Електронната търговия няма да измести пазаруването във физически магазини в Централна и Източна Европа, показва проучване на консултантската компания Colliers International.
В краткосрочен план е налице потенциал за съвместно съществуване на онлайн и на традиционната форма на търговия в шестте страни от ЦИЕ. Стабилното увеличение на продажбите на 71.5 млрд. евро към 2022 г. или общ годишен ръст 4,9%, създава достатъчно възможности за благоприятно развитие на разнообразни концепции, посочва компанията.
Консервативната прогноза за търговските резултати на електронната търговия в шестте страни от ЦИЕ е за нарастване от 8,8% на година, като започне от 13,1 млрд. евро и достигне до 20 млрд. евро в края на периода.
Има ли потенциал за експанзия
Търсенето на продукти онлайн, според изчисленията на Colliers, ще генерира необходимост от 198 хил. кв.м логистични/складови площи на годишна база в ЦИЕ през периода 2018-2022 г. при допускане, че наличният капацитет бъде напълно усвоен. В сравнение с това търсенето на логистични/дистрибуционни площи от страна на традиционната търговия ще бъде в размер на 865 хил. кв.м. на година поради нарастващите продажби.
Адаптация вместо унищожение
Новата концепция – откриване на шоуруми, може да подпомогне стратегията за оцеляване на традиционната търговия. Въпреки че Colliers не очаква скок на наемните нива на търговски обекти в шестте страни от ЦИЕ поради влиянието на електронната търговия, този сегмент на недвижимите имоти не изглежда пренаситен с площи към настоящия момент. Общият ръст на продажбите в сектора показва, че традиционната търговия няма да изчезне просто така, дори и при наличие на инфлация.
Значителното покачване на възнагражденията, стабилното увеличение на БВП и активното отпускане на банкови кредити ще задържи търговията на повърхността.
В какъв етап от развитието си е електронната търговия?
Електронната търговия има голяма заслуга за бързото разрастване на сектора на услугите в шестте страни от ЦИЕ. Именно поради динамичното й развитие е много трудно да се правят точни оценки. Colliers е използвала данните на Statista за големината на пазарите през 2017 г. и очакванията за развитието им до 2022 г. Размерът на пазара през 2017 г. в шестте страни от ЦИЕ според изчисленията на Statista е 13,1 млрд. евро.
Според други източници размерът на този пазар в ЦИЕ е много по-голям. Те взимат най-високите стойности на показателите за всяка държава от региона и по този начин той възлиза на 20,1 млрд. евро през 2017 г. Най-голям потенциал са растеж на електронната търговия в бъдеще има в Румъния, Чехия и особено в Полша, отбелязва Colliers.
Колко бързо ще се разрасне електронната търговия?
Colliers смята, основавайки се на очакванията на Statista, че общите приходи от тази форма на търговия в шестте страни от ЦИЕ при консервативния сценарий ще нарастват с 9% на година до 2022 г. Към 2022 г. общият им размер ще бъде минимум 20 млрд. евро, което представлява увеличение от над 6,9 млрд. евро.
Ръст на логистичните площи в ЦИЕ
Общият размер от 1,063 млн. кв.м. на необходимите търговски площи при консервативния сценарий за експанзия от 9% на електронната търговия при 4,9% ръст на продажбите от всички канали на търговия, предполага наличност от 3,3% логистични площи в шестте страни от ЦИЕ. Това са 62% от площите в строеж през второто тримесечие на 2018 г. и 87% от усвоените площи през последните 4 тримесечия.
Допълнителни логистични площи ще бъдат необходими само при по-голям дял на онлайн продажбите. При електронната търговия Colliers прогнозира съотношението между продажби и квадратура да бъде наполовина на това, което е налице при традиционната търговия. Тази разлика предполага необходимост от допълнителни площи от 107 хил. кв.м средно на година до 2022 г., ако електронната търговия е с дял от малко над 10%. При амбициозния сценарий – ръст на продажбите от 13,2% средно в шестте страни от ЦИЕ допълнителните площи ще възлизат на 263 хил. кв.м.
Ефект върху търсенето на търговски площи в ЦИЕ
Консервативният сценарий е от 6,9 млрд. евро приходи от електронна търговия и 10% дял в общия ръст на продажбите – 71,5 млрд. евро през 2018-22 г. Другото възможно развитие – електронната търговия да измести напълно традиционната до 2022 г., изглежда невъзможно. Това би означавало увеличение от 19%-29% на онлайн продажбите в региона. В Обединеното кралство към момента те са 15,2%. Консервативният сценарий предполага 34 млрд. евро онлайн продажби и дял от 20% от общия до края на разглеждания период или 80% дял на традиционната търговия. Това означава, че дори при инфлация търсене ще има.
До освобождаване на търговски площи обаче едва ли ще се стигне. Отчитайки квадратните метри търговска площ в шопинг молове на глава от населението през второто тримесечие на 2018 г. в шестте страни от ЦИЕ към БВП на глава от населението през 2015 г. предположенията са, че дори е възможно да са необходими допълнителни площи в отговор на очакванията за ръст на продажбите.
Какво ще е развитието на наемните нива?
С експанзията на електронната търговия наемните нива ще се променят, прогнозира Colliers, но не очаква големи корекции на наемите в низходяща посока, тъй като традиционната търговия в шестте страни от ЦИЕ ще генерира най-малко 27 млрд. евро до 2022 г.


Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Покровск: Градът, който промени войната в Украйна
Кадиров: Зеленски отдавна не е легитимен президент на Украйна
Спират камионите през „Капитан Петко войвода–Орменио“
Защо туристи посещават места на зверства?
Община Царево задейства системата BG Alert
преди 7 години Достатъчно е да погледнем към Щатите за да разберем, какво е бъдещето на моловете и електронната търговия.Сиърс, една от най-големите ритейл компании със 100 годишна история фалира! Walmart инвестира във индийския онлайн мол Flipkart 16 милиарда долара!!!!http://***.mbauniverse.com/group-discussion/topic/business-economy/walmart-and-flipkart-dealAlibaba инвестира в екомерс компанията Lazada 4 милиарда долара!!!https://***.reuters.com/article/us-alibaba-lazada-funding/alibaba-doubles-lazada-investment-to-4-billion-in-aggressive-southeast-asian-expansion-idUSKBN1GV09W отговор Сигнализирай за неуместен коментар