Когато Амедео Фелиса, по това време 75-годишнен, бивш главен изпълнителен директор на Ferrari, се присъединява към Aston Martin през 2022 г., автомобилният производител се тресеше от ефектите на пандемията от коронавирус, борейки се с огромни дългове, пише Bloomberg.
Фелиса доведе със себе си група италиански мениджъри, които вместо да се преместят в централата на Aston Martin в Уест Мидландс, Англия, всяка седмица пътуват от Италия с частен самолет. Според последния годишен отчет на компанията само пътуването на Фелиса между 2022 г. и 2023 г. е струвало на компанията 1,2 млн. паунда. За първите три тримесечия на миналата година Aston Martin загуби 228,9 млн. паунда, което се равнява на загуба от близо 63 000 паунда за всяка продадена кола.
Фелиса сега го няма. Същото важи и за частните самолети, като част от усилията за ефективност в компанията под управлението на заместника на италианеца, бившия изпълнителен директор на Bentley Motors Ейдриън Холмарк.
Сега Aston Martin няма да бърза да разработва нови модели, като целите за доставките ще бъдат понижение, докато компанията търси да привлече външни консултанти, за да подобрят ефективността на производството и веригата на доставки. Годишните финансови резултати на компанията, които ще бъдат представени в сряда, вероятно ще осигурят допълнителни подробности за плана на Холмарк.
Но може би най-голямата промяна е, че председателят на компанията и най-голям акционер, канадският милиардер Лорънс Строл, седна на задната седалка, за да остави Холмарк да ръководи.
Aston Martin винаги е проектирала красиви коли – нейният модел DB5 редовно присъства във филмите за Джеймс Бонд от 1964 г. насам – но компанията често се затруднява да реализира печалба от тази дейност. Aston Martin се срива седем пъти в своята 112-годишна история, а през последните две десетилетия е приклещена в постоянен цикъл на кризи и подобрение.
Докато други производители на луксозни автомобили, включително Bentley и Porsche, успяха да се справят с нарастващото търсене на премиум семейни коли през 2010 г., Aston Martin успя да пусне първия си SUV на пазара едва през 2020 г.
През 2018 г. Aston Martin се листна на борсата в Лондон при оценка от 4,3 млрд. пауна. До 2020 г. компанията вече струваше около 1,1 млрд. паунда след поредица от неблагоприятни финансови резултати.
Строл се притече на помощ, започвайки спасителна програма от 536 млн. паунда начело на консорциум, включващ председателя на JCB Антъни Бамфорд.
Строл изгради име и богатство, фокусирайки се върху модните марки Tommy Hilfiger и Michael Kors, което даде надежда на инвеститорите, че може да успее да върне марката към печалба.
Проблемите на Aston Martin обаче продължават. Веригите на доставки са засегнати от пожари, наводнения и фалити. Търсенето в Китай е спаднало. Суперавтомобилът Valkyrie, който концернът предлага за 2,5 млн. паунда, закъсня да дебютира на пазара с две години.
От септември 2024 г., когато Холмарк се присъедини към Aston Martin, компанията на два пъти понижи прогнозите си за печалбата.
От листването си си Aston Martin е набрала 1,9 млрд. паунда. Борсовата стойност на компанията сега е малко над 1,1 млрд. паунда.
Но бъдещето предлага още насрещни ветрове. Според последния годишен доклад на Aston Martin за 2023 г. САЩ генерират една четвърт от приходите ѝ, което прави компанията уязвима, ако администрацията на президента Доналд Тръмп изпълни заплахите си да наложи мита върху вноса на автомобили.
Холмарк иска да свие производството, за да избегне горенето на пари за производство на коли, които остават непродадени. Изпълнителният директор заяви, че иска да намали целта за доставките на Aston Martin до около 8000 автомобила годишно от заявената амбиция на Строл за 10 000 броя.
Всичко това е свързано с увеличаването на рентабилността, както Холмарк отбеляза пред анализатори през октомври.
Компанията също така ще се опита да коригира постоянните проблеми във веригата си на доставки, изтъкват източници, добавяйки, че Aston Martin често избира доставчици на части, предлагащи своите продукти на по-ниски цени, които след това не успяват да стигнат до заводите на концерна навреме.
Aston Martin не планира да пуска нови модели в близко бъдеще - за да спести пари от разходи за разработка - но вместо това ще се опита да пусне повече версии на своите съществуващи модели, нещо, което Lamborghini, Porsche и Bentley реализираха успешно.
В Bentley Холмарк ръководи стратегия за предлагане на възможност на клиентите да персонализират своите автомобили. През 2023 г., последната пълна година, в която той беше начело на компанията, повече от 70% от колите на Bentley бяха оборудвани с добавки като специална тапицерия.
Инвеститорите и анализаторите все пак остават оптимисти за Aston Martin въпреки предишните обещания за промени. Строл на няколко пъти отрече, че компанията се нуждае от повече пари - преди да прибегне до нов кръг на финансиране.
Строл заяви, че се е ангажирал с Aston Martin в дългосрочен план. Но източници, запознати с въпроса, казват, че той върви срещу инстинктите си и оставя Холмарк да взема решенията.