стъпка, която рискува да се превърне в търговска война, която може да направи битката за слънчеви панели с Пекин преди десетилетие да изглежда като чаено парти, пише Politico.* - А как завърши битката за слънчевите панели? Ето така ще завърши и тази за електромобилите.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 6 rate down comment 0
khao
преди 8 месеца
До: cyclop да, намираме логика в тези им действия .... за това и трудно се говори с теб и не случайно ти казах че нямаш акъл за 5ст.... все пак ти следя изявите :):)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 10 rate down comment 4
Lemon's
преди 8 месеца
До: cyclop:"Ако намирате логика в това Китай да дава пари на производителите на коли, за да могат да продават по-евтино на европейските потребители - не знам какво може да си кажем."...Изключително съм изненадан хора без никакви икономически познания и неразличаващи лоши търговски практики да дава мнение и то в инвестиционен сайт. За пореден път се радвам, че сме част от ЕС.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 7 rate down comment 3
zelka007
преди 8 месеца
До: cyclop ... само да беше зачел материалът нефел , нищо друго . въобще не иде реч за ефффтините коли ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 7 rate down comment 6
zelka007
преди 8 месеца
чайниците са на поне 3-4 петилетки от създаването , производството и поддръжката на качествени масови автомобили като средните европейски . на японците им отне около 30г да го постигнат . приемам , че на чайниците ще им трябва по-малко . корейците все още не са го постигнали . те нямат добра ходова част , нямат качествен интериор , нямат ловящ окото екстериор . нямат техни електродвигатели . нямат добри цени/качество . нямат сервиз . имат само батерия и ефффтин труд ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 4 rate down comment 3
corner
преди 8 месеца
До: cyclopсамата технология на електромобилите ще унищожи традиционните производители на автомобили
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 6 rate down comment 3
corner
преди 8 месеца
И като са в икономическа немощ , защо целият свят трябва да го разбере . Ясно е че Франция не може да се мери с Китай , САЩ и Германия .
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 9 rate down comment 10
cyclop
преди 8 месеца
Ако намирате логика в това Китай да дава пари на производителите на коли, за да могат да продават по-евтино на европейските потребители - не знам какво може да си кажем.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 11 rate down comment 10
khao
преди 8 месеца
До: cyclop хахахаха, ти верно немаш акъл за 5ст. Толкова ли е трудно да осмислиш причината за това оплакване? единственото което са те принуждавали е да ходиш на училище... и ти пак си бягал или спал в чаовете! :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още