IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Volkswagen и Stellantis са големите победители от облекчените правила на ЕС за емисиите

Премахването на регулаторния натиск може да увеличи печалбите на компаниите с почти 3 млрд. евро, изчислява Bloomberg Intelligence

14:03 | 06.03.25 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Добра новина за Volkswagen

VW започна да отстъпва от стратегията за електрификация, след като отстрани бившия си главен изпълнителен директор Херберт Дийс през 2022 г., заменяйки го с шефа на Porsche Оливер Блуме.

Приблизително година след като пое управлението, Блуме се отказа от плановете си за изграждане на нова фабрика за електромобили на стойност 2 млрд. евро във Волфсбург. Тогава едноименната марка на компанията изготви планове за представяне на повече хибридни модели, тъй като търсенето на изцяло електрически автомобили започна да намалява.

Въпреки че VW все още разработва електромобили в Европа и Китай, марката не е предложила нов модел през последните месеци, като ключовите дебюти са отложени на фона на проблемите с разработката на софтуер.

По това време миналата година Блуме призова Комисията да смекчи целите за емисиите. „Няма смисъл индустрията да плаща за санкции, когато рамковите условия за увеличаване на броя на електромобилите не са налице“, изтъкна той по време на представянето на годишните финансови резултати на компанията.

Преосмисляне за Stellantis

По подобен начин от своята стратегия за електрификация отстъпи и Stellantis, откакто бившият главен изпълнителен директор Карлос Таварес подаде оставка през декември след спор с председателя Джон Елкан и членовете на борда.

Таварес беше обещал да спазва европейските стандарти за емисии, като използва широкото портфолио от марки на групата, вариращи от Peugeot, Fiat и Opel до Alfa Romeo и Maserati. След напускането на Таварес производителят се фокусира върху разширяването на гамата си от хибриди.

В края на миналата година Maserati информира профсъюзите и търговците, че се е отказала от плановете си за изцяло електрически суперавтомобил, заявявайки, че клиентите ѝ все още искат да карат високопроизводителни модели, задвижвани от мощни двигатели с вътрешно горене.

ЕС отчита малък напредък при декарбонизацията на транспортния сектор. Графика: Bloomberg ЕС отчита малък напредък при декарбонизацията на транспортния сектор. Графика: Bloomberg

Тригодишен прозорец

ЕК приема предложения тригодишен прозорец за постигане на стандартите за емисии като начин да осигури на производителите на автомобили известна свобода на действие, като същевременно запази целите си в областта на климата до голяма степен без промяна. Компаниите, които не са изпълнили целта си за 2025 г., могат да компенсират това с по-добро представяне през следващите две години.

Регулаторите също така ще започнат преглед на общата цел за продажба нови автомобили без емисии в Европа от 2035 г. нататък. Те вече казаха, че ще осигурят изключение за така наречените синтетични горива, които приличат на конвенционалния бензин, но не отделят емисии.

„В крайна сметка ползата за климата ще бъде същата, но ние избягваме санкции в този конкретен момент“, изтъква Петер Лизе, депутат от Европейската народна партия (ЕНП). „Автомобилните компании сега ще се фокусират върху стратегията си за постигане на целта през следващата година и през 2027 г.“, добавя той.

Транспортът генерира над една четвърт от емисиите на ЕС, като автомобилният транспорт има най-голям принос. За разлика от други сектори, тук е постигнат малък напредък в намаляването на замърсяването и транспортът остава единственият, в който емисиите са се увеличили от 1990 г. насам.

Климатичните групи сега се опасяват, че могат да бъдат добавени повече изключения и гъвкавост към целите за емисиите в бъдеще, включително за целта за 2035 г. за цялостно премахване на изкопаемите горива. Ако правилата на ЕК вече не се възприемат от производителите като надеждни, това може да подкопае целта на ЕС да постигне климатична неутралност до 2050 г.

„От Комисията и ЕС зависи да възстановят доверието на инвеститорите на пазара с надежда европейската стратегия за преход към електричество“, посочва Тодс.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:03 | 06.03.25 г.
Най-четени новини
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още