IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Volkswagen и Stellantis са големите победители от облекчените правила на ЕС за емисиите

Премахването на регулаторния натиск може да увеличи печалбите на компаниите с почти 3 млрд. евро, изчислява Bloomberg Intelligence

14:03 | 06.03.25 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Ръководителите на автомобилните компании, които се отказаха от амбициите си за бързо електрифициране на продуктовата си гама, поемат глътка въздух, след като Европейската комисия (ЕК) предложи облекчаване на правилата за емисиите, които трябваше да бъдат затегнати тази година, пише Bloomberg.

Позволявайки на автопроизводителите да надхвърлят определения за тази година таван на емисиите и по този начин да се спасят от солени глоби, председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен прави пауза след месеци на лобистки натиск от индустрия, която буксува при електрификацията. Volkswagen и Stellantis конкретно преначертаха продуктовите си планове, след като освободиха изпълнителните си директори, които залагаха агресивно на електромобилите, оказали се неособено желани от потребителите.

Очаква се VW, Stellantis и Renault да получат най-голям тласък от промяната в политиката, която все пак трябва да бъде одобрена от държавите членки и Европейския парламент. Трите компании общо продават повече от половината нови превозни средства, регистрирани в Европейския съюз (ЕС), като Bloomberg Intelligence очакваше всяка от тях да се размине с по-строгите цели за емисиите.

Премахването на регулаторния натиск може да увеличи печалбите на компаниите с почти 3 млрд. евро, изчислява Майкъл Дийн, старши индустриален анализатор към BI.

В сряда изпълнителният орган на ЕС публикува своя план за подпомагане на автомобилния сектор, за да се конкурира по-добре на световно ниво в рамките на енергийния преход, който включва допълнителна гъвкавост за целите относно емисиите. ЕК също така разкри визията си за внедряването на електромобили чрез преразглеждане на пазара на служебни автомобили в блока, стимулиране на местните производители на батерии и засилване на иновациите при автономните превозни средства.

Блокът също така ще предложи 1,8 млрд. евро през следващите две години за стимулиране на местна верига на доставки на суровини за батерии.

„Европейските стандарти за емисии за нови автомобили осигуряват дългосрочна сигурност за инвеститорите. Така че те остават“, посочва Апостолос Цицикостас, еврокомисар по транспорт, пред журналисти. „Но трябва да бъдем и прагматични“, добавя той.

Продажбите на електромобили в Европа губят инерция през 2024 г. Графика: Bloomberg Продажбите на електромобили в Европа губят инерция през 2024 г. Графика: Bloomberg

Според него ЕК ще измести своя преглед към целта за въглеродна неутралност до 2035 г. от следващата година до втората половина на тази година.

Не всички обаче са убедени, че ЕК постига баланса, който търси. Volvo Car, която можеше да подкрепи Mercedes-Benz Group чрез сливане на автопарковете, за да може германският концерн да избегне глобите на Комисията, се противопоставя на новото решение, изтъквайки, че на индустрията са дадени години време да се подготви за по-строгите стандарти.

Комбинацията от заплахи, като търговската война на САЩ и икономическите трудности, подкрепи аргументите на производителите за регулаторна гъвкавост, посочва от своя страна Уилям Тодс, изпълнителен директор на Transport & Environment. Въпреки това той разкритикува предложението като ненужно и несправедливо.

„Не мисля, че трябва да променяте правилата по средата на играта“, добавя той.

Последна актуализация: 14:03 | 06.03.25 г.
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още