IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Целта на GM за удвояване на приходите се сблъсква със суровата реалност около Cruise

Звеното за роботаксита се оказа изкупителна жертва заради бавното изпълнение на плановете на GM относно електрификацията

16:57 | 03.12.23 г.
Автор - снимка
Създател
Главният изпълнителен директор на General Motors Co. Мари Бара. Снимка: Bloomberg L.P.
Главният изпълнителен директор на General Motors Co. Мари Бара. Снимка: Bloomberg L.P.

Амбициозният план на главния изпълнителен директор Мари Бара да удвои приходите на General Motors Co. до 280 млрд. долара до края на десетилетието има сравнително проста предпоставка в основата си: да превърне традиционния производител на автомобили в по-технологична компания. Бара, която ръководи един от най-големите автомобилни концерни в САЩ, научава колко труден е този обрат, пише Bloomberg.

Тази седмица основателят и главен изпълнителен директор на Cruise, бизнесът за автономни превозни средства на GM, подаде оставка след поредица от инциденти и погрешни стъпки. Това е забележителна неуспех за компания, която само преди две години обяви, че очаква да генерира приходи от 50 млрд. долара до 2030 г. Сега Бара преразглежда плановете за растеж на звеното, за да се увери, че автомобилите са безопасни - и навременното постигане на този крайъгълен камък е трудно предвидимо, споделя източник, запознат с плановете на компанията.

Бара залага своята позиция в автомобилния производител заради план за милиарди долари, който предвижда допълнително разрастване на GM след десетилетия на съкращаване на всичко – от производство до персонал и разходи. Ключови за това са инвестициите в технологичен напредък, главно в самоуправляващи се автомобили и електрически превозни средства. За да финансира визията си, Бара закри слабо представящите се задгранични бизнес звена, оставяйки пазари в Европа и Азия на Toyota и Volkswagen, като същевременно налива пари в потенциалните автомобили на бъдещето.

Анализаторите аплодираха плана ѝ, но разработването на нови технологии не е силната страна на GM. „Има голяма разлика между стратегия и изпълнение“, изтъква Сам Абуелсамид, анализатор в Guidehouse Insights. „Те просто не успяха да изградят батерии и отклониха вниманието към Cruise“, добавя той.

Джим Кейн, говорител на GM, заяви в имейл, че „не сме променили нашите дългосрочни цели, но непосредственият ни фокус е върху времевата рамка 2023-2025 г., когато ще разширим производството на електромобили и ще напредваме в другите наши инициативи за растеж“.

Растеж за сметка на безопасността

На фона на регулаторните разследвания и проблемите с безопасността, Cruise спря на пауза своите таксиметрови операции без водачи, докато външна адвокатска кантора и технологичен консултант преразглеждат дейността на този бизнес. Представители на компанията споделят, че главният изпълнителен директор на Cruise Кайл Вог, когото Бара назначи след уволнението на предишния лидер Дан Аман, е настоявал за твърде бърз растеж.

През юни миналата година два инцидента с коли на Cruise в Сан Франциско накараха някои мениджъри да се запитат дали роботикситата трябва да получат разрешение за по-широка употреба и в други градове. Първо автомобил Toyota Prius се блъска в кола на Cruise. След това дузина превозни средства на компанията блокират кръстовище, което доведе до сервизна акция и актуализация на софтуера.

Главният изпълнителен директор на Cruise Кайл Вог. Снимка: Bloomberg L.P. Главният изпълнителен директор на Cruise Кайл Вог. Снимка: Bloomberg L.P.

Невъзмутим, Вог обяви малко след това, че Curise ще започне търговска дейност във Финикс и Остин. По това време той сподели в интервю за Bloomberg, че технологията е безопасна и единствената бариера е свързана с темпа на производство на роботакситата.

„Технологията работи, има хора, които я използват“, посочи Вог миналата година „Пускаме автомобили в градовете. Сега просто трябва да изградим повече от тях“, добави той.

Той се е обърнал към своите мениджъри, че Cruise трябва да създаде клиентска база преди звеното за автономни превози на Google Waymo.

За да постигне тази цел, Вог започва да смекчава вътрешните показатели за преглед на безопасността, споделят източници. Всеки път, когато компанията възнамерява да увеличи работните часове, броя на управляваните превозни средства или своята география, Cruise провежда т.нар. прегледи на готовността за стартиране. Дузина различни показатели трябва да бъдат покрити, за да продължи работата, но в някакъв момент Вог започва да ги пренебрегва, добавят източниците.

Той настоява пред GM да започне изграждането на Cruise Origin, автономна совалка с шест пътници без волан или педали за управление, преди Националната администрация за безопасност на движението по пътищата да ги одобри. Cruise се надява да разполага с 2500 от тях още тази година и с общо 60 000 през 2026 г., изтъква един от източниците. GM ще направи само няколко тестови модела, докато NHTSA одобри превозните средства за обществените пътища, посочват междувременно от компанията.

Една година след инцидентите през 2022 г. Калифорнийската комисия за комунални услуги позволи на Cruise да извършва търговски транспортни услуги по всяко време. През октомври негово превозно средство рани тежко пешеходец. По-късно същия месец компанията спря дейността си. В своя пик тя имаше 400 роботиксита по пътищата в Сан Франциско.

Предишният главен изпълнителен директор на Cruise, Аман, беше възприел по-предпазлив подход, като отложи първоначалната цел на компанията да предоставя услуги за роботакситата до края на 2019 г. Бара го уволни поради разногласия относно стратегията.

Някои служители на Cruise разпространиха по-рано тази седмица снимка на оранжева тениска с надпис „Дан беше прав“ с изображение на овца, тъй като Аман произхожда от Нова Зеландия, която произвежда вълна, споделя източник.

Въпреки че GM все още очаква да генерира допълнителна стойност от бизнеса с роботиксита, компанията планира да се движи много по-бавно с неговото развитие. Cruise ще се увери, че технологията е безопасна и че разполага с подходящ контрол за наблюдение на превозните средства, изтъкват източници.

Електрически мечти

Електрическите амбиции на Бара са още по-важни за удвояването на приходите. През февруари изпълнителният директор каза, че 2023 г. ще бъде „годината на пробива“ на GM при електрическите превозни средства. Но компанията е продала само няколко хиляди от своите екологични модели, като Бара най-вероятно ще пропусне целта си за приходи от продажбата на електромобили за тази година.

Автомобилният производител е напът да увеличи приходите си с 12% тази година до 175 млрд. долара въпреки шестседмичната работническа стачка, но това се дължи на силата на неговия традиционен бизнес. GM иска да продава 20 различни модела електромобили по целия свят, които ще генерират 10 млрд. долара приходи. Засега тя продава само 15 вида, предимно в САЩ и Китай.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 16:57 | 03.12.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още