Върховният административен съд (ВАС) потвърди решението на Комисията за защита на потребителите (КЗП), с което беше преустановена нелоялна търговска практика, прилагана от телекомуникационната компания БТК (Vivacom). Компанията е начислявала неустойки за „предсрочно прекратяване” на срочни договори, сключвани от разстояние, съобщават от Комисията.
Според решението на съда тези договори не могат да бъдат сключвани само "устно" и следователно не могат да бъдат прекратени предсрочно.
От КЗП припомнят схемата на сключването на срочните договори от разстояние – клиентите получават предложение по телефона за сключване на срочен договор. На хората обаче не се дава възможност да се запознаят навреме с условията в писмен вид, включително и важното условие на коя дата влиза в сила договорът. Според анализите на Комисията това е предпоставка клиентът да пропусне срока за отказ от договора – 7 дни, а след промените в Закона за защита на потребителите срокът е вече удължен на 14 дни.
В повечето случаи потребителите не подозират, че имат валидно сключен договор, тъй като не са полагали подписа си под такъв, а отказът от него им струва сумата от месечните такси до края на срока му.
„Едва след жалби и намеса на КЗП телекомът се съгласява да прекрати без неустойки така „сключените” договори и да върне на клиентите си внесените от тях суми, като посочва, че наличието на договор се дължи на „техническа грешка” , допълват от КЗП.
От Комисията определят тази практика като некоректна и противоречаща на изискването за добросъвестност и професионална компетентност.
Подобни действия обаче са били прилагани преди промените в Закона за защита на потребителите. Тогава имаше възможност за сключване на договори от разстояние без подпис на потребителя върху хартиен носител, допълват още от КЗП.
Към настоящия момент устното приемане на предложение за сключване на договор не води до наличието на такъв. Необходимо е търговецът да предостави на клиента си пълната информация във връзка с отправеното предложение, заедно с договора и общите условия към него и едва след полагането на подпис от потребителя или изпращане на писмено съгласие за приемане на предложението, контрактът се счита за сключен.


Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
Тръгна петиция против отдаването на кортовете в "Чайка" на частни клубове
Хороскоп за 7 декември 2025
МААЕ: Защитният саркофаг на АЕЦ "Чернобил" е повреден
Виц на деня - 7 декември
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Дейвид Бут: Някои щати изискват да се инвестира извън Китай
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Ген. Атанасов: Ако този вот на недоверие не мине, ще се усилят протестите
Мирослав Великов победи в "Игри на волята", грабна чек за 100 000 лв.
Вашингтон и Киев отчитат напредък след срещите в Маями
Осъдиха българския шофьор, карал в насрещното в Гърция
Най-големият син на Болсонаро ще се кандидатира за президент на Бразилия
преди 11 години Така и някои компании не могат да разберат и да се научат, че дългосрочен успех се постига не с мамене и манипулации, а с лоялност, прозрачност и качество. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Така и някои компании не могат да разберат и да се научат, че дългосрочен успех се постига не с мамене и манипулации, а с лоялност, прозрачност и качество. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Абе стига с тия глоби. Това не се ли нарича измама и не се ли наказва със затвор? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Едва след жалби и намеса на КЗП телекомът се съгласява да прекрати без неустойки така сключените договори и да върне на клиентите си внесените от тях суми, като посочва, че наличието на договор се дължи на техническа грешка ,И какво? Ако мине....ми не мина. Това ли е? Връщат парите и готово? Значи все едно да бръкна в нечий джоб, да му измъкна портмонето и ако ме усети, "Опа, грешка, ето си ти портмонето" и това е. Няма ли нещо санкция, глоба поне или... така много лесно, мамиш хората, събираш им парите, ако мине.. мине ако не, просто им ги връщаш даже без лихва отговор Сигнализирай за неуместен коментар