IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Nissan е критикуван заради своите независими директори

Проблемите на концерна не бива да се приписват само на отиващия си изпълнителен директор Макото Учида, смятат анализатори

17:43 | 13.03.25 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Смяната на ръководството на Nissan Motor Co. предизвика критики относно това, че японската автомобилна компания не напредва особено, което накара някои анализатори да се запитат колко сериозен в това отношение е концернът, пише Bloomberg.

Nissan обяви във вторник (11 март), че главният изпълнителен директор Макото Учида ще се оттегли в края на март и ще бъде заменен на 1 април от директора по планирането Иван Еспиноса. Преди това компанията се беше спряла и на други имена, някои от които са независими, или външни, директори в Nissan.

Това е показателно, защото след свалянето на бившия президент Карлос Гон през 2018 г. Nissan възстанови лидерството си с независими директори като централен стълб за подобряване на корпоративното управление. Тези мъже и жени в момента заемат осем места в 12-членния борд на компанията и притежават повече власт от 2019 г., когато Nissan прие структура на надзорния съвет, която изключва главния изпълнителен директор и други висши ръководители.

На този фон „решението да се запазят всички външни директори ни оставя малко озадачени“, изтъква анализаторът на Citigroup Inc. Арифуми Йошида. „Тъй като не са направени значителни промени в състава на борда, не е ясно дали Nissan ще успее да продължи напред със стратегията за управлението, която трябва да убеди борсите“.

Въпреки че Nissan вероятно ще има ново лице на върха на своята управленска структура следващия месец, автомобилният производител все още е изправен пред редица предизвикателства.

Вследствие на неуспешното обвързване с Honda Motor Co., Nissan трябва да намери друг партньор, който да му помогне да се изправи на крака. През ноември компанията обяви планове за съкращаване на 9000 работни места и намаляване на производствения капацитет с 20%, а миналия месец заяви, че очаква целогодишната оперативна печалба да достигне 120 млрд. йени (812 млн. долара), което е значителен спад спрямо предишната ѝ прогноза за 150 млрд. йени.

Председателят Ясуши Кимура, по време на брифинг във вторник, каза, че бордът "носи отговорност" за финансовите проблеми на Nissan. „Нашият основен приоритет е да излезем от тази ситуация, като създадем нов лидерски екип“, подчерта той.

Това обаче не изглежда да е така, според Сейджи Сугиура, старши автомобилен анализатор в Tokai Tokyo Intelligence Laboratory Co. Независимите директори трябва да споделят вината за текущата позиция на Nissan и закъснението при заместването на Учида, чието управление беше потънало в мъгла от няколко месеца.

От назначаването на Учида в края на 2019 г. всички членове на борда са получили рейтинг на одобрение от поне 90% по време на годишните събрания на акционерите. Това, и особено възприятията на инвеститорите за независимите директори, може да се промени през юни, когато трябва да се проведе следващото събиране, посочва старши автомобилният анализатор на Bloomberg Intelligence Тацуо Йошида.

Въпросът ще бъде дали отговорността за настоящата криза не е само на Учида, но и на други висши ръководители, както и на онези, които не са успели да ги контролират навреме.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:43 | 13.03.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още