IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Виктор Орбан иска да превърне Унгария в европейски хъб за електромобилни батерии

На неговите амбиции обаче се противопоставят местни екоактивисти и представители на обществеността, които се чувстват застрашени от замърсяването от фабриките

10:52 | 19.09.23 г. 5
Унгарският премиер Виктор Орбан. Снимка: Valeria Mongelli/Bloomberg
Унгарският премиер Виктор Орбан. Снимка: Valeria Mongelli/Bloomberg

Независимо дали опасенията за околната среда са основателни, или не, спорът отеква в цяла Унгария. За политическите опоненти това подчертава потенциалните рискове за общностите, в които има завод за батерии, както и цената на съпротивата им.

Междувременно правителството засили своите усилия относно подкрепата за унгарската икономика. Министърът на външните работи Петер Сиярто, една от водещите личности зад привличането на тези инвестиции, нарече заводите за батерии „нашата застраховка живот“, че страната ще излезе победител от зеления преход.

„Изключително несправедливо е и противоречи на националния интерес да се заблуждават хората и да се създават движения, така че тези фабрики да изникват не в Унгария, а в Германия, Франция, САЩ, Швеция и кой знае къде другаде“, изтъква той.

Унгария има какво да губи. Орбан е прекарал по-голямата част от времето си в правителството от 2010 г. насам в спорове с ЕС заради подкопаването на върховенството на закона в неговата „нелиберална демокрация“ и процъфтяващата корупция и кронизъм. Европейският парламент нарече Унгария „избирателна автокрация“. И все пак тя остава близък съюзник на германските производители на автомобили като BMW и Mercedes, предлагайки данъчни облекчения и щедри субсидии за изграждане на нови заводи в страната.  

Унгарският премиер Виктор Орбан разговаря с генералния секретар на ООН Антониу Гутериш (в средата) и с председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен (вдясно). Снимка: Bloomberg L.P. Унгарският премиер Виктор Орбан разговаря с генералния секретар на ООН Антониу Гутериш (в средата) и с председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен (вдясно). Снимка: Bloomberg L.P.

Политическият избор на Орбан

ЕС определи през 2035 г. крайния срок за спиране на продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили, принуждавайки производителите да се електрифицират. Фабриките, които не успеят да направят този преход, рискуват да бъдат затворени. Това повиши привлекателността на Унгария, като страната привлече предимно китайски и южнокорейски производители на батерии. Така тези компании могат да бъдат до най-големите си клиенти в най-големия търговски блок в света.

„Заводите за батерии бързо започнаха да определят икономиката на Унгария, но те също са политически избор“, изтъква Андреа Елтето, анализатор в Института за световна икономика в Будапеща. „Те се съчетават с целта на Орбан да свърже Изтока и Запада с надеждата, че облагодетелстваните фирми ще полагат усилия, за да го поддържат на власт“, добавя тя.

Заводът на CATL в Дебрецен ще бъде седем пъти по-голям от единствения друг европейски завод на китайската компания в Германия. Производството ще започне до три години, съобщават от компанията. Ласло Пап, кметът на града, казва за своя регион: това е мястото, „където бракът между западноевропейския автомобилен сектор и индустрията за батерии бива консумиран“.

Това, за което жителите са загрижени, е цената на тези бракосъчетания. Заводите за батерии се нуждаят от огромни количества вода за охлаждане и за разлика от повечето други заводи за батерии в Унгария без излаз на море, градът няма голяма река или езеро наблизо.

Пап казва, че градът е направил изчерпателни оценки, които показват, че няма да остане без вода заради заводите. Но проучване на регионалните водоснабдителни съоръжения, публикувано на местно ниво, показва друго, прогнозирайки, че водните ресурси на града може да бъдат натоварени до краен предел.

Петер Кадеряк, ръководител на унгарската лобистка група за батерии и бивш високопоставен енергиен служител в предишното правителство на Орбан, е откровен за рисковете за околната среда. Той казва, че правителството трябва дори да финансира станции за мониторинг, където местните жители го изискват. Въпреки това местните общности също трябва да положат усилия, за да разберат икономиката, посочва той.

„Въпросът не е да направим Унгария световен шампион“ по производствен капацитет за батерии, изтъква Кадеряк, който помага на Орбан да създаде управляващата партия "Фидес" в края на 80-те години на миналия век в залеза на комунизма. „Това е положително за икономиката на Унгария само доколкото е екологично устойчиво и общностите чувстват, че печелят повече, отколкото губят“, добавя той.

Но има признаци на промяна. Миналия месец унгарските власти спряха дейността на южнокорейската компания за рециклиране на батерии SungEel Hitech Co. Ltd. заради поредица от нарушения, застрашаващи безопасната работа в завода. Новите инвеститори сега също трябва да извършат проучване относно въздействието върху околната среда.

В Дебрецен градът изгражда станции за мониторинг на въздуха и водата за ранно откриване на всяко потенциално замърсяване - ход, който CATL казва, че приветства.

Активистите обаче ще трябва да бъдат убедени. Представители на около дузина екологични групи от цяла Унгария се срещнаха за първи път през август край Дунав. Те бяха там, за да се учат от ветераните в Гьод и да обединят силите си.

„Знаем, че няма да можем да спрем най-големите производители на батерии в света“, споделя активистът Боднар. „Но ако това е толкова важно за правителството, тогава ние също искаме да имаме глас, когато става въпрос за изготвяне на правни, екологични и безопасни разпоредби. Ние отказваме да бъдем игнорирани“, изтъква тя.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:52 | 19.09.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

4
rate up comment 2 rate down comment 1
Скъсана_Ушанка
преди 7 месеца
Кви батерии, кви 5 лева, бе? Да се оплаче на другарчето си путткин да му направи завод ... то всъщност завод не може, ама може да дойда да копае за нещо. :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 1 rate down comment 3
khao
преди 7 месеца
До: Tikva007 Що не си на протества при колегите ти трактористи? Иначе нищо такова не излиза от статията, това излиза от политкомисарския ти увреден мозък... жалък опит за манипулация, проссст!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 4 rate down comment 4
Ivel
преди 7 месеца
Сбъркани са едни други политици в кавички, на юг от Унгария. Орбан мисли за народа си, за държавата си а тези другите тъкмо обратното. Кой е сбъркан тука?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 6 rate down comment 5
Tikva007
преди 7 месеца
Интересна статия. Независимо от видимата още в подзаглавието либерал-педерраллна полит-предубеденост, казва няколко неудобни за евро-хунвейбините истини: 1. Зеленият аутомотив изобщо не е зелен. 2. Унгария привлича огромни инвестиции в производство заради два критични за бизнеса фактора - ниски и предвидими цени на енергията и стабилна и предвидима политическа и икономическа среда. 3. Орбан плаши до смърт евро-хунвейбините, но с нищо не плаши топ международните инвеститори. Кой ли е сбъркан?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още