IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Пътят към автономните коли на Tesla се разминава с този на зарядните ѝ станции

Убеждаването на друг производител да плати за функцията FSD, която премина през сервизна акция в началото на годината, изглежда трудна задача

10:59 | 24.07.23 г. 1
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Илон Мъск въздъхна и се изкиска по време на представянето на последния тримесечен отчет на Tesla Inc., след като обяви позната прогноза.

„Знам, че съм момчето, което обяви FSD (Full Self Driving)“, каза той, имайки предвид функцията, която Tesla предлага на пазара за подпомагане на водача. „Но човече, мисля, че ще бъдем по-добри от хората до края на тази година“, добавя той, визирайки способността на автономната технология да управлява електрическите автомобили по-добре от човешкия фактор, пише Bloomberg.

Смехът на главния изпълнителен директор отразява факта, че Мъск повтаря от десетилетие, че Tesla е на ръба да предостави напълно автономни електромобили. „Грешал съм в миналото“, призна в сряда той, добавяйки: „И този път може би греша“.

Това предупреждение не мина незабелязано от акционерите, като се има предвид акцентът, който предприемачът все повече поставя върху автономността за сметка на стабилността на бизнеса. Той омаловажи значението на свиващите се маржове на компанията, като нарече тенденцията незначителна в сравнение с това, което ще се случи, когато нейните автомобили могат да предложат роботизирано управление.

Друга прогноза, направена от Мъск в миналото –  че автономното задвижване ще предвещава „най-голямата стъпка в стойността на активите, може би в историята“ – очевидно не е била убедителна. Акциите на Tesla поевтиняха с 9,7% в четвъртък, което коства на компанията около 90 млрд. долара от пазарната ѝ капитализация.

Имаше един елемент от посланието на Мъск за автономността, който се хареса на анализаторите: идеята, че Tesla води преговори с голям производител относно лицензирането на FSD, до която досега само около 400 хил. от клиентите на компанията имат достъп.

Цената на акциите на Tesla понесе сериозен удар след обявяването на отчета и последните прогнози на Илон Мъск. Източник: Bloomberg Цената на акциите на Tesla понесе сериозен удар след обявяването на отчета и последните прогнози на Илон Мъск. Източник: Bloomberg

Потенциално, лицензирането на FSD „би представлявало важна промяна в обхвата“ на общия адресируем пазар на Tesla, изтъква Адам Джонас от Morgan Stanley в бележка до клиенти. Това „може да бъде значителна част от дългосрочната инвестиционна теза на Tesla“, пише от своя страна Том Нараян от RBC Capital Markets.

Нито един от анализаторите обаче не споменава в коментарите си, че Мъск е правил подобни изказвания в миналото относно преговорите за лицензиране. По време на представянето на отчета през януари 2021 г. милиардерът обяви, че Tesla преговаря относно предлагането на Autopilot – стандартната система за шофиране на компанията – на други производители.

Тези дискусии очевидно не са стигнали далеч, тъй като никой автомобилен производител не е платил на Tesla до момента за лицензиране на Autopilot.

Подобна сделка с конкурент изглежда по-правдоподобна сега, отколкото само преди няколко месеца. Една от причините, поради които акциите на Tesla запазват своя годишен положителен темп - дори след поражението в четвъртък - е сцеплението, което конекторът на компанията за зарядните станции успя да постигне на фона на сделките с концерни като Ford Motor Co., General Motors Co. и половин дузина други автомобилни производители.

Но въпреки че Мъск припомни тези постижения по време на обявяването на финансовите резултати по-рано тази седмица, той направи и разграничение. Като се има предвид, че Tesla е готова да таксува другите, за да използват системата за автономно управление, компанията разработи дизайна и спецификациите на своите конектори и портове, така че да бъдат публично достъпни през ноември и покани автопроизводителите и операторите на зарядни станции да се включат към този стандарт.

Убеждаването на друг производител да плати за FSD - функция, която Tesla трябваше да модифицира в началото на тази година, под натиска на Националната администрация за безопасност на движението по пътищата на САЩ - би било много по-сложна задача.

„Ще има много висока летва за FSD, за да се докаже пред традиционните производители на оригинално оборудване“, пише анализаторът на Evercore ISI Крис Макнали. „Пътят на софтуера към доказване НЕ е същото нещо като силно видимата, широко използвана съществуваща физическа мрежа Supercharger (мрежа от супербързи зарядни станции – бел. ред.)“, добавя той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:59 | 24.07.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

1
rate up comment 3 rate down comment 0
evlogi
преди 8 месеца
При всичките си безспорни постижения, Мъск има и богата история на свръхобещания и неизпълнения...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още