ZF наскоро потвърди плановете си да съкрати около 7600 работни места до 2030 г. в своето подразделение за електрифицирани задвижвания – приблизително една четвърт от работната сила на това звено – като част от по-широк план за премахване на до 14 хил. позиции в Германия. Междувременно Bosch заяви, че ще съкрати приблизително 13 хил. работни места в подразделението си за мобилност до 2030 г., което ще засегне дейностите, свързани със задвижвания.
Съкращенията в Bosch, фокусирани върху Германия, се отразяват на звена, натоварени с разработването на продукти за електрически превозни средства и усъвършенствани системи за подпомагане на водача, което повдига въпроси относно ролята на подразделението с напредването на прехода към ниски нива на емисии. В завода на групата в Щутгарт-Фойербах Bosch съкращава около една четвърт от персонала, главно в развойната дейност.
Компанията прави и значителни съкращения и в Швибердинген, център за разработване на електрическа мобилност и системи за подпомагане на водача, както и в други инженерни центрове. Същевременно Bosch инвестира в Китай, където подобна работа може да се извършва при много по-ниски разходи.
Предизвикателството пред ZF се усложнява от липсата на достатъчно силен акционер, който да може да влее свеж капитал. Компанията е зависима от фондация Zeppelin, свързана с югозападния германски град Фридрихсхафен. Като частна компания, тя не е в състояние да набира средства чрез капиталовите пазари, както някои други компании. Фирмата се стреми да набере няколко милиарда евро за своя бизнес с въздушни възглавници и предпазни колани, Lifetec, в опит да намали дълга, но и този процес е в застой, оставяйки групата с недостиг на опции.
Въпреки това ZF разполага с ликвидни източници от над 7 млрд. евро - буфер, който по-малките ѝ конкуренти нямат.
Германският автомобилен сектор е съкратил близо 50 хил. работни места само тази година, като доставчиците на авточасти се превърнаха в най-бързо свиващия се сегмент от това, който отдавна се приема за гръбнак на германската индустрия, става ясно от данни на федералната статистическа агенция Destatis. Несъстоятелността сред автомобилните компании достигна рекордно високо ниво миналата година. Falkensteg Holding, фирма за данъчни консултации, прогнозира приблизително 30% скок на големите фалити сред доставчиците на автомобилни части през тази година.
Преструктурирането е усложнено допълнително, тъй като банките се изтеглят от сектора, а новото финансиране става все по-оскъдно. Неотдавнашна реорганизация на Webasto, която произвежда покриви за автомобили и отоплителни системи, показва как подкрепата от кредиторите има своята цена.
След като Webasto наруши условията по заем, кредиторите първо се съгласиха на малки корекции, само за да поискат пълно предоговаряне, когато финансовите резултати се влошиха допълнително. Компанията, с приходи от продажби от 4,3 млрд. евро за миналата година, в крайна сметка си осигури ново финансиране от 200 млн. евро, едва след като се съгласи да прехвърли значителен дял на попечител - ход, който улеснява банките да поемат контрол над дружеството, ако ситуацията се влоши.
За по-малките доставчици опциите за финансиране стават все по-скъпи. Много от тях се обръщат към алтернативи, като например сделки за продажба с обратен лизинг или скандинавския пазар на облигации, където инвеститорите демонстрират по-голям апетит за риск, но цената на заемите може да достигне двуцифрени лихвени проценти.
Автомобилните производители могат да се намесят с някои мерки като по-кратки срокове за плащане или финансиране на суровини за затруднените доставчици, но подкрепата е избирателна и често е обвързана с това колко зависими са те от доставчика. Няколко фирми, включително Standard Profil Automotive GmbH, вече са се озовали в ръцете на кредиторите.
Със задълбочаването на спада германското правителство излезе с предупреждение. Канцлерът Фридрих Мерц призова Брюксел да смекчи регламента около предстоящата забрана на Европейския съюз за продажба на превозни средства с двигатели с вътрешно горене от 2035 г.
„Ако загубим тази индустрия, тогава наистина ще изложим на риск просперитета на страната ни“, посочи Мерц след разговори с ръководители на автомобилни компании в Щутгарт.


Желязков: Демокрацията изисква да чуваме различното мнение, дори когато то не ни харесва
Велосипедистите във Варна с благороден жест към дете
¼ от местата за паркиране в "зелената зона" на Варна са освободени
Oпитват да изтеглят танкера Kairos на пристанището в Бургас
По примера на София и Пловдив: И Варна забранява старите коли
Слугинажът на ФИФА към Тръмп опорочава красивата игра (и климата)
Комисар Албукерк очаква старт на пазарните реформи в ЕС през 2027, част 3
Комисар Албукерк очаква старт на пазарните реформи в ЕС през 2027, част 2
Комисар Албукерк очаква старт на пазарните реформи в ЕС през 2027, част 1
Водещ пост в еврозоната дава шанс на Гърция за символична реабилитация
Citroen направи щур ван със спалня и киносалон
Хиляди употребявани коли загубиха важна функция
Сервиз, гуми, застраховка – как да планираме годишния авто бюджет?
Загряване на спирачките през зимата – мит или реалност
Как водата може да спаси дизеловите коли в Европа
Песков: Руските власти трябва да бъдат предпазливи на фона на заплахите на Киев
Росен Желязков апелира: Нека протестите да бъдат мирни
Костадинов: Най-доброто за България е кабинетът да падне още днес
"Коледните чудеса на България" е инициатива на 8 граждански организации
Кобрата: Чувствам се най-добрия, чувствам се страхотно