Въпреки първоначалния си спад заради пандемията на Covid-19 разходите за дигитална реклама в САЩ са нараснали с 12,2% на годишна база през 2020 г., сочи нов доклад, поръчан от Бюрото за интерактивна реклама (IAB) и подготвен от PwC. Но докладът показва още, че най-големите играчи в екосистемата са затвърдили позициите си на американския пазар на дигитална реклама миналата година, спечелвайки си по-голям дял спрямо година по-рано, пише CNBC.
Пандемията предизвика незабавно намаляване на рекламните бюджети през 2020 г., а някои области като туризма запазиха бавното си развитие през годината. Но през втората половина на 2020 г. разходите за политическа реклама и продажбите за празничния сезон помогнаха да се компенсира загубата от първата част на годината и така се стигна до общо похарчените 139,8 млрд. долара. Растежът е по-бавен от този между 2018 и 2019 г., когато разходите скочиха с 15,9%.
IAB твърди, че големият скок в онлайн телевизията, електронната търговия и доставките до вкъщи са помогнали на сектора да продължи да расте, въпреки турбуленцията от първото тримесечие.
Но разходите за реклама до голяма степен са концентрирани в основните рекламни играчи, дори повече отколкото през предходни години. IAB твърди, че 10-те най-големи компании държат около 78,1% от приходите за 2020 г., а общите приходи на тази група надхвърля 109 млрд. долара. Десетте топ компании отговаряха за 75,9% от приходите през 2018 г. Този дял се увеличи до 78,6% през 2019 г. IAB твърди, че компаниите от 11 до 25 място са свързани с едва 6,2% от приходите, а по-малките – с 15,7%.
IAB не разкрива какъв дял от всичко това включва компании като Facebook, Google и Amazon. В нов доклад на eMarketer от тази седмица се посочва, че делът на Amazon от американския пазар на дигитална реклама за първи път е надминал 10% през 2020 г. Делът на Google е 28,9% в САЩ, а този на Facebook – 25,2%, според eMarketer.
Къде има растеж?
Растежът на годишна база се е свил до 5,2% през второто тримесечие, показва докладът на IAB, но през третото и четвъртото тримесечие разходите са скочили съответно с 11,7% и 28,7% спрямо година по-рано. Докладът разкрива още, че през четвъртото тримесечие на 2020 г. са генерирани най-високите разходи за дигитална реклама откакто се води статистика от повече от 20 години. Това отчасти е свързано с рекламата за изборите. Освен това рекламодателите са похарчили бюджетите, които са оставили на пауза по-рано през годината заради пандемията.
Разходите за реклама в социалните мрежи са достигнали 41,5 млрд. долара през 2020 г., показва докладът. Те представляват близо 30% от общите разходи за интернет реклама. При дигиталното видео има 20,6% ръст на годишна база, с което делът му от общите разходи за онлайн реклама е достигнал 18,7%.
Разходите за програмна реклама са се увеличили с 24,9%, достигайки 14,2 млрд. долара, но IAB повдига въпроса дали промените в поверителността, като тези на Google по отношение на бисквитките от трети страни, ще означават, че този растеж трудно ще бъде запазен в бъдеще.


ПСЖ спечели Интерконтиненталната купа
НС прие на второ четене промени в Закона за ДДС
Младежи, участвали в антиправителствените протести, създадоха инициатива "СТОП"
Мъж беше прегазен от три коли на АМ "Тракия"
Желязков: Очевидно е, че отиваме на избори
Проф. Спасов: България има нужда от малки модулни реактори за балансиращи мощности
Прекрояването на доктрината на САЩ за Латинска Америка е ужасна геополитика
Ziemba очаква AI да подкрепи търсенето на газ през 2026
Ziemba: Ситуацията около Венецуела ще се отрази на Русия, Иран
Ziemba: Следим предлагането на петрол и от Гвиана
Как евтина тръба спестява сериозна сума от гориво
Главният дизайнер на Mercedes напуска
Нова технология разпознава пияните шофьори зад волана
Отмяна на забраната на ДВГ – какво означава това за шофьорите?
Ford обяви промени в стратегията и отписа 20 милиарда долара
Мадона и Гай Ричи се събраха за първи път близо 20 години след трудния им развод
Любомир Николов за камерите в училище: За първи път се сблъсквам с нещо подобно
Ива Митева: Най-подходящ за служебен премиер е омбудсманът
Как любимата поп звезда на Путин се превърна в "най-мразената жена в Русия“