IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Nissan сменя ръководителя си Макото Учида с главния директор по планирането

Японският концерн ще натовари Еспиноса с отговорността да намери нов бизнес партньор, който да изправи финансово затруднения производител на крака

12:20 | 11.03.25 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Nissan Motor Co. назначи Иван Еспиноса за нов главен изпълнителен директор, заменяйки на поста Макото Учида. Еспиноса ще ръководи финансово затруднения японски автомобилен производител, който се стреми да си осигури стабилност, докато се оглежда за партньори, с които да сподели бремето, пише Bloomberg.

Еспиноса, който се присъединява към Nissan през 2003 г. и в момента работи като главен директор по планирането, ще поеме поста от Учида от 1 април, като последният ще се оттегли в края на март.

46-годишният Еспиноса е натоварен с тежката задача да помогне на Nissan отново да си стъпи на крака и да намери бизнес партньор след неуспешните преговори с Honda Motor Co. Базираният в Йокохама концерн влиза от една криза в друга след свалянето на бившия президент Карлос Гон през 2018 г., който спаси Nissan от финансов крах през 1999 г.

Управлението на Учида беше подложено на сериозни критики от ноември насам, когато Nissan отчете 94% спад на нетната печалба за фискалното полугодие, като същевременно обяви планове за съкращаване на 9000 работни места и намаляване на производствения капацитет с 20%.

Месец по-късно 58-годишният Учида стартира преговори за обединяване с Honda в една холдингова компания чрез сделка, която можеше да създаде един от най-големите производители на автомобили в света. Това можеше да даде на автомобилния производител шанс за по-ефективна борба срещу Toyota Motor Corp. - най-големият автомобилен концерн по продажби в Япония и в света.

Вместо това сделката се разпадна през февруари, тъй като двете компании не успяха да се споразумеят за разпределянето на властта.

Преди избора на Еспиноса за наследник на Учида се спрягаха още няколко имена:

Жереми Папен

Папен е главен финансов директор на Nissan, като беше назначен на тази длъжност през януари. Преди това той действа като председател на бизнеса на компанията в Северна и Южна Америка, където отговаря както за марката Nissan, така и за премиум бранда Infiniti. Преди да се присъедини към Nissan през 2018 г., Папен, който е гражданин както на Франция, така и на САЩ, заема различни позиции в алианса Renault-Nissan-Mitsubishi. Работи и като финансов анализатор, специализиран в европейския автомобилен сектор в Deutsche Bank, Lehman Brothers и Nomura.

Гийом Картие

Ветеранът, прекарал 30 години в Nissan, беше назначен за директор по ефективността през декември, разширявайки ролята си, като същевременно продължи да контролира бизнеса в редица региони, включително Америка, Япония, Африка, Близкия изток, Индия и Европа, както и глобалните продажби и следпродажбеното обслужване. Картие, който говори френски и английски, се присъединява към Nissan през 1995 г. като мениджър „Следпродажбено обслужване“. Той също така работи за по-малкия партньор на Nissan, Mitsubishi Motors.

Джун Секи

Секи работи като главен стратегически директор за бизнеса с електрически превозни средства във Foxconn от началото на 2023 г. Той се присъединява към Nissan през 1986 г. и се издига в йерархията, като в един момент ръководи бизнеса в Китай. Преди назначаването на Учида той е смятан за основен претендент за поста главен изпълнителен директор, но губи надпреварата през 2019 г. Секи е натоварен да ръководи плана за промяна в Nissan, но напуска, за да се присъедини към японската Nidec през 2020 г. Две години по-късно той се оттегля от Nidec, поемайки отговорността за спада при приходите. Секи се споменаваше от японските медии като потенциален наследник на Учида, докато текат преговорите за сливане между Nissan и Honda.

Новото лице на ръководството

Назначаването на Еспиноса отразява по-широкото разместване на ръководството на Nissan. Гийом Картие, който работи като главен директор по ефективността, ще има разширена роля, която включва глобален маркетинг и клиентски опит. Ейчи Акаши, вицепрезидент на подразделението за планиране на превозни средства и инженеринг на автомобилни компоненти, ще наследи Кунио Накагуро като главен технологичен директор. Тейджи Хирата ще отговаря за управлението на производството и веригата на доставки, сменяйки Хидеюки Сакамото. Жереми Папен ще запази ролята си на главен финансов директор.

Еспиноса е по-млад от повечето директори, които сега ще ръководи в компанията, което подчертава неговия мениджърски талант. Но той ще поеме поста в деликатен момент, като на първо място в списъка му със задачи ще бъде осигуряването на спасителен пояс за автомобилния производител.

Nissan търси нов съюзник, като има вариант това да е американска технологична компания.

Провалът на сделката с Honda може да е отворил отново вратата за Hon Hai Precision Industry Co., тайванския производител на iPhone, известен като Foxconn, който все още се стреми да увеличи своя отпечатък на пазара на електромобили.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:40 | 11.03.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още