IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Виктор Орбан иска да превърне Унгария в европейски хъб за електромобилни батерии

На неговите амбиции обаче се противопоставят местни екоактивисти и представители на обществеността, които се чувстват застрашени от замърсяването от фабриките

10:52 | 19.09.23 г. 5
Унгарският премиер Виктор Орбан. Снимка: Valeria Mongelli/Bloomberg
Унгарският премиер Виктор Орбан. Снимка: Valeria Mongelli/Bloomberg

Увеличаване на производството на електромобили

Напрежението подчертава трудностите пред екологичния подход: въпреки че електрическите превозни средства са представени като начин за намаляване на емисиите и средство за забавяне на изменението на климата, съществуват местни екологични разходи, за които критиците казват, че се пренебрегват от правителството, фокусирано предимно върху икономическите ползи.

Има и други примери за противопоставяне на електрическата революция. В Германия първият (и засега единственият) европейски завод на Tesla Inc. се сблъска със закъснения, тъй като местен съд разгледа оспорване от страна на екоактивисти относно изсичането на дървета. Но при Орбан Унгария залага всичко.

Заводът на Samsung SDI в Гьод. Снимка: Bloomberg L.P. Заводът на Samsung SDI в Гьод. Снимка: Bloomberg L.P.

Само след няколко години страната с по-малко от 10 милиона души население се очаква да стане четвъртият по големина производител на батерии в световен мащаб след Китай, САЩ и Германия, изчислява BloombergNEF.

В момента Унгария има шест завода за батерии, които вече работят или са в процес на изграждане. Освен това има около две дузини други компании, които са част от производствената верига.

Първият открит в страната завод е в Гьод, на брега на река Дунав, северно от столицата Будапеща. Южнокорейският конгломерат Samsung SDI преобразува своята фабрика за плазмени екрани, за да се фокусира върху производството на батерии за електромобили още през 2017 г.

Фабриката граничи с жилищни сгради, като много скоро след началото на строежа местните жители започват да изразяват загриженост относно шумовото замърсяване и предполагаемото замърсяване на водата. Години жалби останаха до голяма степен незабелязани, докато правителството и компанията продължиха напред, като Samsung SDI удвои размера на своята инвестиция.

Бъдещето на батерийната индустрия в Унгария. Източник: Bloomberg Бъдещето на батерийната индустрия в Унгария. Източник: Bloomberg

Учителката Джулиана Лам Пала от Гьод се оплаква от миризмата на „гнила риба“, идваща от съоръжението. Въпреки че няма доказателство, че причината за тази миризма е заводът, пренебрежителното отношение на местните власти убеждават Лам Пала да се премести. „Има толкова много въпроси, толкова много гняв и разочарование“, признава тя, докато играе с кучето си край Дунава.

Нещата се влошават, когато опозиционна партия пое контрола над местната община през 2019 г. и обеща да разгледа твърденията за екологични щети. Правителството на Орбан отговори, като преразпредели щедрите данъчни приходи на фабриката от Гьод към околните райони.

Активистите сами започнаха да измерват замърсяването и откриха в кладенци N-метил-2-пиролидон, или NMP, най-разпространения разтворител за производство на катодни електроди за батерии.

„Не се съмняваме, че замърсяват, знаем, че е така“, изтъква Жужа Боднар, вицепрезидент на местната екологична група Göd-ÉRT. „Но властите отказват да направят тестове и не приемат нашите резултати“, добавя тя.

Проучване, публикувано по-рано тази година в списание Scientific Reports, открива литий в чешмяната вода в градове в 19-те унгарски окръга, въпреки че количествата не са опасни за хората.

След пет години работа Samsung SDI сега извършва цялостно проучване на въздействието върху околната среда. Компанията казва, че е кандидатствала за разрешително за предотвратяване и контрол на замърсяването, тъй като дейностите ѝ вече са достигнали нива, които изискват такъв ангажимент.

Samsung SDI „полага постоянни усилия за смекчаване на опасенията относно околната среда на град Гьод, включително тестове на водата, които доказват, че в нея и във въздуха не са открити NMP или други вредни химикали, в тясно сътрудничество с унгарските власти и гражданските групи“, посочва компанията в имейл.

Община Гьод, която сега отново се ръководи от подкрепян от "Фидес" кмет, е отказала предложение за интервю.

Последна актуализация: 10:52 | 19.09.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

4
rate up comment 2 rate down comment 1
Скъсана_Ушанка
преди 7 месеца
Кви батерии, кви 5 лева, бе? Да се оплаче на другарчето си путткин да му направи завод ... то всъщност завод не може, ама може да дойда да копае за нещо. :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 1 rate down comment 3
khao
преди 7 месеца
До: Tikva007 Що не си на протества при колегите ти трактористи? Иначе нищо такова не излиза от статията, това излиза от политкомисарския ти увреден мозък... жалък опит за манипулация, проссст!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 4 rate down comment 4
Ivel
преди 7 месеца
Сбъркани са едни други политици в кавички, на юг от Унгария. Орбан мисли за народа си, за държавата си а тези другите тъкмо обратното. Кой е сбъркан тука?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 6 rate down comment 5
Tikva007
преди 7 месеца
Интересна статия. Независимо от видимата още в подзаглавието либерал-педерраллна полит-предубеденост, казва няколко неудобни за евро-хунвейбините истини: 1. Зеленият аутомотив изобщо не е зелен. 2. Унгария привлича огромни инвестиции в производство заради два критични за бизнеса фактора - ниски и предвидими цени на енергията и стабилна и предвидима политическа и икономическа среда. 3. Орбан плаши до смърт евро-хунвейбините, но с нищо не плаши топ международните инвеститори. Кой ли е сбъркан?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още