Китайските производители на електрически автомобили може и да се оплакват от налагането на допълнителни мита върху вноса им в Европейския съюз (ЕС), но те все пак имат няколко възможности да продължат да се разширяват в международен план, включително чрез пренасочване на производството към Стария континент и използване на големите маржове на печалбата, за да абсорбират част от удара, пише Bloomberg.
Компаниите биха могли да насочат вниманието си и към нови пазари в Близкия изток, Латинска Америка и Югоизточна Азия, където електромобилите представляват малък, но нарастващ сегмент от пазара на леки автомобили.
В сряда Европейската комисия (ЕК) официално уведоми производителите на автомобили, включително BYD Co., Geely Automobile Holdings Ltd. и собственика на MG, SAIC Motor Corp., за допълнителните митнически налози върху електрическите автомобили. По този начин митата ще бъдат повишени до 48% за техните модели от следващия месец.
Китайските производители навлизат по-агресивно в Европа на фона на продължаващата ценова война на родния пазар, разчитайки на годините изграждане на технологично лидерство.
„Тъй като китайските производители на автомобили стават все по-силни, за тях е нормално да се сблъскват с търговски действия като повишаване на митата“, коментира Цуи Донгшъ, генерален секретар на Китайската асоциация за леки автомобили. „Дори и да има натиск срещу автомобилите, изнасяни от Китай, производителите няма да бъдат победени от добавените мита. Вместо това само ще ги направи по-силни“, категоричен е той.
Електромобилите, произведени в Китай, като компактния кросоувър Dolphin на BYD и MG 4, достигат приблизително двойно по-високи цени в Европа в сравнение с тези на родния пазар, което осигурява на производителите буфер срещу новите мита.
По-високите цени на моделите na BYD в Европа могат да абсорбират частично ефектите от митата. Графика: Bloomberg
„BYD вероятно ще успее да поеме по-голямата част от тежестта от вносните мита в ЕС, тъй като колите му имат висока рентабилност“, посочва анализаторът на Bloomberg Intelligence Джоана Чен. Трябва да се отбележи, че новите мита върху вносните модели на BYD са по-ниски от тези при други конкуренти. Докато за BYD налогът достига 17,4%, при други компании той варира от 21% до 38,1 на сто.
Дори с добавените мита, печалбата на BYD на автомобил в Европа все още може да бъде около един и половина пъти по-висока от тази в Китай, изтъква анализаторът на JPMorgan Chase & Co. Ник Лай.
BYD навлезе агресивно и на други пазари, от Мексико и Бразилия – където инвестира около 550 млн. долара, за да построи първия си електромобилен център извън Азия – до Тайланд и Австралия. Компанията също така избра Унгария за първата си европейска фабрика, което ще ѝ позволи да избегне новите мита, като произвежда на местно ниво.
Други автомобилни производители също се стремят да диверсифицират производството извън Китай. SAIC информира дилърите си миналата година, че е започнала да търси потенциални производствени дестинации в Европа, а Chery Automobile Co. подписа сделка с испанската EV Motors за производство на автомобили в Барселона. Geely, която придоби шведската Volvo през 2010 г., потенциално разполага с повече гъвкавост за регулиране на производството.
Zhejiang Leapmotor Technologies Ltd. също очаква да използва глобалните фабрики на Stellantis NV в бъдеще в рамките на партньорството, сключено миналата година.
Близкият изток също се очертава като нов пазар за китайските производители на електромобили, включително за Chery Auto, Xpeng Inc. и премиум марката Zeekr на Geely. Главният изпълнителен директор на Nio Inc. Уилям Ли каза по-рано този месец, че търговският натиск на ЕС върви „по същество в грешна посока“ и компанията ще започне да се разширява към Близкия изток по-късно тази година.
Проучване на AlixPartners, публикувано по-рано този месец, установи, че 71% от жителите на Саудитска Арабия са „силно“ или „умерено“ склонни да купят електромобил тази година, като познаваемостта на китайските марки е по-висока, отколкото в Европа, САЩ и Япония.
Увеличаването на митата по внос в Европа ще има „незначително въздействие“ върху китайските производители, тъй като регионът представлява само малка част от общите им продажби, изтъква анализаторът на Daiwa Securities Кевин Лау. Европа е допринесла за между 1% и 3% от общите продажби на BYD, Geely и SAIC през първите четири месеца на тази година, изчислява той.


Трима се озоваха в арестите във Варна и региона заради наркотици
Арестуваха 33-годишен варненец за кражба
По 4987 евро от БВП се пада на човек от населението
НСИ: Работещите българи са 3, 726 млн. души
Осем пострадали при тежка катастрофа край Абланица
Airbus е на 133 самолета от годишната си цел
Gol.bg празнува: 20 години истинска спортна журналистика
Признаването на руската окупация ще отключи вълни от насилие далеч отвъд Украйна
Петролът поскъпва за 2-ри ден поред воден от перспективите за излишък на пазара
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Звездата от Mortal Kombat Кари-Хироюки Тагава почина на 75 г.
Правителството или ще се самосрути, или ще бъде срутено от ДПС
Защитата на Благомир Коцев обжалва размера на гаранцията му от 200 000 лв.
ПП внесоха вота на недоверие: Бъдещето принадлежи на младите
Пиян младеж предизвика катастрофа с двама пострадали
преди 1 година няма значение дали автомобилите са китайски - важното , когато европеецът купува автомобил , да плаща поне 2 .......... все някой трябва да плати сметката , подобно на НИ - даваме път на европейските потребители и данъкоплатци отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: aldy ... разкажи пак за щадящият режим на работа на АЕЦа , скоро не си ме разсмивал ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: Alex Silver ... то се видя в Украйна какво могат да произвеждат ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година В Русия има фирми, произвеждащи едни от най-добре защитените и блиндирани автомобили в света, с многобройни поръчки от арабските шейхове в Емиратите, Саудитска Арабия и пр. Те са в състояние да издържат мини, леко и тежко стрелково оръжие, ръчни гранати. Това не са лимузини, а тежки бронирани военни коли. Това могат, това правят. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: evlogi руска офанзива на тихия фронт... плащат за подобни статии! Толкова ли не ти е ясно... виж как и кога се появяват, как изведнъж групат акопейки ги коментират по един и същ начин "все едно" по команда... Даже и ти тук там си глътнал куката им, редовно повтаряйки опорките им срещу зелената сделка и електричките! :):) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година До: aldy Познай скоро в Русия дали ще остане някакво местно производство на автомобили..Тия направо ще обезкостят вашата любима матушка. А Самая магучая няма да смее да предприеме нищо срещу тях, зер без Китай веднага заминава в трета глуха... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Европа била между 1 и 3% от продажбите на BYD SAIC и Geely, в Европа пък делът на тези марки е под 1 % от продажбите на нови леки коли,, закво изобщо се дига толкоз пушилка не ми е ясно... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Ама те китайците кога станаха калайджии, кога им почерняха zaдниците? Те правят само жалки трошки за по 500 - 600 долара. Вижте ги с какви простотии се излагат. Пекинската автоизложба Април 2024 г. https://youtube.com/watch?v=xMu8fJJpaeQ отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година статиите са ви много паляшшшки... личи си че автора е на заплата от Китайците: "...чрез пренасочване на производството към Стария континент..." нали това е идеята на тия мита веее! Като искат да продават тук, да го произвеждат тук...като 50% от фабриката да е собственост на европейска фирма! ...нали такива са правилата в самия Китай, редно е да копираме тия иновационни гиганти! :):) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година ам'че да буферират ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар