След като неговата космическа компания Blue Origin не можа да надделее в тръжния процес на американската космическа агенция НАСА за първото комерсиално устройство за кацане на луната, основателят на Amazon Джеф Безос опитва отново да се наложи - с оферта в кеш.
Blue Origin, наред с други неща, ще поеме разходи за до два милиарда долара за разработването и производството на устройство за кацане на Луната през тази и следващите две години, ако на компанията бъде позволено да се конкурира с конкурентната компания SpaceX на Илон Мъск, пише Безос в отворено писмо в понеделник до ръководителя на НАСА Бил Нелсън. НАСА първоначално не отговори на предизвикателството, поне не публично, пише Bloomberg.
Ако бъде избрана, Blue Origin ще финансира и тест на модула за спускане на Луната на НАСА, който е аванпостът, който ще служи като критична връзка при пътуванията до и от земния спътник. Финансирането ще намали риска за НАСА, написа Безос в понеделник в публично писмо до ръководителя ѝ Бил Нелсън.
„За мен е чест да предложа този принос и съм благодарен, че имам финансовото състояние, за да мога да го направя“, написа Безос.
Blue Origin също така би приела договор с фиксирана цена за лунния десант и ще поеме всички превишения на разходите в процеса на дейността, казва Безос.
Той твърди, че НАСА „се е отклонила от първоначалната си стратегия за работа с двама източници“, когато е избрала Space Exploration Technologies Corp. на Мъск за договора за 2,9 млрд. долара, за да разработи системата за кацане за програмата Artemis на агенцията. Безос твърди, че поръчката е възложена „поради предполагаеми краткосрочни бюджетни проблеми и неговото сегашно предложение премахвало тази пречка“.
НАСА възложи договора за разработване на система за двама астронавти в размер на 2,9 милиарда долара в началото на април след 10 месеца разработка. Договорът на SpaceX обхваща две кацания на луната: тестов полет до повърхността без екипаж, последван от пътуване с астронавти.
Служителите на НАСА заявиха тогава, че остават ангажирани да използват и ракетата Boeing Co. SLS и капсулата за екипажа Orion от Lockheed Martin Corp. - и двете се ползват с подкрепата на Конгреса въпреки големите закъснения и превишаването на разходите - за полет на астронавти до лунната орбита като част от програмата Artemis. НАСА също така ще продължи разработката на модул, който обикаля около Луната и служи като междинна станция за астронавти при полети до и от лунната повърхност.
Договорът задълбочава все по-важните отношения на SpaceX с НАСА, която вече използва ракетите Falcon 9 и капсулите Dragon на компанията за превоз на астронавти до Международната космическа станция. Лунният десант е ключов аспект на програмата Artemis на НАСА за връщане на астронавтите на Луната за първи път след последната мисия с Аполо през 1972 г. Договорът за почти 3 млрд. долара е част именно от тази програма.
Проектът Starship на Мъск разполага с просторна кабина и два люка, през които астронавти могат да излизат на лунната повърхност. Архитектурата на този кораб предвижда той да еволюира до цялостна система за многократна употреба за полети и спускане на Луната, Марс и други планети или спътници.
В официалното съобщение на НАСА се посочваше, че HLS Starship, разработван за пътуване до земния спътник, "разчита на тестваните двигатели Raptor на компанията, както и на опита от полетите с ракетите Falcon и корабите Dragon".
След решението на НАСА да работи с фирмата на Мъск компанията Blue Origin, чийто основател Безос пое на кратко пътуване в космоса миналата седмица с космическия кораб New Shepard, протестира няколко пъти срещу него.
В рамките на мисията, планирана най-рано за 2024 г., четирима астронавта трябва да бъдат изведени в лунната орбита с космическия кораб Orion, където двама от тях ще се прехвърлят на десантния апарат на SpaceX за окончателното приближаване до Луната. Тоест целта е да се разработи напълно използваема система за излитане и кацане, която може да се използва за полети до дестинации като Луната и Марс.
Администрацията на президента Доналд Тръмп възложи на НАСА да върне астронавтите на Южния полюс на Луната през 2024 г. Като се имат предвид настоящите нива на финансиране на НАСА, 2024 г. се счита за трудно постижима цел за кацане на астронавти и президентът Джо Байдън може да преразгледа този график.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Cambricon ускорява работа по AI в Китай и разчита на подкрепа
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Парвулеску за целите на срещата Путин-Моди
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Панета: Трябва да се види подготовката за операцията на 2 септември
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Времето днес: Значителни валежи, на места в планините - сняг
Възраждането на военните кораби в Европа води до завръщане на британските корабостроители
Южна Корея започва първата си програма за ракети „въздух-въздух“
Любимата TikTok звезда на Италия: 84-годишна баба призовава инфлуенсърите да работят
Вдовецът на Тина Търнър си има нова приятелка, влюбен е в 60-годишна американка